Zijn hoge hakken en heupbroeken slecht voor de gezondheid?

Zijn hoge hakken en heupbroeken slecht voor de gezondheid? Het lopen op hoge hakken zou slecht voor je rug zijn wordt wel eens beweerd. En heupbroeken zou er voor zorgen dat je daar doof wordt van de pijn. Maar wat is nu waar van al die zaken?

Is het lopen op hoge hakken slecht voor je rug?

De hoge hak of stilettohak waarbij een vrouw loopt op een hak van 7 centimeter hoog met een oppervlakte van 1 vierkante centimeter is volgens veel mensen slecht voor de rug. Orthopeden die zich dagelijks bezighouden met mensen met dat soort klachten weten of dit zo is. En het blijkt een fabeltje te zijn. Van het lopen op stiletto of hoge hakken heeft nog nooit iemand een versleten rug gekregen. Dat het lopen op deze elegante schoenen na een dag winkelen niet meer zo elegant gaat, is wel een feit. Er ontstaan vaak zere voeten door. Bovendien kan het dragen van hoge hakken een kanteling in het bekken veroorzaken. Dit zorgt voor een versterkte kromming in de onderrug. En dat leidt dan uiteindelijk wel tot rugklachten of rugpijn. Iedere vrouw die wel eens een dag op dit soort schoenen heeft gelopen, kent dat gevoel ook wel. Maar de volgende dag is het weer over. Er zijn namelijk maar weinig vrouwen die iedere dag op hoge hakken lopen. Omdat het dragen van gewone schoenen vaak wordt afgewisseld met het dragen van hoge hakken, wordt de rug dus ook bijna nooit overbelast door een dagje hakken dragen.

De uitwerking van hoge hakken op tenen

Het lopen op hoge hakken is voor de voeten zoals gezegd niet zon goede zaak. Sommige vrouwen lopen er zelfs een slijtage in het grote teengewricht van op. Dit komt omdat de druk op de voorvoeten heel groot is als een vrouw op hoge hakken loopt. Als iemand dus vaak op hakken loopt worden ze langdurig op die manier belast. Dit kan slijtage in het gewricht van de midden- en voorvoet veroorzaken. Het gevolg is pijn en minder goed kunnen bewegen. Wie dan weer normale schoenen gaat dragen met eventueel een steunzool kan wel weer verlost worden van de klachten.

Geheugenverlies door hoge hakken

Sommige media hebben ook wel eens verkondigd dat het dragen van hoge hakken zorgen voor geheugenverlies. De schoenen zouden de zenuwen- en bloedvaten afknellen, waardoor de hersenen en het geheugen achteruit zouden gaan. Dit blijkt echter een enorme fabel te zijn. De doorbloeding van de hersenen heeft niets met het dragen van schoenen te maken.

Platte schoenen zijn slecht voor houding en knieën

Nog meer beweringen zijn er over het dragen van platte schoenen. Zij zouden ook slecht zijn, omdat ze ook rugklachten, scheenpijn en rugklachten zouden veroorzaken. Zelfs likdoorns en artritis worden genoemd . Ook dat zijn echter fabeltjes. Mensen zijn gemaakt om te lopen op platte schoenen, anders zouden we wel met een hakvormige hiel zijn geboren.

Heupbroeken veroorzaken klachten

Ook het dragen van heupbroeken zou klachten kunnen veroorzaken. Het zou zelfs gevaarlijk zijn bij mannen en vrouwen met een maatje meer, omdat er zenuwen worden afgeknepen. Dit zou pijn en een tinteling rond de heupen veroorzaken. Dit blijkt wel te kloppen. Er wordt geduid op de aandoening meralgia paresthetica. Dit is een doof of brandend gevoel aan de buitenkant van de bovenbenen en wordt veroorzaakt door beknelling van een zenuw in de lies. Het komt echter het meest voor bij zwangere vrouwen, wiens buik de druk veroorzaakt. Het ligt dus niet aan de broek. Bovendien is de aandoening niet gevaarlijk, maar wel lastig.

