InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van krulzuring

De geneeskracht van krulzuring

De geneeskracht van krulzuring Krulzuring is een vaste plant uit Europa en West-Azië en behoort tot de duizendknoopfamilie. Je kunt deze plant kweken samen met veldzuring en bloedzuring in een tuin die weinig onderhoud kost maar je moet wel bedenken dat krulzuring in tegenstelling tot de twee andere zuringsoorten niet eetbaar is. Het is hooguit aan te raden om twee tot vier gram per dag te gebruiken. Krulzuring wordt 30 centimehttp://www.infonu.nl/members/beheer/artikelen/wijzigen.php?id=123417ter tot anderhalve meter hoog. Meestal worden vooral de jonge bladeren gegeten omdat de oudere ietsje meer bitter smaken.

Inhoud:

Fytotherapie en homeopathie

Er zit veel vitamine A in het blad. Behalve zijn voedingswaarde beschikt krulzuring over geneeskracht. Het wordt zowel in de fytotherapie als in de homeopathie gebruikt als geneesplant. In de homeopathie wordt het onder andere ingezet bij hoest, het afdrijven van vocht en constipatie. In de fytotherapie is het vooral een middel bij chronische huidaandoeningen en auto-immuunziekten. Verder heeft de werking in beide vormen van geneeskunde een grote overlap. Een voorbeeld hiervan is: in de fytotherapie wordt net als in de homeopathie de laxerende werking erkend.

Traditioneel gebruik

Ondanks de giftigheid van krulzuring werd het toch gebruikt om te eten. Wat men deed was het volgende: het werd gekookt en het kookwater werd verschillende keren ververst. Zo werd zo veel mogelijk oxaalzuur uit het blad gehaald. In het blad zit naast vitamine A ijzer en kalium. Het is een plant die je kan eten maar het voortdurend in nieuw kookwater koken is enigszins bewerkelijk. Het kan echter geen kwaad om een paar jonge blaadjes aan een salade toe te voegen.

Naamgeving

In het Latijn wordt krulzuring Rumex crispus genoemd. Crispus is het Latijnse woord voor ´gekruld´.

Werkzame stoffen

Van krulzuring wordt voor fytotherapeutische doeleinden de wortel gebruikt. In de krulzuringwortel zitten de volgende werkzame stoffen: anthrachinonglycosiden zoals nepodine, fyscion en emodine, tanninen, oxalaten, de mineralen ijzer en fosfor, de vitaminen A, B1, B2, B3 en C, oxaalzuur en calciumoxalaat. Verder heeft het de beschikking over de bitterstoffen waaronder rumicine en resinen.

Krulzuring voor de bloedzuivering

Krulzuring is een depuratief kruid. Dat houdt in dat het bloed gezuiverd wordt door het eten van de krulzuringwortel. Gifstoffen die ziekten kunnen veroorzaken worden afgevoerd uit het lichaam; zo wordt de oorzaak van sommige huidziekten en reumatische aandoeningen teniet gedaan. Fytotherapeuten schrijven het voornamelijk voor bij de volgende indicaties:
Rumex crispus of krulzuring / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rumex crispus of krulzuring / Bron: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Eczeem,
  • Psoriasis,
  • Netelroos,
  • Prurigo(jeukende huidziekte),
  • Reumatische aandoeningen,
  • Aambeien,
  • Ter ondersteuning van auto-immuunziekten.

Krulzuring, goed voor de lever en bij constipatie

Hierboven staat beschreven dat krulzuring een zuiverende werking heeft. Dat komt onder andere doordat het een milde laxerende werking kent. Het zijn de anthrachinonen die hiervoor verantwoordelijk zijn, hoewel hun werking deels geneutraliseerd wordt door aanwezige tanninen. Daarnaast heeft krulzuring een cholagoge of galdrijvende werking. Dat maakt het goed voor de lever en zorgt ook voor een betere spijsvertering en zuivering van afvalstoffen. Behalve goed bij bloedzuivering is krulzuring om deze medicinale eigenschappen ook goed bij:
  • Constipatie,
  • Spastische colon,
  • Leveraandoeningen zoals geelzucht,
  • Levercongestie.

Krulzuring bij bloedarmoede

Het hoge ijzergehalte is aanleiding om krulzuring op te nemen in een dieet dat bloedarmoede tegen gaat. Daarnaast heeft krulzuring samen met vele andere geneesplanten en -groenten de werking van een tonicum voor het lichaam; het versterkt het lichaam in algemene zin. De bloedzuiverende en versterkende eigenschappen zijn aanleiding om het voor te schrijven bij vermoeidheid. Verder is het ingezet als adjuvans bij kanker.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken.
  • Gedroogde wortel: 2 tot 4 gram per dag.
  • Afkooksel: 1 tot 2 koffielepels gedroogde wortel, 10 tot 15 minuten zachtjes laten doorkoken.
  • Tinctuur: 1 tot 2 ml(1:5 in 40%)
Krulzuring is een middel dat veilig is als het in therapeutische dosis wordt aangewend. Er zitten te veel oxalaten in om een hogere dosis te gebruiken. Het is niet verstandig om de verse wortel te gebruiken; maak alleen gebruik van de gedroogde krulzuringwortel. Een verse wortel heeft als bijwerking diarree en braken. Krulzuring kan het effect van andere laxerende kruiden vergroten. Verder moet krulzuring niet worden gegeven als men last heeft van nierstenen.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Zuring, de ruige RumexZuring, de ruige RumexJe heb ze in soorten. Zie ze daar staan, de grote, grove, aangevreten bladeren in ruige, wat verwaarloosde weilanden. He…
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Mexicaanse griep symptoom hoesten: Bryonia e.aMexicaanse griep symptoom hoesten: Bryonia e.aMexicaanse griep hoesten: Bij de Mexicaanse griep is een lange droge hoest één van de belangrijkste symptomen. Omdat een…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van krulzuring"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!