InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van damiaanblad

De geneeskracht van damiaanblad

De geneeskracht van damiaanblad Damiaanblad groeit volop in Midden en Zuid Amerika, Mexico en het Zuiden van de V.S. De geneeskracht van damiaanblad kent vele kanten, Het is versterkend voor het lichaam, opbeurend voor de geest. daarnaast vitaliseert damiaanblad het sexleven, is het goed voor de nieren en werkt het spijsverteringsbevorderend. Verder werkt het hormoonregulerend, bevordert het slijm ophoesten en werkt het bloedsuikerspiegelverlagend, waardoor het uitermate geschikt is voor diabetespatiënten. Hier houdt het niet bij op; er zijn nog veel meer medicinale werkingen van dit bijzondere plantje.
Damiaanblad / Bron: Dominiku, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Damiaanblad / Bron: Dominiku, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving damiaanblad

In het Latijn wordt de plant Turnera Diffusa genoemd. Turnera komt van William Turner(1508-1568), de vader van de Engelse botanie. Diffusa betekent ´verspreidend´ wat slaat op de sterk vertakkende groeiwijze van de plant. Damiana betekent in het Latijn ´Temmer´ of ´Degeen die temt´. Dat is een verwijzing naar de rustgevende werking van het kruid. In het Nederlands wordt de plant naast damiaanblad ook damiaankruid, pastoorskruidblad, damiana en Mexicaans liefdekruid genoemd. De laatste naam is een verwijzing naar het libidoverhogend effect van damiaanblad bij zowel de man als de vrouw.

Geschiedenis damiaanblad

Da Maya´s gebruikten damiaanblad als rustgevend middel en bij angst, slapeloosheid, vermoeidheid, verminderd libido en erectieperikelen. In mindere mate werd het door de Maya´s bij blaasproblemen, spijsverteringsmoeilijkheden, constipatie, astma en luchtwegenaandoeningen ingezet. De Amerikanen ontdekten in de 19e eeuw de geslachtsdriftstimulerende eigenschappen van damiaanblad. Ondanks de stortvloed aan claims heeft de wetenschap weinig onderzoek gedaan naar de afrodisiacale eigenschappen van damiaanblad. De onderzoeken die zijn gedaan bevestigen de werking van damiaanblad als afrodisiac.

Werkzame stoffen damiaanblad

Behalve damiaanblad kan de familiesoort Turnera Afrodisiaca worden gebruikt. Voor medische toepassing gebruikt men alleen het blad, inclusief groene twijgjes. De belangrijkste werkzame stoffen zijn caffeïne-achtige alkaloïden, bitterstoffen zoals damianine, de flavonoíden luteoline-, rhamnose- en quinovosederivaten en gonzalitosine I, cyanogeenglycosiden, hydrochinoglycosiden, etherische oliën zoals p-cymol, thymol, de sesquiterpenen alfacopeen, cadineen en calameneen, ceneol, alfapineen, betapineen en p-cymeen.het bevat ook het fytosterol betasitosterol en tanninen in redelijke hoeveelheden. In mindere mate bevat het resinen, gom, zetmeel, eiwitten, chlorofyl en vetzuren.

Damiaanblad als afrodisiac

Damiaanblad is een milde afrodisiac. Het stimuleert de libido, oftewel de drang om sex te bedrijven. Zowel voor de man als de vrouw werkt het libidoverhogend. Het heeft een testosteronachtige werking. Testosteron speelt een belangrijke rol in de sexuele hormoonhuishouding. Het libido kan verlaagd worden door factoren als stress, vermoeidheid, psychologische en emotionele oorzaken. Damiaanblad zorgt er voor dat er genoeg testosteron is om toch sexuele genietingen te kunnen hebben. Om deze medicinale kenmerken kan een fytotherapeut besluiten damiaanblad in te zetten bij de volgende indicaties:
  • Niet organische vormen van frigiditeit,
  • Verminderd libido bij man en vrouw,
  • Verminderde potentie, impotentie, vroegtijdige zaadlozing.

Damiaanblad als opbeurend kruid

Damiaanblad is een neurotonicum en psychostimulans; dat zijn medische termen voor een geestelijk opwekkend middel. Het beschermt het zenuwstelsel, werkt mild antidepressief, opbeurend, euforiserend en het is een rustgevende en ontspannende plant. Om deze werkingen wordt het gebruikt door fytotherapeuten bij:
Damiaanblad / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Damiaanblad / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Geestelijke vermoeidheid,
  • Zenuwuitputting,
  • Nerveuze overspanning,
  • Hoofdpijn,
  • Ter verbetering van psychische vermogens en mentale prestaties,
  • Concentratiestoornis, geheugenzwakte,
  • Negatieve instelling, depressiviteit,
  • Stress, geringe stressbestendigheid, zenuwachtigheid, angsten.

