InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Welke kleur past bij mij?

Welke kleur past bij mij?

Welke kleur past bij mij? De kleding- en make-up markt is business en een enorm kleurenscala heeft zich in de loop der jaren gevormd. Ook voor het haar is er steeds meer, maar daarmee is nog niet gezegd dat de gekozen kleur ook altijd de juiste is. Er zijn cursussen die gevolgd kunnen worden voor het (laten) kiezen van de juiste kleur, maar met wat gerichte aanwijzingen komen veel mensen zelf een heel eind in de goede richting.

Typen en kleuren

Grofweg zijn er vier types als het kleur betreft en deze zijn gerelateerd aan de seizoenen en de kleuren die horen bij deze seizoenen.
  • Herfst
  • Winter
  • Lente
  • Zomer

Lente

Dit type heeft meestal een lichte perzikachtige huid en kan oplopen tot goudbruin. Het haar is veelal donkerblond of bruin en als het een gloed heeft, dan veelal een warme glans. De kleuren die bij het lentetype horen, zijn de warmere kleuren (al dan niet met een goudglans) met een heldere ondertoon. Schelle kleuren als purper passen meestal niet bij het type.
Kleuren die wel passen zijn helrood met een gele ondertoon, zachte blauw/turkoois kleuren en zachte tot warme rozetinten.

Herfst

Het herfsttype heeft een lichte huid tot diepbruin. De haarkleur is donkerblond of bruin met een koperen gloed. Met name de zachte tinten waar een goudglans in verwerkt zit, doen het goed en halen het gezicht op.
Kleuren die passen zijn warme oranje beige en bruintinten, warmblauw tot marineblauw, mosterdkleuren en zachte geeltinten.

Zomer

Het zomertype zit dichtbij de koelere tinten, met een zachte ingetogen basis (richting pastels). Kleuren die passen bij het zomertype zijn heel zachtroze oplopend tot cyclaam. Maar ook zachte babyblauwtinten oplopend tot diepgrijs. Als je een glans opzoekt in kleding of make-up, dan kan een zilverglans iets voor je doen.

Winter

Dit type heeft een lichtroze oplopend tot chocolade bruine huidskleur. Het haar kan variëren van asblond tot donkerblond of zelfs zwart. Het wintertype heeft ook koele tinten, maar wel met een krachtige basis. Hardrood, hardroze, maar ook stevige blauwtinten die spreken, en een knalkleur geel kan bij het wintertype erg mooi zijn. Een zilverglans kan net iets extra’s doen.

Beoordelen welk type

Het beoordelen welk type je bent is eigenlijk nog het moeilijkste, want soms kan de natuur afwijken van de types. Er zijn wel wat zaken waar je op kunt letten om tot het juiste type en de bijbehorende kleuren te komen:
  • Door de kleuren om je hoofd te draperen (met bijvoorbeeld een grote sjaal) zie je welke kleur iets voor je doet of niet.
  • Zorg dat je niet opgemaakt bent, maar met een naturel gezicht de keuzes maakt.
  • Als je een getinte huid hebt door de zon, kijk dan aan de binnenkant van je polsen. Dit is de meest zuivere kleur.
  • Ga altijd met goed daglicht aan de slag als je de kleuren gaat bepalen.

Het resultaat van de juiste kleuren moet het volgende voor je doen:
  • De kleur van je gezicht wordt helderder.
  • De kleur van je ogen wordt benadrukt.
  • Je huid wordt egaler van kleur (oneffenheden, wallen etc.).

Tot slot

Waar de een het gemakkelijk vindt om de juiste kleur te zoeken, zal de ander het lastig vinden. Roep er desgewenst iemand bij die onafhankelijk je gezicht kan bepalen aan de hand van de kleuren die je om je hals drapeert.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleurenanalyse toepassen op meer dan alleen kledingNa een kleurenanalyse koop je misschien voortaan alleen kleding die de juiste kleur voor jou hebben. Maar er is meer dan…
Het hoe en waarom van een kleurenanalyseHet hoe en waarom van een kleurenanalyseEen kleurenanalyse is het in kaart brengen van uw natuurlijke kleurtype (gebaseerd op ogen, huid en haar) om te bepalen…
De kleur van je kleding zegt veel over jouBewust of onbewust heb je misschien al vaker ervaren dat je er in de ene kleur mooier, frisser en stralender uitziet dan…
Opleiding kleuranalyseOpleiding kleuranalyseEen opleiding kleuranalyse biedt je de grondbeginselen van de kleuranalyse aan. De kleurenanalyse gaat uit van vier basi…
Beauty: Je haren kleuren?Beauty: Je haren kleuren?Vrouwen doen het al heel lang en steeds meer mannen gaan ook overstag. De haren kleuren, enerzijds omdat grijs voor vele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 422737, Pixabay

Reageer op het artikel "Welke kleur past bij mij?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 08-10-2012
Subrubriek: Mode
Special: Kleding & accessoires
Schrijf mee!