InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Verschillende soorten vegetariërs

Verschillende soorten vegetariërs

Veel mensen denken aan vegetariërs als een homogene groep die gewoon geen vlees eet. Maar niets ligt verder van de waarheid. Er zijn verschillende categorieën vegetariërs, net zo divers als de redenen waarom mensen in de eerste plaats vegetariër worden. In de volksmond wordt iedere vorm van vegetarisme gewoon vegetariër genoemd, en dat is vaak ook wel zo makkelijk. Maar als je uit eten gaat of bij vrienden eten, is het wel handig als je even toelicht wat voor soort vegetariër je bent.

Verschillende soorten vegetariërs

Een vegetariër wordt over het algemeen gedefinieerd als iemand die geen vlees eet. Maar er zijn verschillende versies en gradaties van vegetarisch zijn. Zo eten sommige mensen geen vlees, maar wel vis, of wel of niet eieren en melkproducten. Deze keuze heeft vaak te maken met de redenen waarom mensen vegetarisch zijn. Als je vegetarisch wordt omdat je gezonder wilt eten, en minder groeihormonen en andere chemische stoffen die je met vlees binnenkrijgt, wilt eten, dan eet je vaak nog wel eieren, kaas en melkproducten. En soms ook nog wel vis, omdat dat nog wel als gezond wordt beschouwd. Maar als je tegen de manier bent waarop vee wordt gehouden, en tegen de overbevissing van de zee, dan zul je ook geen vis eten, en waarschijnlijk ook geen of minder eieren, kaas en melkproducten. En sommige mensen willen best vegetarisch eten, maar kunnen echt niet zonder bijvoorbeeld vis of melk. Iedereen heeft zo zijn eigen beweegredenen en principes waarnaar men besluit vegetarisch te worden.

Lacto-ovo vegetariër

Een lacto-ovo vegetariër eet geen vlees, vis of gevogelte, maar eet wel eieren, melk en kaas. Dit is het meest voorkomende type van vegetariër, en de meeste mensen weten niet beter dan dat dit de enigste manier is. Een lacto vegetariër eet wel melk-en kaasproducten, maar eet geen eieren. En een ovo-vegetariër eet juist weer geen kaas en melkproducten, maar wel eieren.

Pescotariërs en Pollotariërs

Een pescotariër eet geen vlees, gevogelte en zuivel, maar wel vis. En een pollotariër eet juist geen vlees, vis en zuivel, maar wel gevogelte, en dan voornamelijk kip. De redenen om wel vis en/of kip te eten zijn vaak uit gezondheidsoverwegingen. Vis en kip zijn allebei goed voor je, vooral vette vis.

Veganisten

Een veganist is iemand die geen dierlijk product of bijproduct eet en gebruikt. Ze eten voornamelijk groenten, fruit, noten, granen en peulvruchten. Dus geen vlees, vis of gevogelte, en ook geen eieren, kaas of melkproducten. Ook voedingsmiddelen waarin deze verwerkt zijn eten zij niet. Zo eten ze bijvoorbeeld niets wat met dierlijke olieen is bereid, geen mayonaise want daar zit ei in, en ook producten bepaalde E-nummers niet omdat daar bijvoorbeeld beenmerg in kan zitten. Veganisten maken ook geen gebruik van gebruiksvoorwerpen waarin dierlijke materialen zijn verwerkt. Zo draagt een veganist bijvoorbeeld geen leer (alleen katoenen schoenen en riemen, etc.) en ook geen wollen producten.

Fruitariërs en Raw Food-aanhangers

Deze categorieën vegetariërs zul je niet zo vaak tegenkomen. Een fruitariër eet slechts fruit en noten. Ze eten niets waar een plant voor gedood moet worden, dus alleen de vruchten die geplukt kunnen worden. De redenatie is dat deze manier van eten het meest in balans en harmonie is met de aarde en de natuur.
Een Raw Food aanhanger eet slechts rauw voedsel. Dus dat zijn groentes, fruit, noten en peulvruchten. Volgens hen verdwijnt de voedingswaarde uit het eten als je het kookt. Door koken verliezen de meeste groentes inderdaad een deel van hun voedingsstoffen, maar niet alles.

Tot slot

Als je vegetariër wilt worden, moet je goed kijken naar wat je wel en niet mag en wilt eten. Dus zoek uit wat voor vegetariër jij wilt zijn. En dan is het zaak erop te letten dat je wel voldoende voedingstoffen en vitamines binnen krijgt. Vooral voor veganisten kan dit soms moeilijk zijn, dus zoek goed uit wat gezond is, en wat je nodig hebt. Soms is het ook handig om vitaminepillen te slikken, als extra bron van de benodigde vitamines en mineralen.
© 2011 - 2017 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uitleg over verschillende groepen vegetariërsVegetariërs zijn mensen die geen vlees eten. Vegetariërs kun je onderverdelen in meerdere groepen. In dit verslag zal ik…
Veganisme een diervriendelijke trendVeganisme een diervriendelijke trendEen veganist is iemand die op geen enkele manier gebruik maakt van dieren en ook niet van producten die van dieren afkom…
Vegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijnVegetariër worden of zijn: waarom kies je er voor en kan je hier gezond mee blijven leven? Er zijn verschillende vormen…
Wat eten veganisten?Wat eten veganisten?Een veganistisch dieet kan worden gezien als een streng vegetarisch dieet, waarin behalve vlees en vis ook geen eieren,…
Vegetarisch stremselVegetarisch stremselStremsel is een hulpstof bij de kaasproductie en kan verschillende herkomsten hebben. Traditioneel wordt dierlijk strems…

Reageer op het artikel "Verschillende soorten vegetariërs"

Reacties

Hilde, 18-08-2015 01:02 #4
Ik pas zelf in geen van de profielen. Zelf eet ik geen vlees of gevogelte omdat ik het niet eens ben met hoe de dieren behandeld worden, maar wel vis uit gezondheidsoverwegingen (toen ik vegetarisch begon te eten was ik nog in de groei. Nu eet ik nog zelden vis) en zuivel. Zo zie je ieder z'n mening en denkwijze;)

John Bonants, 21-08-2012 16:01 #3
Heel informatief.
Vraag: zijn (extra) vitaminepillen nodig als je vegetariër bent?
vriendelijke groet, John

Mieka (infoteur), 17-07-2011 15:39 #2
Hoi Miriam,
Mensen worden zich steeds bewuster van wat ze eten, en vooral wat ze beter niet kunnen eten. Doordat het stoppen met eten van vlees steeds populairder wordt, om zowel milieu als gezondheidsredenen, ontstaan er ook verschillende types vegetariers. Deze begrippen zijn categorieen verschillende vegetariers, omdat nou eenmaal niet iedereen hetzelfde is, en dezelfde keuzes maakt. En in Frankrijk bijvoorbeeld is het heel gewoon dat je als vegetarier wel vis eet, terwijl dat in Nederland misschien niet zo normaal is.

Miriam Barendsen, 16-07-2011 23:35 #1
Dit verhaal klopt niet. Een vegetarier in welke variatie dan ook eet geen vlees of vis.
Bovendien wil ik graag onder de aandacht brengen dat het woord vegetarier liever niet gebruikt moet worden, omdat je een carnivoor toch ook niet iedere x benoemd.
Hartelijk dank,

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: 14-07-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 4
Schrijf mee!