De lekker luie zondag

De lekker luie zondag Als je er gevoelig voor bent kan de westerse maatschappij je zomaar meenemen in het hectische bestaan. En laten de meeste mensen er nu gevoelig voor zijn. We willen zoveel, in een zo korte tijd. We willen het gezin, de wereld zien, die carrière en een prettig sociaal leven, want anders stompen we af … toch? Behalve dat het burnouts oplevert, gaan er steeds meer stemmen op die zeggen dat er ook nog wat anders is dan in sneltreinvaart door het leven te gaan en op de oude dag te genieten.

Een andere dag

Als je je leefpatroon niet direct om kan of wil gooien zijn er natuurlijk tal van andere mogelijkheden om die race tegen de klok (des tijds) wat af te remmen en te genieten van het moment. Daarbij is de horloge ver weg stoppen een begin, want als je gaat genieten, kan je dit niet doen met een klok in de hand. Genieten van het moment overkomt je als je zonder besef van tijd iets doet en er volledig in op gaat.

Verzin eens wat..

  • De sauna wordt gelukkig veelvuldig bezocht en de klok kan daar niet mee, dus als je opgaat in de wellness van een dergelijk oord, ben je zomaar enkele uren verder. De schoonheidsspecialist, maar ook de masseur en andere wellness gerelateerde zaken doen het goed.
  • De buitenmens zoekt het bos, de duinen, de zee of de hei op en laat het hoofd bijna letterlijk “leegwaaien” en weer iemand anders gaat aan de yoga om het lichaam en de geest volledig ontspannen en in balans te krijgen.
  • Allemaal zaken die prima passen in een leven wat toch al zoveel hectiek kent, maar je kunt er ook voor kiezen een dag gewoon niets te doen.

Luie “nietsdoendag”

De luie nietsdoendag is nog steeds niet helemaal geaccepteerd. Veel mensen hebben nog steeds de neiging iets te moeten doen, al is het maar een wasje draaien, een afwasje doen of het bed opmaken. Maar wat nu als je lekker in je huis de deur sluit en alleen maar dingen doet die lekker ontspannen en je hoofd leegmaken. Hoe lekker kan dat zijn … ook als je kinderen hebt.

Bron: Marcisim, PixabayBron: Marcisim, Pixabay
Plan niets
Plan niets en kijk wat de dag je brengt. Dat begint natuurlijk met eten, want enig moment geeft je maag wel aan dat je lichaam voeding nodig heeft. Je kijkt gewoon wat je in de koeling hebt staan en dan is een boterham met een gebakken of gekookt eitje al heerlijk. Heb je ham of kaas in huis dan verrijk je het gebakken ei met een van deze ingrediënten (of iets anders wat je in huis hebt en lekker vindt). Maar voor de ander is een boterham met pindakaas net zo lekker. Zet een kopje thee of koffie en begin de dag met … niets.

Je kleed je aan of niet, neemt een lekkere douche of glijdt in het warme bad. Doe wat je ontspant en als de badkamer zich leent voor een yoga momentje doe je dat, maar een boekje lezen of muziekje beluisteren in bad is ook oké. Wil je lekker de dag met een feelgood film in gaan, dan zet je de DVD speler aan of je zoekt iets on demand op. Nestel jezelf en je eventuele huisgenoten met een lekker zittende outfit op de bank en mogelijk een geliefd drankje.

Wil je kind graag een spelletje aan tafel doen en zie jij dit ook zitten, ga je gewoon aan de spelletjes en wil je uitgebreid gaan koken, dan begin je ergens in de middag met een heerlijke dis. Maar zoals alles dient gemak de mens en als je juist niet wilt koken, dan zoek je op internet je favoriete thuisbreng restaurant en besteld iets heerlijks.

En natuurlijk geldt dat wil je tussendoor even een uurtje de ogen sluiten, dan is dat uiteraard meer dan prima. Niets hoeft, alles mag … verzin het maar.

Geen spijt

Maar sluit de dag vooral niet af met het idee dat je deze vrije dag zoveel had kunnen doen, want dat is funest (beetje calvinistische inslag van veel Nederlanders). Natuurlijk had je veel kunnen doen, maar ga je dagelijks een uur later slapen kan je ook veel doen. Als je “excuus” is dat je moet slapen om de volgende dag fit te zijn, laat deze vrije nietsdoendag dan ook een must zijn om voldoende op te laden voor de komende drukke week. Geniet ervan en kijk er, als het avond is, ook lekker op terug. Heerlijk relaxed je bedje inglijden, doet bovendien weer beter slapen.

Tot slot

Het typische van een nietsdoendag is dat je “moet” vervangt door “niets”. Niet moeten, niets hoeven, maar jezelf overgeven aan wat op dat moment in je opkomt. Dat kan je geest leeg maken en is bovendien nog goedkoop ook.
Gerelateerde artikelen
Op zondag hoeft niets en mag allesOp zondag hoeft niets en mag allesDe titel impliceert dat het leven zondag stil kan liggen, maar dat is natuurlijk niet zo. Bepaalde sectoren gaan gewoon…
Lui oog: oorzaak en behandelingLui oog: oorzaak en behandelingEen lui oog, oftewel amblyopie, ontstaat vaak bij baby's doordat één oog niet actief meedoet. De behandeling moet zo vro…
Wat is een lui oog (amblyopie)?Een lui oog wordt ook wel amblyopie genoemd. Een lui oog is een verminderd gezichtsvermogen in 1 oog. Het oog met het ve…
Slecht slapen van zondag op maandag: wat te doen?Slecht slapen van zondag op maandag: wat te doen?Als je op zondagavond loopt de piekeren over de maandag die volgt omdat je je druk maakt over wat er dan allemaal moet g…

Overgewicht: maatschappelijke opvattingenOvergewicht: maatschappelijke opvattingenGangbare opvattingen zoals: 'iemand die niets doet verbruikt geen energie', 'overgewicht is de fout van de persoon zelf'…
Een prettige stemming in een half uur!Een prettige stemming in een half uur!Sommige mensen hebben altijd een goede ontspannen stemming, hebben het van nature. Helaas is dat niet voor iedereen wegg…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De lekker luie zondag"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!