InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > De activity tracker

De activity tracker

Activity trackers worden steeds hipper. Beroemde mensen lopen ermee rond, sporters gebruiken het en je ziet ze steeds vaker in het straatbeeld verschijnen. Ze zijn in verschillende vormen verkrijgbaar. Een leuk armbandje, onherkenbaar verwerkt in een horloge, losse sensoren, Je kan het zo gek niet bedenken. Waarom is de activity tracker zo in opkomst? Wat kan je er allemaal mee en wat kost het?

Wat is een activity tracker?

Met een activity tracker of activity trainer kun je meer inzicht krijgen in je dagelijkse activiteiten en nachtrust. Het slimme apparaat registreert je bewegingsgedrag, zowel overdag als 's nachts. Hij is in vele vormen verkrijgbaar. Tegenwoordig zijn de armband-modellen erg in trek, maar je vindt ze ook terug in speciale sporthorloges en kleine apparaatje die je kan vastklikken aan je kleding. Door middel van sensoren worden je bewegingen nauwkeurig bijhouden. Zo telt het apparaat je stappen en hoeveel calorieën je verbrandt. Daarnaast kunnen sommige modellen ook je activiteit meten tijdens het fietsen en het zwemmen. De meeste activity trackers kunnen gekoppeld worden aan een mobiele telefoon, tablet en/of een hartslagmeter. Je kunt zo bijhouden of je genoeg bewogen hebt, je vooruitgang boekt en je gestelde doelen bereikt hebt. Op deze manier word je gemotiveerd om gezonder te leven en meer te gaan bewegen.

In onze maatschappij wordt gezonde voeding en lichaamsbeweging veel gepromoot. Met een activity trainer is het gemakkelijk om je lichaamsbeweging in het oog te houden. Een activity trainer meet je activiteit gedurende de dag en tijdens je nachtrust. Overdag worden bijvoorbeeld je stappen geteld. Heb je een zittend beroep? Dan zullen sommige activity trackers je door middel van een geluidsignaal of een trilling in een armband duidelijk maken dat het nu weer tijd is om een beetje te gaan bewegen. Je kan vaak ook een doel instellen, Een activity trainer zal je helpen om dit doel te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het maken van een een minimum aantal stappen per dag. Sommige activity trainers moedigen je aan om te gaan bewegen. Je krijgt dan gedurende de dag feedback van het apparaat hoe ver je van je doel af zit.

Afvallen

Mensen die willen afvallen kunnen door middel van een activity tracker vaak een beter zicht krijgen op hun bewegingspatroon en calorieverbranding tijdens de dag. Sommige trainers kun je koppelen met apps op je smartphone. Hier kan je dan bijvoorbeeld invullen wat je gedurende de dag eet. De app zal dan het aantal calorieën wat je gebruikt en verbruikt bijhouden. Op deze manier is een activity trainer handig bij het afvallen. Voor veel mensen is het een extra steuntje in de rug om hun evolutie te zien.

Sporten

Tijdens het sporten kan een activity trainer ook je vooruitgang inzichtelijk maken, en deze helpen verbeteren. Je kunt een activity tracker dan gebruiken in combinatie met een hartslagmeter. Daarnaast heb je ook speciale waterdichte exemplaren waarmee je ook kunt zwemmen.

Tijdens de nacht

Ook tijdens de nacht worden bewegingen geregistreerd. Hieruit kun je afleiden hoe je slaappatroon is. Er zijn zelfs activity trackers die je adviseren wanneer je het best kan gaan slapen zodat je genoeg rust krijgt.

Kostprijs

Elke activity tracker is anders. Het ene merk specialiseert zich in het uiterlijk, terwijl een ander merk meer bezig is met prijsbewust modellen of net hypermoderne software. Er is veel verschil tussen mogelijkheden, merken en prijzen. Er is keuze uit standaard modellen, high-tech modellen, waterdichte modellen, exemplaren die draadloos synchroniseren met apps op je telefoon, apparaten die je kan koppelen met een hartslagmeter,... Als je van plan bent om een activity tracker aan te schaffen is het dan ook ten zeerste aan te raden om genoeg informatie in te winnen over de verschillende merken en modellen. Maak daarnaast voor jezelf een lijstje met de minimum mogelijkheden die je nodig hebt. Vergelijk daarna de modellen met elkaar. Er zijn namelijk al activity trainers te kopen vanaf enkele tientallen euro's, maar ook modellen van honderden euro's. Hoe meer het apparaat moet kunnen, hoe duurder het wordt.
© 2014 - 2019 Tina85, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De activity tracker"

Infoteur: Tina85
Gepubliceerd: 10-11-2014
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!