Damiaanblad voor fysieke prestaties

Het is een alghemeen tonicum oftewel een aansterkend middel voor het hele lichaam. Het stimuleert de fysieke gesteldheid. Om deze medicinale eigenschappen kunnen fytotherapeuten het voorschrijven bij de volgende indicaties:
  • Vermoeidheid, chronische vermoeidheid,
  • Zwakte, kouwelijkheid,
  • Oververmoeidheid, overwerktheid,
  • Ter verbetering van de fysieke prestaties,
  • Herstel na een ziekte of operatie,
  • Vroege ouderdomsverschijnselen.

Damiaanblad voor hormonaal evenwicht

Damiaanblad bevat niet alleen geneeskrachtige inhoudsstoffen maar het stimuleert ook het lichaam zelf te herstellen door aan het natuurlijk hormonaal evenwicht wat middels de hypofyse wordt gereguleerd, bij te dragen. Daarmee in verband staand is het een menstruatiebevorderend middel. Door fytotherapeuten kan het aangewend worden bij:
  • BPH wat staat voor Benigne Prostaat Hypertrofie of goedaardige prostaatvergroting,
  • Overgangsklachten, menstruatiepijn,
  • Onregelmatige menstruatie, uitblijven van menstruatie,
  • Witte vloed, hoofdpijn tijdens menstruatieperiode.

Damiaanblad als spijsverteringsstimulans

Damiaanblad verbetert de spijsvertering doordat het de eet;ust bevordert, beschermt tegen maag- en duodenumzweren, ontkrampend werkt en een mild laxeermiddel is. Vanwege deze spijsverteringsbevorderende eigenschappen wordt het ingezet bij:
  • Anorexia, dyspepsie, indigestie,
  • Trage spijsvertering,
  • Preventie van maag en duodenumzweren,
  • Maag- en darmkrampen, atone constipatie, constipatie door verzwakking,
  • Diarree, dysenterie.

Damiaanblad voor de nieren

Het versterkt de nierenergie, stimuleert het genito-urinair stelsel is vochtafdrijvend en ontsmet de urinewegen waardoor het wordt ingezet bij:
  • Onvoldoende urineproductie,
  • Bedplassen,
  • Chronische urinaire infecties,
  • Nierontsteking.

Overige medicinale werkingen damiaanblad

  • De stimulerende werking voor lichaam, geest en het sexleven zijn de belangrijkste wwerkzaamheden van damiaanblad. Er zijn nog meer effecten van dit kruid waarvan het goed is om ze te vermelden:
  • Omdat damiana ophoesten van slijm bevordert, wordt het bij verkoudheden, hoest en astma ingezet.
  • Daar het een antibacterieel middel is kan het bj verkoudheid worden aangewend.
  • Vanwege de verlagende werking op de bloedsuikerspiegel wordt het ingezet bij insulineresistentie, diabetes mellitus type 2 en ouderdomsdiabetes.

Raadpleeg een fytotherapeut

Wie damiaanblad als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Damiaanbladextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract, zalf, creme en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden gebruikt te worden. Een fytotherapeut kan je daarover meer vertellen net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Daarnaast bestaan er heilzame combinaties met kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afrodisiaca met potentieEen moeilijk onderwerp om serieus over te schrijven of te praten. Vooral ook een onderwerp waar al eeuwen de wildste ver…
Sex en de plantenVoor geen enkele 'kwaal' zijn er wereldwijd zoveel kruidenmiddeltjes gebruikt geweest als voor de potentie. Daar een inv…
Homeopathische middelen bij concentratieproblemenHomeopathische middelen bij concentratieproblemenAls u snel afgeleid bent en zich maar een korte periode op iets kunt focussen spreken we van een probleem met concentrer…
Turner William en A new Herball"De geur of damp van hysop, verdrijft de wind die in de oren is, als ze erboven gehouden worden'. Zo beschrijft William…
Beïnvloedende factoren bij sportprestatiesBeïnvloedende factoren bij sportprestatiesSporten waarbij het doel is om tot prestaties te komen, vergen meer dan alleen maar het op niveau brengen van de lichame…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst
  • Afrodisiac: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19501274
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Dominiku, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van damiaanblad"

Reactie

Vandecappelle Gilbert, 07-07-2017 16:26 #1
Ik neem dit voor de 1e keer, wacht een beetje af. Het zal wel gezond zijn.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 29-03-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!