InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Uggs: Hoe herken je echte Uggs? Hoe moet je ze schoonmaken?

Uggs: Hoe herken je echte Uggs? Hoe moet je ze schoonmaken?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: Uggs. Het zijn die laarzen van schapenleer, die zo lekker lopen dat je ze altijd wel aan zou willen houden. Of ze ook echt mooi zijn is een persoonlijke mening. Hoe zijn deze laarzen ontstaan? Kun je ze dragen in de regen en sneeuw? Hoe moet je ze schoonmaken? Mogen ze in de wasmachine? Waarom zijn ze zo'n hype geworden? Bij deze vragen zal in het artikel worden stilgestaan.

Hoe is de Ugg ontstaan?

De Ugg-boots vinden hun herkomst in ‘the land down-under’; Australië. Deze laarzen waren al langer populair op het platteland van Australië. In de Eerste en Tweede Wereldoorlog steeg de populariteit van de laars, doordat piloten van vliegtuigen deze droegen. Ze bleken bij uitstek geschikt om onder lage temperaturen en hoge druk de voeten te verwarmen. Schapenhuid en schapenvacht bevatten speciale thermosstatische eigenschappen. De lucht kan door de vezels circuleren zodat de lucht de lichaamstemperatuur blijft behouden. Synthetische laarzen hebben deze eigenschap niet. Ook is schapenleer veel zachter dan bijvoorbeeld het leer van een koe. De Ugg-boots zijn ontworpen om zonder sokken te dragen, zodat de thermosstatische eigenschappen van de vezels volledig tot hun recht komen.
In het Canadese Oorlog Museum is nog steeds een outfit met laarzen te bekijken. Daar werd de laars nog ‘Fug Boot’ genoemd.

Het verhaal van de moderne Ugg begint in 1978 bij een jonge surfer, Brian Smith. Hij maakte een uitstapje naar de Verenigde Staten, met een tas vol laarzen gemaakt van schapenhuid. Al snel werden deze laarzen ook razend populair onder de surfers in Californië. In 1995 werd er patent op aangevraagd. Zo ontstond UGG® Australia, van Deckers Australia Uggs. De collectie was toen nog beperkt en bestond uit twee paar laarzen, vier paar slippers en nog enkele items.

Later werd bij de rechtbank beslist dat alle laarzen van schapenhuid en schapenvacht Uggs genoemd mochten worden. Volgens de aanklagers werd de term ‘Ugg’ gebruikt voor alle schapenleren laarzen, en mocht het niet als een merknaam gebruikt worden door enkel het Australische concern. Toch bestaat er in de hedendaagse wereld een duidelijk onderscheid tussen ‘echte’ en ‘namaak’-Uggs, zoals de kenners het noemen.

Hoe herken je de ‘echte‘ Deckers Australia Uggs?

Deze ‘echte’ Uggs, zoals de Deckers Australia Uggs genoemd worden, zijn aan enkele dingen te herkennen.

  • De prijs van Deckers Australia Uggs is veel hoger dan van de namaakvariant. Deze kosten zo’n 160 dollar.
  • De echte Uggs zijn gemaakt van schapenleer en schapenbont. De namaakversies zijn gemaakt van synthetische stoffen en synthetisch bont. Het schapenbont heeft het voordeel dat het temperaturen tot -30 graden aankan.
  • De geur van een Deckers Australia Ugg zijn anders dan die van een synthetische laars. De echte Ugg ruikt naar een natuurlijk product, terwijl de synthetische versie vaak chemisch ruikt, naar verf.
  • De echte Ugg gaat veel langer mee dan een namaak-Ugg.
  • Op het label van de Deckers Australia Uggs staat een ‘®’, een "registered trademark”-teken.
  • De letters op het label van de Deckers Australia Uggs zijn anders gedrukt.
  • Synthetische Uggs zijn vaak verkrijgbaar in de kleur ‘Camel’. Deze kleur bestaat niet in de collectie van Deckers Australia.
  • De zool van een Deckers Australia Ugg loopt vloeiend door in de hak in is erg flexibel. De namaakvariant heeft een duidelijke afscheidslijn zichtbaar is en is erg hard en stijf.

Hoe moet je Uggs schoonmaken?

