Dit doet beweging voor lichaam en geest!

Dit doet beweging voor lichaam en geest! Dat sporten en bewegen gezond is voor het lichaam is algemeen bekend. Het houdt je fit, het verbetert je uithoudingsvermogen en het helpt je bij het verliezen van gewicht. In onze westerse maatschappij bewegen we gemiddeld gezien te weinig. We hebben (of nemen) er simpelweg niet een halfuurtje per dag de tijd voor. Dit is zonde, want regelmatig bewegen heeft ontzettend veel voordelen! Ook voordelen waarvan je misschien niet eens wist dat ze met voldoende beweging samenhangen.

Beweging helpt bij het voorkomen van ziekten

Regelmatig bewegen stimuleert de bloedsomloop en de ademhaling. Je traint je hart en verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het lichaam. Hierdoor verkleint de kans op hart- en vaatziekten en op een beroerte. Ook houd je door voldoende te bewegen je spieren en gewrichten soepel en sterk. Doordat je longfunctie door regelmatige beweging verbetert, verkleint de kans op longziekten als COPD. De suikerspiegel wordt ook verlaagd door sport en beweging, waardoor de kans op diabetes afneemt. De kans op obesitas wordt ook kleiner, doordat de verbranding van calorieën versnelt waardoor je meer en sneller afvalt.

Beweging helpt bij mentaal welzijn

Bij voldoende beweging worden door ons lichaam verschillende hormonen aangemaakt, zoals endorfine, dopamine, serotonine en noradrenaline. Deze hormonen zorgen ervoor dat je je rustig en goed voelt. Het zijn als het ware natuurlijke antidepressiva. De kans op depressies is dan ook kleiner, wanneer je lichaam deze hormonen voldoende aanmaakt. Sporten of bewegen geeft ook een flinke boost voor je eigenwaarde en zelfvertrouwen, waar je in het dagelijks leven veel baat bij kunt hebben. Je verhoogt je stressbestendigheid en intellectueel vermogen, waardoor je minder (werk)druk zult ervaren. Doordat je als je regelmatig beweegt niet alleen mentaal, maar ook fysiek moe bent, zal je merken dat dit je nachtrust ten goede komt.

Beweging kan ook helpen op sociaal vlak

Wanneer je je aanmeldt bij een sportvereniging, leer je nieuwe mensen kennen waarmee je in ieder geval al een gezamenlijke interesse hebt, namelijk de sport die jullie beoefenen. Wanneer je besluit om een teamsport te gaan beoefenen, hebben jij en je teamgenoten allemaal hetzelfde doel voor ogen. Je zult hier een groepsgevoel of de zogenaamde ‘team spirit’ gaan ervaren. Je kunt vanuit je sport leuke contacten opdoen, die je eventueel kunt verdiepen buiten het sporten om.

Overige voordelen van regelmatig bewegen

Naast de bovengenoemde voordelen die beweging met zich mee brengt, zijn er nog veel meer te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een beter uiterlijk
  • Een beter seksleven
  • Meer ontspanning (het maakt je hoofd leeg)
  • De vertraging van het verouderingsproces
  • Het feit dat de menopauze minder impact heeft

De voordelen die regelmatig bewegen kan opleveren, lijkt eindeloos. Op vele gebieden kun je er je gezondheid en gevoel mee verbeteren.

Kom in beweging!

Er zijn dus veel goede redenen te bedenken om te gaan bewegen. Als je besluit om in beweging te komen, dan is het belangrijk om voor een sport of activiteit te kiezen die bij je past. Iets wat past bij jouw persoonlijkheid, maar ook iets dat goed in te passen is in jouw leven. Daarnaast is de kans wanneer je iets gaat doen, puur omdat bewegen nu eenmaal goed voor je is, dat je het volhoudt natuurlijk lang niet zo groot als wanneer je iets gaat doen waar je erg veel plezier aan beleeft.
© 2015 - 2020 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robin McConnell, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.gezondheidsnet.nl/depressie/hormonen-en-humeur
  • http://www.lennardknol.nl/diensten/voordelen-van-bewegen
  • http://www.ahealthylife.nl/12-voordelen-van-bewegen-en-sporten/
  • http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/6-verrassende-voordelen-van-sporten/
  • http://www.gezondeleefstijltest.nl/waarom-beweging-belangrijk

Reageer op het artikel "Dit doet beweging voor lichaam en geest!"

Reactie

Maria, 13-05-2016 11:14 #1
Elke dag merk ik de voordelen van bewegen: ik fiets erg veel, naar mijn werk, de winkels, afspraken enz. Heb geen auto, want ik ben dol op fietsen.
Daardoor kerngezond en zie er veel jonger uit dan mijn kalenderleeftijd. Mensen zitten er regelmatig tien, vijftien jaar naast qua mijn kalenderleeftijd. Ik heb het geluk over een gezond lichaam te beschikken, helaas is dit niet voor iedereen weggelegd.
Ik ben absoluut geen type voor de sportschool, maar elke dag wel een half uur bewegen is prima te doen, ook veel trappen lopen in mijn werk, in mijn woonomgeving. Ik ga zelden met de lift en maak altijd mijn eigen huis schoon, tuinieren enz.
"Laat je hersenen niet zitten" van prof. Scherder is een goed boek hierover.

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 27-07-2015
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!