InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Skinny jeans zijn ongezond

Skinny jeans zijn ongezond

Skinny jeans zijn ongezond Iedere vrouw heeft wel een 'skinny jeans' in de kast liggen. Al een behoorlijke tijd bepalen deze strakke broeken het modebeeld. 'Skinny jeans' zijn niet alleen betaalbaar, maar ook zitten ze als gegoten bij de meeste dames onder ons. Bovendien is de 'skinny jeans' de perfecte broek om je lange, slanke benen te showen. Toch zit er ook een duistere kant aan deze strakke broeken, ze schijnen namelijk helemaal niet goed te zijn voor de vrouw haar gezondheid. Maar waarom dan eigenlijk?

Skinny jeans ongezond?

Veel modebewuste vrouwen hebben minstens één skinny jeans per week aan. Het liefst dragen ze daar ook nog prachtige hakken onder van minimaal 9 centimeter. Maar of vrouwen na dit onderzoek nog een strakke broek willen dragen, is nog maar de vraag. In het wetenschappelijke tijdschrift van ''Neurology, Neurosurgery and Psychiatry'' , maakten Australische onderzoekers zich grote zorgen om vrouwen die graag een skinny jeans aanhebben. Een vrouw zou namelijk al zijn opgenomen in het ziekenhuis door haar skinny jeans. Het dragen van strakke broeken zou immers een brandend of tintelend gevoel in de benen geven dat uiteindelijk zou kunnen leiden tot beknelde zenuwen.

De 35-jarige vrouw die in het ziekenhuis werd opgenomen, had naar haar eigen zeggen ''de hele dag moeten hurken toen ze iemand aan het helpen verhuizen was''. Ze had misschien niet de goede broek aan, want gedurende de dag ging de broek steeds strakker zitten. Na afloop, toen ze naar huis liep voelde ze niets meer in haar voeten waardoor ze op de grond viel. Na een paar uur op de grond te hebben gelegen, heeft uiteindelijk iemand de ambulance gebeld om haar naar het ziekenhuis te brengen. In het ziekenhuis waren haar benen zo opgezwollen dat de jeans niet normaal uit kon en los geknipt moest worden. Echter alleen haar enkels en tenen waren zwak terwijl haar benen en heupen nog wel normaal werkten.

Dit zorgde natuurlijk voor veel nieuwsgierigheid onder de dokters. Zij kwamen tot de conclusie dat de strakke broek waarschijnlijk een zenuwblokkade had veroorzaakt. Door het strakke gedeelte bij haar enkels kon het bloed niet doorstromen van de benen naar haar enkel, met als gevolg pijn en gevoelloosheid in het onderste gedeelte van haar lichaam. Pas na vier dagen aan de intraveneuze hydratatie te hebben gezeten, kon de vrouw weer lopen en werd ze uit het ziekenhuis ontslagen.

Skinny jeans aandoening

Deze aandoening, ook wel 'meralgia paresthetica' genoemd, komt vooral voor onder bouwvakkers, dikke mensen en tijdens de zwangerschap.Maar nu is de aandoening dus ook bekend onder vrouwen die graag vaak een skinny jeans aanhebben met hoge hakken. Want zo concludeerde het onderzoek, '' strakke broeken vooral in combinatie met hoge hakken is een aanleiding tot meralgia paresthetica''.

Symptomen bij een te strak zittende broek

Maar de 35-jarige vrouw was niet de eerste die een waarschuwing kreeg. Andere onderzoekers weten al langer dat skinny jeans pijn of gevoelloosheid kan veroorzaken. Bij mannen zouden deze strakke broeken gevolgen hebben voor hun testes. Artsen waarschuwen daarom mannen om deze jeans niet te dragen tenzij ze graag gedraaide geslachtsorganen willen hebben. ''Tegenwoordig worden mannen al aangespoord om geen strak ondergoed te dragen wanneer zij en hun partner proberen zwanger te worden'', aldus huisarts Dr. Sarah Jarvis. Hoge temperaturen hebben immers grote (negatieve) gevolgen voor de productie van zaadcellen.

Maar skinny jeans brengen naast gedraaide geslachtsorganen, gevoelloosheid en pijn nog andere klachten met zich mee. Zo worden mensen met urineweginfecties ten strengste afgeraden om strakke broeken te dragen. Bovendien zouden de skinny jeans ook maagzuurklachten geven. Dit komt doordat de broeken zo'n druk uitoefenen op de buik waardoor het maagzuur omhoog wordt geduwd. Volgens Dr. Jarvis moet daarom niemand het risico van skinny jeans onderschatten, omdat ze dus wel een degelijk impact hebben op onze gezondheid.

Strakke broeken en de media

Het verhaal van de vrouw in te strakke broek ging natuurlijk binnen no-time de hele wereld over. Discussies over en weer. Enkele 'fashionista's' (jonge shopaholics) schreven dat het tijdperk van de skinny jeans over was. Daarentegen kwam de New York Times met een artikel over waarom we juist niet de strakke broek weg moeten gooien. Hierin werd beschreven dat niet alle strakke broeken slecht zijn voor de gezondheid. Volgens dit artikel was de hele skinny jeans-affaire één grote paniekzaaierij. Er zijn namelijk twee soorten broeken: een strakke broek en een té strakke broek. Een té strakke broek zou je overigens kunnen herkennen aan te weinig bewegingsvrijheid.
© 2015 - 2019 Saidasilvia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Welk figuur: appel, peer of zandloper en welke kleding?Welk figuur heb jij? Heb je een smal bovenlichaam, maar brede heupen? Of sla je het vet op rondom je middel, maar blijve…
De mode voor de lente/zomer van 2014De mode voor de lente/zomer van 2014Ieder jaar verandert het modebeeld een beetje. Soms wordt er teruggegrepen naar voorliggende modebeelden en soms probeer…
Mijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamMijn lichaam tintelt: een overgevoelig lichaamEen tintelend gevoel in je lichaam kan erg vervelend zijn. Je kunt je moe en slap voelen als je het gevoel overkomt van…
Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloedenLopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloedenLopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden. Er goed uitzien en opvallen wordt door veel vrouwen bereikt…
Welke broek past bij mijn figuur?Welke broek past bij mijn figuur?Broeken en jeans zijn er in alle soorten en maten: heupbroeken, taillebroeken, strakke broeken, wijde broeken en nog vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Foto: Pixabay
  • Gezondheidsplein (2015). Skinny jeans ongezond voor de benen. Geraadpleegd op zondag 26 juli 2015, van http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/skinny-jeans-ongezond-voor-de-benen/item63766
  • BBC (2015). Who, What, Why: Are skinny jeans bad for your health? Geraadpleegd op zondag 26 juli 2015, van http://www.bbc.com/news/magazine-33238110
  • Time (2015). Skinny jeans harms. Geraadpleegd op zondag 26 juli 2015, van http://time.com/3930558/skinny-jeans-harms/
  • Common Health (2015). Are Skinny Jeans Bad For Your Health?. Geraadpleegd op 26 juli 2015, van http://commonhealth.wbur.org/2015/06/skinny-jeans-bad-for-health

Reageer op het artikel "Skinny jeans zijn ongezond"

Infoteur: Saidasilvia
Laatste update: 15-01-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!