InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Kleuren en materialen in het warme seizoen

Kleuren en materialen in het warme seizoen

Het is weer lichte kleurenseizoen en dat zullen we weten. De winkels hangen inmiddels vol met lichte kleuren, soms best heftig qua kleur maar meestal toch wel wit en (sobere) pastel. Dit alles gecombineerd met de lente- en zomerstoffen, maakt dat de consument weer lekker gemaakt wordt voor een heerlijke lente en zomer.

Vroeg voorjaar

Ieder seizoen loopt weer anders en zo kan het gebeuren dat het voorjaar vroeg begint. Meestal begint april en mei pas echt als lente te voelen, maar het kan ook zomaar in maart gebeuren. Rokjesdag ligt soms erg vroeg in het seizoen en soms net iets te vroeg voor de winkeliers.

Dat wil dan dus zeggen dat de kledingwinkels snel moeten switchen om het vroege lenteseizoen in de winkel ten toon te spreiden. Waarbij je je voordeel met wat winterspullen kunt doen. Als het wat minder modegevoelige kledingstukken zijn, kunnen die prima dienst doen in het komende najaar en dat tegen een prima prijs.

Kleuren

Hoewel in principe alles kan en mag, zijn er natuurlijk altijd kleuren die de boventoon voeren in een bepaald seizoen en dat zijn dit seizoen de verschillen taupe tinten/nuances.
Verder ís wit altijd goed, alleen is het wit waar het harde vanaf is, iets meer in de rekken van de kledingwinkels terug te vinden. Ook bij de tailors is er meer in taupetinten en offwhite te vinden. Het voordeel bij de tailors is wel dat je een mooie stof uit kunt zoeken en daarna het gewenste kledingstuk kunt laten maken. De prijzen liggen meestal ook iets hoger dan in de doorsnee kledingwinkel, maar het zijn lang niet de prijzen die men vaak denkt.

De traditionele pastels kunnen ook altijd, waarbij je uit moet kijken voor enkele tinten. Niet alle tinten passen bij iedere huidskleur. Soms kan een pastelkleur ook juist flets maken en andere tinten versterken je huidskleur juist. Als je niet weet welke kleuren bij je passen, kan een kleurenanalyse interessant zijn. Sommige bureaus combineren een kleurenanalyse meteen met een kleding/stylingadvies.

Heftiger

Wil je het toch allemaal iets heftiger, combineer dan offwhite of een lichte (pastel)kleur met een heftiger kleur als vurig rood of koel blauw. Ook de combinatie zwart wit kan in feite altijd, alleen is het net iets minder in de mode en dus minder verkrijgbaar.
Als je kiest voor een heftige kleur, ben dan iets spaarzamer met sieraden. Het kan snel “te veel” worden. Je kunt ook een heftige kleur als unikleur nemen, maar ook hiervoor geldt dat de heftige kleur vaak al voor zich spreekt en dan zijn accessoires niet eens van toegevoegde waarde of ronduit overbodig.

Materialen

Er zit weinig diversiteit in de stoffen voor de lente en de zomer. Maar meer nog dan het najaar en de winter, staat de zomerstof in direct verband met het weer. De zon heeft namelijk een grote impact en wil je een beetje goed door de dag komen, dan is het belangrijk dat je stoffen draagt die ademen. Wil je niet enorm zweten door afdichtende (synthetische) stoffen, dan heb je weinig keus en zijn de meeste stoffen dan ook van linnen of katoen en soms een variant (om de stof bijvoorbeeld minder te laten kreuken). Maar altijd met een hoofdmoot aan natuurlijke stof.

Als je al tot andere materialen komt, zorg dan dat de stof de huid niet volledig afsluit. Zeker m et een brandende zon, kan het erg warm worden en ga je heftig zweten. Let hier helemaal mee op als je van de warmte naar de koelte (bijvoorbeeld met airco) gaat en andersom.

Combineer

Zowel voor het zomer- als winterseizoen geldt, dat het altijd goed is te beginnen met enkele basisstukken. Vanuit de basisstukken ga je verder uitbreiden en kan je combinaties maken. Qua stoffen ligt het in de lente en zomer net even iets eenvoudiger dan in de winter, want het aantal stoffen is meer beperkt. Echter, qua kleuren kan je veel meer combineren en met de juiste basistukken kan je enorm veel combinaties maken.

Conclusie

Pastels, veel taupe en off white vormen de basis en zeker de tapetinten geven net iets extra’s. Combineer, maar combineer wel goed. Een prettige lente en zomer met veel nieuwe outfits!

Lees verder

© 2014 - 2019 Dressedbyfaisel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De woning in lentesfeerDe woning in lentesfeerZo aan het begin van het kalenderjaar is het nog echt winter, zacht of niet, maar dat neemt niet weg dat menigeen al aan…
Schouder- en handtassenSchouder- en handtassenVoor veel vrouwen geldt, hoe groter de tas hoe meer rotzooi er mee gaat en we krijgen de tas iedere keer weer vol. Wat v…
Hoe maak je een mooie deurkrans?Hoe maak je een mooie deurkrans?Zorg voor sfeer in de donkere wintermaanden en maak een mooie krans voor op de deur. Een herfstkrans krijgt kleur met vr…
Heerlijk relaxen in de hangmatHeerlijk relaxen in de hangmatDe hangmat is een eenvoudige manier om lekker te relaxen in de tuin of desgewenst binnen. Inmiddels zijn er hangmatten i…
Biokleding, wat is groene en eerlijke kleding?Biokleding is populair en een trend. Biokleding is duurzaam en is gemaakt met respect voor mens en milieu. Biokleding is…

Reageer op het artikel "Kleuren en materialen in het warme seizoen"

Infoteur: Dressedbyfaisel
Gepubliceerd: 06-03-2014
Subrubriek: Mode
Special: Kleding
Schrijf mee!