InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Lof der verveling

Lof der verveling

Lof der verveling Soms is het heerlijk om een beetje aan te lummelen, lekker lui te zijn en doelloos in de rondte te filosoferen. Gewoon een beetje nadenken over de dingen zonder echt een besluit te nemen kan bijzonder heilzaam werken. Mensen kijken je vaak raar aan als je zegt dat je eens een middag heerlijk niets hebt gedaan. Ze zien dat als tijdverspilling en vinden je lui. Je moet je door heel wat weerstanden heen worstelen als je eens lekker niets wilt doen. Veel mensen weten niet half hoe heerlijk het is om een beetje aan te lummelen met woorden en gedachtes. En als ze het al weten dan gunnen ze zichzelf de luxe niet. En dat terwijl al hun gejaag alleen maar tot hartklachten en stress leidt.

Het leven is al ingewikkeld en gejaagd genoeg en er zijn al ruim voldoende wetenschappers, politici en bestuurskundigen, die er al dan niet speciaal voor hebben doorgeleerd, bezig met het oplossen van problemen en onderzoeken van vraagstukken. Daarom gebruik ik mijn vrije tijd bij voorkeur ter verveling oftewel om lekker te niksen. En ik kan het iedereen van harte aanbevelen, maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten om je goed te kunnen vervelen.

Zorg dat je je goedweet te vervelen

Je vervelen is niet iets dat iedereen zo maar even uit zijn mouw schudt, het is een echte kunst. De valkuil zit hem namelijk in het feit dat je voor je het doorhebt toch weer iets nuttigs blijkt te doen. Dat zou betekenen dat je tijdsbesteding zinvol is en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling van het je vervelen zijn. We willen zo onproduktief mogelijk niet-handelen en daar zo lang mogelijk mee bezig zijn.

Om je goed te kunnen vervelen is het dan ook zaak om zeker te weten dat je verveling absoluut geen nuttige bijprodukten doet ontstaan en is het prettig als je ook zeker weet dat je er veel tijd aan kunt besteden. Een goede manier om je te vervelen is bijvoorbeeld het voeren van een gesprek met een praatziek iemand die nooit iets nuttigs te melden heeft en lang van stof is.

Dingen als uitgebreid je voeten gaan schuren en invetten, gezichtsmaskertjes opsmeren of een rondje joggen zijn dus niet toegestaan. Hoe eelterig en onverzorgd je voeten er ook uitzien en hoe uitgezakt je lijf ook is, werken aan je schoonheid en gezondheid doe je maar als je je niet verveelt. Wie zich wil vervelen moet nu eenmaal bepaalde dingen durven inleveren.

Handige tips

  • Kijk een ruimte rond zonder specifiek ergens op te letten, mocht je merken dat je blik op een bepaald voorwerp blijft rusten, bijvoorbeeld omdat je er stof op ziet liggen of er een spin overheen kruipt, laat die gedachte dan los en verzet je tegen de neiging om een stofdoek of stofzuiger te halen.
  • Bel iemand op waarvan je weet dat die honderduit kletst over vanalles en vooral over niks. Met een beetje geluk verklooi je zo al snel een half uur.
  • Scheur recepten uit tijdschriften en leg ze op een stapeltje. Knip dan de uitgescheurde recepten netjes recht af en leg ze opnieuw op een stapeltje. Nu ga je het stapeltje recepten nog eens doornemen en tot de conclusie komen dat geen enkel recept de moeite van het bewaren waard is.
  • Staar uit het raam en zeg elke keer als er een vogel langsvliegt of huppelt: ‘vogel’.
  • Haal alle benodigdheden in huis om een verse appeltaart te bakken en bak die vervolgens niet.
  • Zet je favoriete meezingnummer op en ga voor een spiegel staan playbacken.
  • Schrijf op wat je allemaal zou moeten doen en schrijf de redenen erachter. Nummer de bezigheden: zet een 1 bij wat je als eerste zou moeten doen enz. Bekijk het resultaat, verfrommel dan het vel papier en gooi het weg.
  • Blijf net zolang op de bank liggen tv kijken tot het tijd is om je bed in te duiken.
  • Surf naar een internetwinkel en stop allerlei spullen in je winkelmand. Kijk dan wat het totaalbedrag is, maak je winkelmand weer leeg en ga op de bank liggen nadenken over wat je allemaal nog meer met dat geld zou kunnen doen.

Succes! En denk er aan: less is more!
© 2010 - 2019 Annojo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe voorkom je verveling?Hoe voorkom je verveling?Verveeld, we zijn het allemaal wel eens. De één meer dan de ander en/of intensiever dan de ander. We zijn het niet graag…
Verveling: oorzaak en tipsVerveling: oorzaak en tipsVerveling is een toestand waarbij iemand zich lusteloos voelt, geen interesse toont, gaat hangen en soms zeurt, dreint o…
6 tips tegen vervelingHoewel de mens beladen wordt met stress en werkdruk sluipt er toch in iedere persoon af en toe wel wat verveling. In dit…
Verveling, is het goed of slecht?Verveling, is het goed of slecht?Verveling, we hebben er vaak dagelijks wel even last van en het heeft onze levens beïnvloed op manieren die we ons niet…
Beschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutBeschermende factoren tegen burnout, voorkom burnoutHoe kunnen we burnout voorkomen nu we de burnout risicofactoren op het werk kennen? Welke factoren op het werk bescherme…
Bronnen en referenties
  • www.sochicken.nl www.filosofie.nl

Reageer op het artikel "Lof der verveling"

Reactie

Dirk, 07-05-2013 12:40 #1
Geweldig! Ik lig helemaal krom van het lachen. En inspirerend ook. Ik doe het echt heel zelden. Onbegrijpelijk want ik kan me van vorig jaar nog herinneren dat ik een uur naar een boom gestaard heb en dat ik toen gelukkig was. Normaal ben ik nooit gelukkig. Eigenlijk alleen als ik niets hoef.

Infoteur: Annojo
Gepubliceerd: 08-09-2010
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!