Heb je eenmaal de prijzige Deckers Australia Uggs gekocht, dan is het natuurlijk prettig dat deze lang mooi blijven. Allereerst moet er gezegd worden dat het niet verstandig is de Ugg-boots onder alle omstandigheden te dragen. Het is niet verstandig deze laarzen in de sneeuw te dragen, ook al zijn ze bestemd voor lage temperaturen. Eigenlijk zijn ze niet geschikt om te dragen in nat weer zoals regen, en modderige omstandigheden. Daarom is het verstandig ze voor het dragen in te spuiten met een waterafstotend middel.

Uggs schoonmaken
De Uggs kunnen zo nu en dan geborsteld worden met een zachte borstel om aanhechting van eventuele vuiligheden te voorkomen. Dit moet in één richting gebeuren. Veel mensen vragen zich af of Uggs in de wasmachine mogen. Het is echter verstandig de Uggs nooit in een wasmachine te doen. De wasmachine zal door het centrifugeren de laars en minder mooi uiterlijk geven. Je kan de laars wel afnemen met een spons of doek, zacht deppend op het oppervlak. Een product waarmee je deze laars schoon kunt maken is de ‘Ugg Australia Sheepskin Cleaner and Conditioner’. De naam zegt het al, deze conditioner is speciaal gemaakt om deze laars schoon te houden. Na het schoonmaken kun je de laars zachtjes afspoelen met water. Hierna mag de laars niet uitgewrongen worden. Er moeten papieren doekjes of kranten ingestopt worden die het vocht kunnen absorberen. Daarna moeten ze natuurlijk opdrogen, niet in het zonlicht en zeker niet met een föhn. Na het drogen moeten de laarzen opnieuw geborsteld worden. Hierna kan er eventueel wat speciaal schoenendeodorant in gespoten worden. Als laatste tip moeten de Uggs op een droge plaats bewaard worden.

Veel mensen hebben dit onderhoud er niet voor over en kopen in plaats van de dure Uggs de namaakvariant. Wanneer deze versleten zijn kan men weer een nieuw paar kopen, omdat ze toch niet zo duur zijn. Dit is misschien een verstandige oplossing wanneer je er het geld en de tijd niet voor over hebt.

Doorbraak van de Uggs

De Uggs vonden hun echte doorbraak een aantal jaar geleden. Steeds meer Hollywoodsterren, acteurs en popsterren droegen de laars. Door de mediahype werd de laars daarna over de gehele wereld mateloos populair.
© 2008 - 2019 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Uggs voor mannen is de nieuwe trendUggs zijn al jaren helemaal hot voor vrouwen, maar nu deze herfst ook de Hollywoodse mannen met Uggboots gespot zijn, br…
UGG, wat is het en waar komt het vandaan?UGG, waar komt het vandaan? Waarom heet het zo? Waarom zijn UGG laarzen zo hip? Dit artikel verschaft u alle antwoorden…
Uggs schoonmaken, hoe doe je dat?Het schoonmaken van Uggs is niet ingewikkeld. In vijf eenvoudige stappen kun je de laarzen er weer als nieuw uit laten z…
Uggboots, blijvend populair en tijdloosUggboots, blijvend populair en tijdloosUgg laarzen zijn immens populaire laarzen van schapenvacht. Het leer zit aan de buitenkant en de vacht zit aan de binnen…
Uggs: de voor- en de nadelenDe Ugg is ongetwijfeld de meeste populaire winterlaars van de afgelopen jaren. De Australische Uggboot wordt in veel ver…
Bronnen en referenties
  • Sheepskinshoes

Reageer op het artikel "Uggs: Hoe herken je echte Uggs? Hoe moet je ze schoonmaken?"

Reacties

Henny van Herwaarden, 17-01-2017 15:57 #28
Ik wou vragen kan ik me uggs ook opnieuw laten zolen.ze gaan slijten maar wil ze graag nog volgend jaar dragen

Van Tilburg, 31-01-2014 07:50 #27
UGGs zijn gewoon te duur om dat het een hype is. je betaalt voor een eenvoudig paar al gauw 160 euro. Te véél als je weet dat een paar uggs aan productie + marketing ongeveer 30 euro kosten. Een advies gewoon niet kopen die laarzen!

Persyn Sylvie, 13-01-2013 22:09 #26
Graag had ik vernomen hoe je uggs met blinkers (pailletten) moet onderhouden. Moeten deze laarzen ook vooraf ingespoten worden met een waterafstodend middel?

