mijn kijk op

Iedereen ontwerpt kleding

Spreekt voor zich dat iedereen dat moet doen waar hij of zij plezier in heeft, maar het lijkt erop alsof het gegeven “bekend zijn” voldoende is om je eigen kledinglijn te ontwerpen en in de markt te zetten. Enkele positieve uitzonderingen daargelaten, sterft menig leuk neergezette kledinglijn een stille dood. Te weinig inzicht, te weinig vernieuwend, te weinig onderscheidend of misschien wel een combinatie van deze zaken.

Marketing

Een kledinglijn ontwerpen en aan de man/vrouw brengen, is meer dan wat kledingstukken met een bekend hoofd erbij presenteren. Toch lijkt menig kledinglijn hierop gebaseerd en dat is zonde. Zonde van het vak van ontwerper, tailor en/of stylist. Alsof kleding alleen met marketing te maken heeft.

Toegegeven dat marketing absoluut belangrijk is, maar dat is feitelijk met alles wat je in de markt zet. Echter, bij kleding speelt nog iets anders, namelijk het identificeren met de persoon die het gezicht is van de kledinglijn. Zeker als je doelgroep jonge meisjes in de puberleeftijd oplopend tot pakweg begin 20 jaar zijn. In deze periode zijn de meeste meisjes op zoek naar hun identiteit en dan kan een bekend gezicht een goed punt zijn om deze meisjes aan je te binnen.

Prijs/kwaliteitsverhouding

Vaak komt de prijs kwaliteitsverhouding in het geding. Een “ingekocht” gezicht moet hier een goed contract voor krijgen en een eigen lijn van een bekende persoon, moet winstgevend zijn anders haal je de hele opzet onderuit. Voor velen is het immers het extra uitnutten van de bekendheid.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en die echt voor de kleding gaan omdat daar hun passie ligt, maar voor de meeste geldt dit niet echt.

Dit alles brengt met zich mee dat, zeker met een relatief jonge doelgroep, de prijzen niet erg hoog kunnen zijn. Anders prijst men zich uit de markt. Dus zie je nogal eens dat je een kledingstuk op “naam” koopt en niet op kwaliteit. Vaak wordt kleding in de lage loonlanden geproduceerd, wat overigens niet per definitie verkeerd is. Maar als er overal op geknepen wordt, levert dit meestal een mindere kwaliteit op. Nog even los van de arbeidsomstandigheden van de medewerkers, die in veel gevallen nog steeds breed geschonden wordt.

Kwaliteit checken

Toch kan je de kwaliteit wel enigszins checken, wat eigenlijk voor alle kleding geldt (en niet alleen van bekende mensen) Het begint bij de binnenkant. Behalve dat het stiksel goed afgewerkt moet zijn, moet er ook voldoende stof “over” zijn die weer netjes afgebiesd is. Rekbare stof moet zeker bij de stiknaden goed gecontroleerd worden. Bij het stiksel kan de stof soms gaan ladderen of het stiksel laat los. Trek vervolgens eens aan een loszittend draadje, als je zomaar een hele lijn eruit haalt, is het niet goed afgewerkt.
Verder is het goed de stof om de wijsvingers te doen en tegen elkaar te wrijven. Bekijk hoen de stof kreukelt (of niet), wat de stof verder doet (blijft deze mooi, pluist of pilt deze snel) en hoe voelt de stof aan.

Naast de stof is het ook goed het totale kledingstuk te bekijken, want confectiekleding moet links en rechts niet van elkaar afwijken. Symmetrie is belangrijk en hoe logisch het ook klinkt, dit is het vaak niet. Alleen maatkleding kan, indien het lichaam er om vraagt, niet geheel symmetrisch zijn. Maar dan is het een bewust proces.

Zo is het bekend en zo is het weer weg

Als een bekende man of vrouw lekkere kleding zoekt en vindt, al dan niet via een tailor of stylist, denkt menig man of vrouw dat men het zelf wel beter kan en slaat men aan het schetsen. Dan maar hopen dat er professionals omheen lopen die het ook professioneel wegzetten. Toch zijn er ook voorbeelden van bekende mensen die t-shirtlijnen, jeanslijnen of jurkjes “ontwerpen” en die je na één of twee seizoenen niet meer ziet. Met name deze mensen doen het vak geen goed, alsof je het allemaal zomaar kan. Bij kwalitatief goede kleding die op de mens gemaakt en iets voor je doet, komt meer kijken. Een professional is niet voor niets een professional.

Uitzonderingen bevestigen de regel

Alleen bekend zijn is geen voorwaarde om een goede en succesvolle kledinglijn neer te zetten. Bovendien wordt de kledingmarkt overspoeld met veelal tweederangs kleding … en die is er al genoeg.
Positieve uitzondering is een vrouw als Victoria Beckham, die het ontwerpen met haar bekendheid een boost heeft gegeven, maar het ontwerpen inmiddels naar een hoger plan gebracht heeft. Het kan wel … alleen vindt het niet vaak plaats.
© 2014 - 2024 Dressedbyfaisel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Confectie- en maatkledingHet zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter…
Roberto CavalliDe grote modeontwerpers Karl Lagerfeld en Viktor & Rolf zijn hem voorgegaan. In het jaar 2007 was de eer voor Roberto Ca…
Kinderkleding: het merk JottumKinderkleding: het merk JottumJottum is een relatief nieuw kledingmerk dat erg populair is. In Nederland is het één van de meest populaire merken. De…
Kleding voor vrouwen met één borstLobstar-Label is een Nederlands kledingmerk dat zich speciaal richt op de vrouw die een borst is verloren door amputatie…

Een neuspiercing nemenNeuspiercings zijn een van de meest populaire piercings in het gezicht. Denk je er over om een neuspiercing te nemen? Da…
Kleuren en materialen in het warme seizoenHet is weer lichte kleurenseizoen en dat zullen we weten. De winkels hangen inmiddels vol met lichte kleuren, soms best…
Bronnen en referenties
  • H. Budde (mode/beauty onderzoeksjournalist)
Dressedbyfaisel (32 artikelen)
Gepubliceerd: 20-03-2014
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Mode
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.
Artikelen met het label 'Mijn kijk op…' bevatten naast objectieve informatie ook een persoonlijke mening en/of ervaring.