InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Mode > Hoe origineel kleden we ons?

Hoe origineel kleden we ons?

Hoe origineel kleden we ons? Er worden steeds meer onderzoeken gedaan naar ons kleedgedrag en dat is op zich logisch, want kleding is booming business. Er valt veel geld te verdienen aan modekleding, want modekleding is aan tijd onderhevig en als het uit de mode is, dan willen we immers weer iets nieuws. Geld voor kleding blijft op deze manier in omloop.

Tijdloos

Naast modekleding is het goed om ook wat meer tijdloze kleding in de kledingkast te hebben hangen. En hoewel steeds meer mensen daar in mee gaan, is het nog steeds moeilijk – zo blijkt – om tijdloze kleding te combineren met leuke aspecten uit het heersende modebeeld. Of op andere wijze je persoonlijke stijl via kleding uiting te geven.

Onderzoek

Een Engels onderzoek in 2010 is duidelijk over de eigen grens gegaan en heeft naar de kleedcultuur (van volwassen vrouwen) gekeken in een aantal landen. Daarbij is de opmerking gemaakt dat er een overall beeld is geschapen en niet alleen de grote steden zijn aangedaan (dit zou waarschijnlijk een ander beeld weergeven).

Hieruit blijkt dat ook Nederlanders erg kijken naar het modebeeld en sterk volgend zijn. Van de geïnterviewde vrouwen (> 20 < 50 jaar) blijkt toch dat ruim 70% in meer of mindere mate het modebeeld volgt. Zo’n 20% wil wel eens een combi maken van iets uit het heersende modebeeld met een meer tijdloos kledingstuk en slechts 10% laat de mode voor wat het is. Dit, tenzij er iets in zit wat aanspreekt. Deze groep beslist uiteindelijk volledig zelf wat men aan wil trekken. Wellicht een opvallend aspect is dat het grootste gedeelte van deze 10% groep in de categorie > 40 jaar zit (8%) en slechts 2% begin 20 jaar.

Originaliteit

Wat veel vrouwen aangeven is dat ze de mode graag omarmen om meerdere redenen. Maar een opvallende is dat veel vrouwen zelf niet goed kunnen combineren of dit niet durven. Vragen als: kan het wel, val ik niet teveel op (want dat is blijkbaar niet de bedoeling), vloeken de kleuren en stijlen niet met elkaar etc. etc. Kortom… er ontbreekt lef. Daarnaast speelt de werkgever een rol, want het is in verschillende bedrijfstakken “not done” om er opvallend bij te lopen. En met opvallend hebben we het al over bijvoorbeeld een traditioneel mantelpakje met een felgekleurde schoen of een eenvoudig jurkje met een opvallend model e/o kleur colbert er overheen. Maar ook in die bedrijfstakken kan er gespeeld worden, maar de Hollandse vrouw vindt het nog steeds moeilijk,.

Lef?

Wat maakt toch dat we zo weinig durven, bang om buiten “de massa” te vallen. Vreemd is dat, want op allerlei manieren (kijk alleen al naar de social media) willen we opvallen. Echter, als het aankomt op kleding die niet in het bestaande modebeeld past, passen we. Terwijl degene die zich wil onderscheiden het met kleding op een perfecte manier zou kunnen doen.

Dit kan met gewone confectiekleding of je laat iets maken wat verrassende onderdelen heeft. Denk aan een traditioneel colbert met een verrassende voering, stiksel of knopenreeks. Maar het kan ook een leuke pantalon zijn met opvallende details die bijvoorbeeld terugkomen in een colbert of blouse. Maatkleding bedrijven zijn er in de grotere, meer traditionele ketens, maar ook in de kleinere opvallende ondernemingen die durven. Een voorbeeld is DesignedbyFaisel, jong fris en lef of het nu om traditionele driedelige pakken voor de man gaat of gedurfde colberts voor de vrouw.
Lef hebben in kleding gaat niet per definitie over extravagante modellen en stoffen, maar wel (gewaagde) combinaties die je persoonlijkheid benadrukken.

Stylist

Wat de ene stylist perfect doet en de ander nauwelijks is de persoonlijkheid betrekken bij de kledingstijl. Vaak wordt er slechts gekeken naar het figuur, de vormen, zaken die benadrukt moeten worden of zaken die we vooral moeten verdoezelen etc. etc. Maar waar menig stylist helaas aan voorbij gaat is het comfort wat iemand wel of niet wil en vooral zijn of haar uitstraling. Waarbij uitstraling verder gaat dat de kleur ogen of het haar.

Tot slot

Durf lef te hebben zoals België dat, volgens de onderzoekers, veel meer doet. Confectie met design, mode met tijdloos en kleur met nudes. De onderzoekers noemen het een feest!
© 2012 - 2019 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Confectie- en maatkledingHet zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter…
Kleding voor vrouwen met één borstLobstar-Label is een Nederlands kledingmerk dat zich speciaal richt op de vrouw die een borst is verloren door amputatie…
Kleding in nude-kleur is dé nieuwe kleurKleding in nude-kleur is dé nieuwe kleurWaarom het “nude” moet heten is me niet helemaal duidelijk, want als je huidkleur zegt, zeg je in principe hetzelfde. Ma…
Kledingbranche loopt seizoenen vooruitKledingbranche loopt seizoenen vooruitHet klinkt misschien ietwat vreemd voor de consument, maar de kledingbranche loopt een tijd vooruit op hetgeen er in de…
Kleding: het merk WEKleding: het merk WEWE Stores is een van oorsprong Nederlands bedrijf die kleding verkoopt en is actief op de Noord-West Europese markt. Inm…
Bronnen en referenties
  • R. Reading
  • A. Whist - Lombal

Reageer op het artikel "Hoe origineel kleden we ons?"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-04-2012
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Mode
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!