Netex, 29-01-2012 16:32 #25
Een korte toevoeging op het stukje over hoe Uggs schoon te maken zijn, indien de betreffende laarzen vies zijn geworden en je ze weer als nieuw wil dragen breng ze dan even langs een bij Netex aangesloten stomerij. Als iemand de vies geworden Uggs nog kan redden dan is het de hededaagse professionele textielreiniger wel!

met frisse groet,
Netex

Ellenvanbreda, 28-11-2011 19:12 #24
Mijn dochter heeft nu 5 weken uggs aan en achter bij haar hal zit er het leer opgepropt zodat ze blaren op haar hakken krijgt. In de winkel zeiden ze "ja ze zijn ook al 2 maanden oud" waar ik de reactie gaf, nee pas 5 weken. Maar ik ken mensen die er wel 2 of 3 seizoenen op lopen. Wie weet er hoe het eigenlijk zit met garantie op uggs?

Pieter, 21-09-2011 19:49 #23
Ik vond mijn zwarte echte Uggs beschimmeld in hun doos in de kelder terug na een lekage.
Ik heb ze gewoon onder de lauwe kraan afgeborsteld en ze zagen er weer als nieuw uit.
In mijn lichte bruine heb ik wel eens een vetvlekje gehad, dit krijg je dus bijna niet weg. Je kunt het iets weg borstelen met een suedeborsteltje. De laarzen inspuiten met waterafstotend middel help ook wel een beetje tegen vlekken.

Amalia, 28-06-2011 14:33 #22
Om nog terug te komen op Lindsay's reactie, Cosmic Cowboys verkoopt echte UGG's, kijk maar eens bij www.uggaustralia.com, Nederland, en dan retail stores, authorized (online retailers, dan staat Cosmic Cowboys erbij, dat betekent dus dat ze gewoon echt zijn en in China worden gemaakt ;).

Claudy, 29-01-2011 19:18 #21
Ik vind het een toch een behoorlijk verkoop verhaal voor het merk Ugg Australia. Ook al wordt nog eens aangegeven in onderstaand formum dat dit artikel gaat over het merk Ugg Australia van het Amerikaanse bedrijf Deckers. In Australie zijn veel meer mooie Australische ugg merken verkrijgbaar die ook daadwerkelijk in Australie worden gemaakt. Zoals bijvoorbeeld het merk Shearers Ugg. De aussies zijn niet blij met het feit dat diverse bedrijven gebruik maken van hun landnaam in een merknaam waarvan de productie niet in eens in Australie wordt gevoerd zoals de ugg van Deckers.

Anja, 21-12-2010 02:13 #20
Daar ik wat ouder ben, hecht ik niet aan merken, ik loop al 3 jaar op veel degelijker Üggs", die uit new Zeeland komen, steviger zool, zelfde zachte binnenkantn zelfs dikker, heerlijk warme zachte binnenzool. Via internet gekocht, maat was grote gok, maat 36 is exact hetzelfde als de maat in New Zeeland. Zelfde kleuren en hoogtes. Toen? 80 incl verzendkosten, met een week in huis. Uggs toen? 300, ja je betaald alleen de naam, tewijl mijn N.Z. veel beter zijn!
Ben de website kwijt, iets met nature. Zelf even gaan zoeken. Ze zijn inmiddels stukje duurder geworden, maar het scheelt nog steeds. De Nederlandse importeur van uggs, is inmiddels stinkend rijk geworden. Schandalig.
Nu? 125 euro, new seeland Nature site

Jade, 11-12-2010 11:33 #19
Hee, ik twijfel over uggs maar aangezien dit veel geld is ga ik wel voor de echte, ik schrik er wel van dat er dus zoveel onherkenbaar neps is want ik wil totaal geen synthetisch bont aan de binnenkant. Nou vroeg ik mij af zijn ze dan wel echt van de bijenkorf en de hele campagne van uggs die in de bladen staat, is die van Deckers of niet?

N., 28-10-2010 21:23 #18
Deze zomer ben in in Australië geweest, ze kennen daar de Deckers Ugg? Australia. De Aussies halen hun neus ervoor op, vooral omdat ze in China worden gemaakt. In Australië zijn er op bijna elke hoek van de straat veel mooiere modellen verkrijgbaar en ze zijn stukken goedkoper en mooier van kwaliteit dan die van Deckers.

Rianne, 27-10-2010 12:42 #17
Als je een site wilt hebben waarvan je zeker weet dat ze echt uggs verkopen, moet je naar de ugg site gaan: http://www.uggaustralia.com/nl/ en daar klik je dan aan de linkerkant op: retail stores > authorized online retailers. Daar staan allemaal sites waar ze echte uggs verkopen.

