InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van chaga of berkenweerschijnzwam

De geneeskracht van chaga of berkenweerschijnzwam

De chaga paddenstoel behoort tot de paddenstoelsoorten die over het hoogste aantal antioxidanten beschikt. Hiermee is het een uitstekende bestrijder van vrije radicalen. Chaga groeit vooral in Rusland, Siberië, Korea, het noorden van de V.S., Canada en het noorden van Europa. Het is een parasitair levende zwam. Hij komt met name voor op oude, zieke en stervende berkenbomen. Hij kan jarenlang leven op een berk en parasiteert totdat het sterfproces van de boom in gang wordt gezegd. Chaga kan dat proces initiëren. De chaga zwam ziet er niet bepaald mooi uit. Het is een zwarte, verkoold lijkende massa die zich tegen de boom heeft geplakt. Van binnen is het gelig of lichtbruin.
Man in Finland naast een berk waarop chaga zit. / Bron: Höyhens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Man in Finland naast een berk waarop chaga zit. / Bron: Höyhens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving

Er wordt de volgende Latijnse naam voor deze zwam gebruikt: Inonotus obliquus. Obliquus betekent ´schuin´. De paddenstoel kreeg deze toevoeging waarschijnlijk in zijn naam omdat hij dikwijls in een hoek van ongeveer 45 graden naar boven of naar beneden groeit. In het Nederlands heet het Berkenweerschijnzwam. De plant kun je in theorie in Nederland en België aantreffen maar hij is zeldzaam. Chaga is een Russische naam die je uitspreekt als tsjah-ga. We gebruiken deze naam in Nederland ook wel wat komt omdat het traditionele geneeskrachtige gebruik komt uit Rusland, of eigenlijk van een etnische groep mensen die wonen in het Oeralgebergte.

Traditioneel gebruik chaga

De Chinese traditionele geneeskunde heeft chaga sinds lange tijd erkend als geneesmiddel. De eerste schriftelijke bronnen over het gebruik van chaga als geneesmiddel stammen uit 2600 jaar voor Christus. In de 16e eeuw werd chaga op grote schaal gebruikt in Rusland en Noord-Europa om zijn medicinale eigenschappen. Het werd onder andere ingezet bij tumoren. Deze geneeskrachtige werking wordt door modern wetenschappelijk onderzoek bevestigd. De wetenschap heeft geconcludeerd dat chaga een sterke antioxidant is met kankerbestrijdende en antivirale eigenschappen.

Bron: Tocekas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Tocekas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Chagathee

In Rusland wordt gedroogde chaga gebruikt om een thee van te zetten die men ´zavarka´ noemt. In een wetenschappelijk onderzoek kookte men een kilo chaga vier uur lang om de werkzame stoffen beschikbaar te maken. De thee wordt eveneens extra lang getrokken. Er kan ook een alcoholextract van chaga worden gemaakt.

Natuurlijk antibioticum

In berkenweerschijnzwam zitten de volgende fytonutriënten: polysachariden, betuline, betulinezuur, melanine, steroïden zoals lansterol, inotodiol, ergosterol, fecosterol en episterol. Deze stoffen samen stimuleren het immuunsysteem. Chaga is een plantaardig antibioticum. Het voordeel van chaga ten opzichte van synthetische, reguliere antibiotica is dat chaga de bacteriën niet triggert tot mutatie waardoor een bacterie immuun wordt voor het antibioticum. Experts zijn zeer bezorgd over het feit dat synthetische antibiotica ertoe leidt dat bacteriën steeds sterker worden en uiteindelijk het farmaceutische antibioticum kunnen verslaan, iets wat lokaal al her en der in de wereld gebeurt.

Wetenschappelijk bewezen

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat chaga geneeskrachtig werkzaam is bij hart- en vaatziekten, suikerziekte of diabetes mellitus, psoriasis en aids. Er zijn onderzoeksinstituten en artsen die beweren dat de medicinale werking van chaga niet bewezen is, maar wie dat zegt heeft blijkbaar de medische bronnen niet goed geraadpleegd. Zelfs op het internet staan legio wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd waaruit de geneeskrachtige werking van chaga blijkt.

Chaga bij kanker

In Japan, China en Zuid-Korea zijn sinds de jaren 80 van de vorige eeuw supplementen op basis van chaga officieel toegelaten als anti-kankersupplement. Betuline zou hierin de werkzame stof zijn. Er bestaat wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de werking van chaga net zo effectief is als van chemotherapie, maar dan zonder de bijwerkingen. Chaga zorgt er voor dat kankercellen zich niet kunnen uitbreiden en het induceert apoptose, de plotselinge dood van een kankercel, zo blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek. De traditionele inzichten dat chaga een medicijn tegen kanker is wordt door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Er zijn in het westen enkele onderzoeken gedaan die de werkzaamheid als geneesmiddel bij kanker bevestigen. Zo stelde een Fins onderzoek uit 1958 vast dat het goed werkt bij borst-, lever-, maag- en baarmoederhalskanker. Helaas zijn deze onderzoeken niet in westelijke kringen vervolgd, vandaar dat artsen sceptisch tegenover dit medicijn staan. Wetenschappelijke onderzoeken ten aanzien van chaga uit het nieuwe millennium komen voornamelijk uit landen als Polen en Zuid-Korea.

