InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Te weinig beweging? De voordelen van spieren trainen!

Te weinig beweging? De voordelen van spieren trainen!

Te weinig beweging? De voordelen van spieren trainen! Te weinig beweging maakt het spierweefsel aanzienlijk slapper. Wie de spieren gebruikt door beweging en eventueel krachttraining ondervindt veel voordelen. Getrainde spieren zorgen ervoor dat je meer calorieën verbrandt, zelfs wanneer je niet actief bent. De vetverbranding gaat door. Krachttraining en meer beweging maakt lichaam en geest jonger onder meer doordat spieren niet slapper worden. De voordelen van meer beweging en/of krachttraining houden niet op bij gewichtsverlies en vetverbranding. De spieren trainen heeft veel voordelen. Krachttraining maakt fit en sterk, en wanneer spieren getraind zijn verbrand je meer calorieën, óók wanneer je niet zo veel doet. En aangezien getrainde spieren de biologische leeftijd verlagen word je dus jonger door krachttraining!

Te weinig beweging

In vergelijking met een eeuw geleden krijgen we maar liefst 65% minder lichaamsbeweging. Ons lichaam hangt echter van spieren aan elkaar en een spier heeft 300 prikkels per dag nodig om te kunnen groeien. Om fit te blijven heeft een spier 200 prikkels per dag nodig. Het instituut voor cardiovasculair onderzoek en sportwetenschappen in Keulen deed onderzoek naar de effecten van te weinig beweging en liet fitte mensen negen dagen in bed liggen. De resultaten logen er niet om: het hart kromp met 10 procent en de organen presteerden 21% slechter.

Meer calorieën verbranden door getrainde spieren

Spierweefsel verbrandt veel meer calorieën dan vetweefsel, namelijk meer dan 15 keer zoveel. Aangezien spierweefsel heel actief is verbrand je ook calorieën wanneer je niet zo actief bent. De verbranding gaat dus gewoon door. Door te weinig beweging kom je als het ware in een vicieuze cirkel: de spieren worden slapper, er worden minder calorieën verbrand - calorieën die wel verbrand zouden worden door meer beweging, maar ook doordat spierweefsel zo veel meer calorieën verbrandt - en je wordt niet alleen steeds minder fit maar ook dikker. In feite kwijnen de lichaamsspieren, we hebben alleen al 500 skeletspieren, geleidelijk aan weg. Dat het vetpercentage toeneemt is niet alleen ongewenst voor het lichaam maar ook voor de geest.

Hoe minder spiermassa, hoe slapper de huid, brozer de botten, zwakker de weerstand en immuumsysteem en hoe trager de geest! De biologische leeftijd verlagen en dus langer jong blijven qua lichaam én geest is mogelijk door de spieren te trainen, bijvoorbeeld door middel van krachttraining.

Krachttraining en toename van spieren, de voordelen

  • Spieren gebruiken houdt het zenuwstelsel jong. Door de spieren te trainen en gebruiken worden zenuwen die de spieren aansturen versterkt. Het gevolg hiervan is dat je beter (en langduriger) kunt presteren en stressbestendig zult zijn.
  • Rugspieren worden minder stijf wat bevorderlijk is wanneer je regelmatig last van hoofdpijn hebt.
  • De helft van de mensen heeft last van rugklachten, en krachttraining en/of gebruik van spieren maakt de rug sterker.
  • Een sixpack vermindert de kans op een hartinfact.
  • Spieren die niet gebruikt worden verdwijnen geleidelijk aan en naarmate je ouder wordt kan je een derde van de spiermassa verliezen. Iemand van 70 jaar die getraind is heeft dezelfde spiermassa als iemand van 30 jaar die niet getraind is!
  • Je blijft soepel en mobiel.
  • Getrainde spieren geven een mooie houding.
  • Voorkomt diabetes.
  • Angsten en depressies verdwijnen op de langere termijn, het humeur wordt vrolijk en meer ontspannen.
  • Hart- en bloedvaten zijn minder belast bij sterke spieren, waardoor kans op hartinfarct en hoge bloeddruk sterk vermindert. Ook worden spataderen hierdoor voorkomen.
  • Je verbrandt meer energie, zelfs tijdens het slapen, doordat het energieverbruik toeneemt.
  • Door meer spieren krijg je sterkere botten en dit vermindert de kans op osteoporose.
Gerelateerde artikelen
Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Vetverbranding, hoe verbrand je sneller vetten en calorieën?Getrainde spieren zorgen voor een snellere en effectievere vetverbranding. Wie calorieën wil verbranden zorgt voor getra…
Afvallen door krachttraining: spieren als energievretersAfvallen door krachttraining: spieren als energievretersAls je wilt afvallen kun je door middel van conditietraining of cardiotraining veel calorieën verbranden. Door conditiet…
Wat zijn de voordelen van krachttraining?Krachttraining is goed voor mannen en vrouwen. Veel onderzoeken tonen ook aan dat het meerdere voordelen heeft voor onze…
Starten met krachttraining - Het sterker maken van spierenStarten met krachttraining - Het sterker maken van spierenAls je gaat starten met krachttraining, is het van belang om te weten welke richtlijnen hiervoor zijn opgesteld. Deze ri…
Voldoende bewegen om te kunnen afvallenVoldoende bewegen om te kunnen afvallenOm uw gewichtsverlies te versnellen is het belangrijk om voldoende te sporten. Afhankelijk van ieder zijn tijd dient hie…
Bronnen en referenties
  • www.30minutenbewegen.nl
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Te weinig beweging? De voordelen van spieren trainen!"

Reactie

Pietstavenuiter, 20-09-2012 10:05 #1
Goedemorgen ik heb een zware operatie gehad 10 weken. Terug en heb nog steeds een open buikwond en heb 4weken op de ic vertoeft ben veel spier massa verloren en het herstel gaat moeizaam heeft u een advies voor mij Gr. Piet

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!