Rianne

Anouk, 25-09-2010 15:31 #16
Ik maak mijn uggs meestal schoon met woolite en dan werkt goed en is niet schadelijk, had het een keer gezien op de ugg-site.

Susanne, 16-09-2010 16:12 #15
Huh eigenlijk best iets stoms gedaan
ik heb vette zalm op me ugg late vallen afgedaan met water alleen nu heb ik een hele donkere plek zitten!
en iemand rade me aan om baby shampoo te gebruiken maar hij heb der ook bij gezegd dat je kleur verschil kan krijgen
wat kan ik er voor gebruiken om dat weg te krijgen(iemand een id)?

groetjes suus

Joke Henny, 09-09-2010 15:09 #14
Voordat je Uggs aanschaft, kijk eerst eens hoe ze gemaakt worden. Ze komen van Australische schapen (lammetjes) die onderworpen worden aan mulesing. Google er maar eens op, dan kom je de vreselijkste plaatjes tegen. Als je er dan toch in loopt, heb je tenminste een bewuste keus gemaakt.

Manon Snijders, 09-09-2010 14:14 #13
Ik heb een paar wollen cream uggs. En daar is tijdens het uitlaten van de honden een hond die vol met modder zat tegen aangelopen. Er zitten nu moddervlekken en modderspetters op. Wat moet ik nu doen? Moet ik met de uggs naar de stomerij? Of kan ik het er zelf vanaf halen? Kunt u mij helpen?

Iris, 22-08-2010 16:01 #12
Hee,

Ik wil graag Uggs kopen alleen welke site's kun je echte Uggs kopen. Ik ben bang dat ik ze op het internet koop dat ze niet echt zijn. kan u me helpen.

groetje iris

Girl, 01-04-2010 16:58 #11
Ahaha uggs zijn mooi maar wel een beetje raar ze lijken op pantoffels.
Dus eigenlijk lopen de mensen met uggs op soort pantoffels
hihi maar ze zijn wel hip en mooi :-):-p

Antoinette, 12-03-2010 15:55 #10
Als je uggs wil bestellen via internet dan alleen via uggaustralia dan weet je zeker dat je goede site hebt en echte uggs.
Bijna alle andere site's verkopen nepuggs misschien niet erg als je dat wil, maar je loopt wel het risico dat je bestelling door de douane onderschept wordt en dan heb je geen laarzen maar wel een boete en als je een beetje pech hebt ben je ook je geld kwijt.
Ik en mijn zus hebben dit meegemaakt we dachten goedkoop aan echte uggs te komen via www.airmaxkey.com maar ze werden dus onderschept door de douane in belgië en het bleek dus om nep uggs te gaan.
Daar moet je dan een boete voor betalen en je moet afstand doen van je uggs want die worden dan vernietigd.
Dus beter even doorsparen en goed navraag doen want echte uggs zijn nu eenmaal duur.

Groetjes

Anouk, 27-02-2010 12:02 #9
Goedenmiddag,

Ik wil graag uggs bestellen op de site van australia.com maar hier staan er verschillende van op, als je met google zoekt.Welke moet ik nemen?

Alvast bedankt

Monique, 09-02-2010 16:12 #8
Ik heb eind dec uggs besteld in amerika bij uggs plaza ivm met de lage dollar koers. het is inmiddels februari en vandaag kreeg ik een aangetekende brief dat mijn uggs bij de douane in beslag zijn genomen en of ik even 200 euro boete wil betalen. ik dacht dat uggs plaza een officiele site was.ik koop mijn uggs voortaan wel in de winkel want nu ben ik een hoop geld kwijt en geen uggs.wanneer weet ik of ik een goede site heb, want de prijzen verschillen nogal.
DUS MENSEN GEEN UGGS PLAZA!

Heleen, 23-01-2010 12:42 #7
Heb het antwoord al gevonden:
Het is de naam van het model en het staat op de doos.
Had dat niet meteen begrepen.Gr: Heleen

Heleen Strik, 22-01-2010 19:38 #6
Ik heb vandaag UGGs gekocht. Ze kostten 329,95 euro. Als ik de echtheidskenmerken nalees klopt alles. Alleen zijn die van mij gemaakt in Nieuw Zeeland. Lees dat het Ultra-model daar gemaakt is. Waaraan herken ik het Ultramodel?