Chaga en ziekte van Crohn

Uit een onderzoek uit 2007 bleek dat chaga goed kan helpen bij dikkedarmontsteking en de ziekte van Crohn. Oxydatieve stress, een oorzaak van deze ziekten, blijkt te worden verminderd als de patiënten chaga innemen. Dat is goed nieuws zou je zeggen maar het onderzoek gebeurde helaas op slechts 20 mensen en het is wenselijk dat er meer onderzoek gebeurd voordat et inderdaad tot een goed medicijn tegen deze darmziekten kan worden voorgeschreven.

Chaga en diabetes

Chaga is berkensweerschijnzwam blijkt de bloedsuikerspiegel te verlagen. Daarom is het een goed middel voor diabetespatiënten of mensen die aan metabool syndroom leiden, een préstadium van diabetes. Zo vonden onderzoekers in 2008, na een onderzoek op muizen. Ook voor dit onderzoek geldt dat de eerste resultaten ten aanzien van diabetes veelbelovend zijn maar dat de volgende stap, de daadwerkelijke wetenschappelijke bevestiging of ontkenning dat dit traditionele diabetesmedicijn werkzaam is, is uitgebleven.

Veiligheid

Er zijn weinig complicaties bekend van chaga maar er kan een wisselwerking optreden als je al medicijnen gebruikt. Chaga kan het beste worden ingenomen op voorschrift van een natuurarts of fytotherapeut. Er zijn mogelijke complicaties met bloedverdunners, antidiabetesmedicijnen en chemotherapie. Het is niet moeilijk om aan theesoorten te komen die chaga bevatten. Als je geen fytotherapeut kent of die stap niet aandurft, kun je ook vragen of je huisarts wilt kijken naar dit medicijn.
Gerelateerde artikelen
Ruwe berk, Betula pendulaRuwe berk, Betula pendulaDe Betula pendula, ook wel bekend onder de namen ruwe berk en zilverberk, is een opvallende boom door zijn witte bast. V…
Boomhoroscoop - berk, olijfboom en beukBoomhoroscoop - berk, olijfboom en beukWanneer je geboren bent op 24 juni is je boomtype berk. Berken zijn mensen met een groot creatief vermogen. De olijfboom…
Wijnvlekken verwijderenWijnvlekken verwijderenGezellig met een glas wijn op de bank en dan hups daar gaat het geestrijke vocht. Op de blouse, de bank, de broek, het k…
Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Hoe verwijder ik snel en gemakkelijk rodewijnvlekken?Het gebeurt ons allemaal wel eens, per ongeluk stoot je je rode wijn om. En zit er een rodewijnvlek op uw kleren of op v…
Lymantriidae of DonsvlindersLymantriidae of DonsvlindersDe Lymantriidae of ook wel Donsvlinders of Borstelrupsvlinders zijn een familie van motten. Het is een bijzondere soort…
Bronnen en referenties
  • Tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2895696/
  • Tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC88946/?tool=pmcentrez
  • Tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22135889
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Berkenweerschijnzwam
  • http://altmedicine.about.com/od/herbsupplementguide/a/chaga.htm
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Inonotus_obliquus
  • http://varga-med.co.uk/resource/inonotus-obliquus-chaga-mushroom/
  • Foto: http://varga-med.co.uk/resource/inonotus-obliquus-chaga-mushroom/
  • Afbeelding bron 1: Höyhens, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Tocekas, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van chaga of berkenweerschijnzwam"

Reacties

J. M. Plante-, 17-05-2019 15:30 #6
Ik gebruik bloedverdunners merk grepid 75 mg. Kan ik deze beter laten staan bij het gebruik van chaga?

Dora, 12-04-2019 09:39 #5
Ik gebruik een bloedverdunner dat is grepid. Kan het kwaad als ik dan Chaga gebruik. Welke dosering kan ik dan het beste nemen. Ik heb een flesje met druppels.

Dora, 13-02-2019 16:27 #4
Ik lees hierboven dat er complicaties met bloedverdunners kunnen zijn. Ik gebruik grepid oftewel plavix. Wat zijn eventuele complicaties?

Alan, 07-06-2017 23:11 #3
Inderdaad goed geschreven en fijn dat er een bronnenlijst aanwezig is. Veel website schrijven gewoon van elkaar over zonder bronnenlijst. Erg vervelend vind ik dat.

Wat ik alleen nog mis is het volgende, waar kunnen wij deze kruid bestellen? Welke winkels zijn betrouwbaar en wat is de naam van het product op de verpakking? Het bedrijf? Dat zou heel handig zijn voor degene die interesse hebben en scheelt zoek werk. Dank!

A. Smeeets, 11-04-2017 17:28 #2
Goed artikel.Gebruik de thee.

Ron Casper, 31-07-2014 11:07 #1
Lof aan de auteur. Heel goed artikel over chaga en haar geneeskracht. De andere kracht van chaga is dat het verjongend werkt en een gevoel van lichamelijk en geestelijk welzijn bevordert. Chaga wordt ook gebruikt bij huidproblemen en mensen die grote lichamelijke inspanningen verrichten. Zij herstellen eerder en stralen dat ook uit.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!