Krijg je van een grote tas rugklachten?

Hip in de zomer van 2010 is de grote tas. Volgepropt met allerlei spullen zou hij voor allerlei klachten zorgen. Maar is dat ook zo? Nee zeggen de geleerden. Volgens de Arbowet mogen mensen zelfs tassen dragen met 5 kilogram inhoud. En de meeste mensen halen dat met een normale dagelijkse tas echt niet.

Het korset: ribben braken er vroeger door

Anno 2010 is het korset weer terug. Maar in een heel andere vorm dan in de Victoriaanse tijd. Toen namelijk werden vrouwen zo aangesnoerd dat hun ribben er van braken. Ze zagen er dan wel prachtig uit met een mooie wespentaille, maar het deed hun gezondheid geen goed. Naast gebroken ribben (die ook voor klaplongen kunnen zorgen) raakten spieren verzwakt door het korset omdat het lichaam geen werk meer hoefde te doen en liepen organen schade om omdat ze helemaal in elkaar werden gedrukt en de bloedtoevoer werd afgekneld.

Ingebonden voeten

In China weten ze ook wat lijden is voor de schoonheid. Lange tijd was het gebruik in het land om voeten van vrouwen in te binden, zodat ze zo klein mogelijk werden. Dit gebeurde overigens al op heel jonge leeftijd. De kleine meisjesvoetjes werden ingebonden en in piepkleine schoentjes gedrukt. Hun teentjes braken, de voeten groeiden helemaal krom en ze kregen de vorm van een soort pump. De vrouwen konden daardoor hun hele leven lang niet of niet goed lopen, maar het werden wel gezien als heel begeerlijk.
Gerelateerde artikelen
Lopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloedenLopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloedenLopen op hoge hakken kan de gezondheid nadelig beïnvloeden. Er goed uitzien en opvallen wordt door veel vrouwen bereikt…
Succesvol en rijk worden: onmisbare kwaliteitenSuccesvol en rijk worden: onmisbare kwaliteitenMensen die succesvol en rijk zijn, bezitten allemaal onmisbare persoonlijke kwaliteiten. Zonder deze kwaliteiten hadden…
Schoenen en laarzen met hoge hakkenSchoenen en laarzen met hoge hakkenSchoenen met hoge hakken bestaan er in alle soorten en maten. Van pumps met een lage hak tot lakleren laarzen met een ze…
Gezondheidsklachten door slaapgebrekGezondheidsklachten door slaapgebrekHet niet kunnen slapen 's nachts is voor veel mensen een kwelling. Naast dat slaapgebrek leidt tot vervelende vermoeidhe…

Tips voor het kopen van een badpak, bikini of tankiniTips voor het kopen van een badpak, bikini of tankiniZomer en vakantie voor de deur? Eindelijk weer naar het strand en lekker zwemmen! Om het helemaal compleet te maken verw…
Bronnen en referenties
  • Zuid-Friesland

Reageer op het artikel "Zijn hoge hakken en heupbroeken slecht voor de gezondheid?"

Reacties

Singalees (infoteur), 04-04-2014 16:05 #2
De vraag is of het slecht is voor je rug. Dat is het in principe niet, je kunt er geen versleten rug van krijgen. En het kan wel zorgen voor zere tenen. Maar als je dan weer gewone schoenen aantrekt, is het allemaal weer over.

Gonnie, 28-01-2014 08:03 #1
Hierboven staat dat het dragen van hoge hakken niet slecht is en dat het een fabeltje is dat het slecht zou zijn. Even later schrijft deze infoteur dat het wel rugklachten kan veroorzaken en dat het zelfs bij de tenen rugklachten kan veroorzaken.

De infoteur spreekt zichzelf tegen in dit verhaal.
G

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 23-04-2010
Subrubriek: Mode
Reacties: 2
Schrijf mee!