Daisy, 05-01-2010 20:32 #5
Hallo mijn uggs zijn wat dof aan het worden aan de bovenkant van de neus, hoe krijg ik de uggs weer mooi in kleur?
mvg daisy

Ninde, 24-12-2009 12:20 #4
Hoi ik heb uggs van een onlinewinkel van den assum hier staat op ugg australia zijn deze schoenen nep?
mvg ninde

Lindsay, 23-12-2009 14:12 #3
Hallo,

Ik zie nu op deze website dat als er op het label in je UGG staat dat ze uit Nieuw-Zeeland komen, nep zijn?
Ik schrik hier een beetje van en wil wel weten of het echt waar is? Want ik heb mijn UGG's vorige week
bij Cosmic Cowboys gekocht in de P.C. Hoofdstraat in Amsterdam! Hoe is dit mogelijk? Het lijkt mij niet dat
zij neppe UGGs verkopen!?

Vriendelijke Groet,

Lindsay Reactie infoteur, 23-12-2009
Hallo Lindsay,

Over het algemeen zijn UGGS met een label van Nieuw-Zeeland nep, maar er is één uitzondering. Ultra-modellen worden wel gemaakt in Nieuw-Zeeland. Waarschijnlijk heb je dit model. Ik zal het ook meteen in het artikel zetten.

Hans, 04-12-2009 11:38 #2
In 1978 kocht ik in een Italiaans wintersport oord soortgelijke laarzen van Italiaanse makelei. Ik heb ze nog steeds alleen is de wol van de binnenzool verdwenen.
Voor bekenden breng ik geregeld uggachtige laarzen vanuitstekende kwaliteit, schapenleer, merinowol, mee uit Australië - niets geen kunststof voering. Onze familie daar heeft een voorkeur voor laarzen van een ander merk dat er mee adverteert dat ze beslist niet verward mogen worden met uggs van de firma Deckker. Er bestaat toenemende weerzin tegen -designed in Australia, made in China- vanwege de arbeidsomstandigheden van werknemers in China.

PS: in de autoindustrie is het al heel lang gewoonte niet de concurrent af te kraken maar de voordelen van het eigen product te benadrukken, misschien een suggestie voor de firma Decker?
Hans

Hans, 02-12-2009 09:25 #1
Beste UGG?s liefhebbers,

Ugg is een soortnaam, geen merk! Ugg komt van ugly, lelijk. Deze dus lelijke laarzen bestaan al bijna een eeuw en zijn afgeleid van het schoeisel waarmee herders hun voeten warm hielden.
In Australië heeft de firma Decker, die in de jaren 90 de trend onder surfers deze laarzen te dragen oppikte, alle processen om deze naam exclusief te mogen voeren verloren. Downunder wordt?ugg? op allerlei manieren geschreven, makers hebben eigen toevoegingen zoals merino, sheepskin, downunder, enz. Ugg?s uit Nieuw Zeeland heten vaak Emu, maar zijn gewoon echte ugg?s. Zelfs de schrijfwijze met de ongelijke letters en de R in een cirkeltje dat een geregistreerd merk suggereert, kan in Australië niet geclaimd worden.
De firma Decker schijnt nu in Europa nog een poging te wagen. Deskundigen geven ze weinig hoop. Het valt niet te ontkennen dat ze bij de kopers wel een snaar weten te raken met hun acties: stel je voor dat je in namaak-uggs rond zou lopen, dat kun je je als BN-Look-alike toch niet veroorloven! Je vrienden zouden je belachelijk kunnen vinden! Dit sentiment, dat ik altijd maar het consumententribunaal noem, weten ze aardig te bespelen en als ik jullie vragen lees, lukt het ze aardig.
Je bent een dief van je portemonnee als je hier intrapt.
Hans Reactie infoteur, 02-12-2009
Beste Hans,

Zoals je lezen kunt in het artikel heb ik al beschreven dat alle schoenen van schapenvacht Uggs heten, en niet alleen die van de firma Decker. Ook het proces bij de rechtbank heb ik beschreven.

Dit artikel is alleen bedoelt voor mensen die de echte Uggs van Decker willen bezitten. Of dit onzin is of niet, daar verschillen de meningen waarschijnlijk over.

Infoteur: Papillon
Laatste update: 09-01-2010
Subrubriek: Mode
Reacties: 28
Schrijf mee!