InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van sjoeroe

De geneeskracht van sjoeroe

Sjoeroe of syuru is een Surinaamse hibiscussoort die twee meter hoog wordt. Hij krijgt een rode vier centimeter lange kelkbloem. De bloem zelf is roze of geel. Elke bloem bevat drie of vier zaden. Waarschijnlijk hebben de Nederlanders deze bloem naar Afrika verspreid vanuit Suriname, waarna hij in heel de tropen gemeengoed is geworden. Het is een regelmatig in tuinen voorkomende sierplant. Belangrijker is dat de roodkleurige thee van sjoeroe een krachtig geneesmiddel bij hoge bloeddruk en diabetes mellitus of suikerziekte is. In de Surinaamse volksgeneeskunde wordt de plant al erg lang bij hoge bloeddruk gebruikt. Deze op waarneming gebaseerde toepassing blijkt op waarheid te berusten; onderzoekers her en der verspreid over de wereld zijn de laboratoria ingedoken en bevestigen dat sjoeroe inderdaad bloeddrukverlagende kwaliteiten heeft.
Bijna rijp fruit van sjoeroe / Bron: Spedona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bijna rijp fruit van sjoeroe / Bron: Spedona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Sjoeroe, algemeen gebruiksadvies

Sjoeroe is een traditioneel Surinaams medicijn wat hoge bloeddruk geneest, de darmwerking stimuleert en is het een natuurlijke bloedverdunner. Ook is het een sterke antioxidant en bestrijdt het daarom vrije radicalen die als ze in te grote getale in het lichaam aanwezig zijn tot allerlei welvaartsziekten kunnen leiden zoals kanker, obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Verder is sjoeroe een middel dat als tonicum geldt voor het bloed. Het zou eveneens een afrodisiac zijn. Sjoeroe kan naar behoefte worden gedronken als thee.

Naamgeving sjoeroe

Sjoeroe is een Nederlandse spelwijze van het woord dat normaal in Suriname als syuru wordt geschreven. De Latijnse naam is hibiscus sabdariffa. Andere woorden voor deze plant zijn roselle, shuru, sisjuru, osele, rode zuring en Surinaamse zuring. In het Engels wordt deze plant sorrel genoemd, wat eveneens de naam voor zuring is. Veldzuring is een laag bij de grond groeiend plantje waarvan je de bladeren kan eten. De hibiscus is een hele andere plant.

Traditionele volksgeneeskunde in Suriname

In Suriname worden de kelken van sjoeroe gekookt in water met suiker. Deze thee wordt vervolgens ter verfrissing opgedronken. Daarnaast helpt het volgens de traditionele Surinaamse volksgeneeskunde bij hoge bloeddruk, een gegeven dat door hedendaags wetenschappelijk inzicht wordt bevestigd. Een ander medicinaal gebruik is het sap van de fijngewreven bladeren in iemands oog druppelen tegen oogontsteking. Andere volksgeneeskundige toepassingen staan hieronder opgesomd.
Bloem van de sjoeroe / Bron: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloem van de sjoeroe / Bron: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Hibiscus sabdariffa is een:
  • Diureticum, of vochtafdrijvend middel,
  • Galdrijvend middel
  • Koortswerend middel
  • Bloedverdunnend medicijn
  • Middel dat darmperistaltiek stimuleert
  • Hoestwerend middel
  • Verlichtend middel bij een alcoholkater
  • Bevorderend kruid voor de potentie
  • Middel dat uitwendig wordt gebruikt bij vaginale baden omdat het vrouwelijke hygiëne verbetert.

Vroeger gebruik van sjoeroe in Suriname

Siroop, jam en bier werd vroeger van deze vrucht gemaakt maar inmiddels gebeurt dat niet meer. Enkel in voorouderrituelen wordt hibiscusthee nog wel eens gedronken. Dat komt omdat volgens Surinaamse inzichten mama Aisa graag de gegiste drank van de rode kelken drinkt. Mama Aisa is de ´Godin der aarde´.

Sjoeroe bij diabetes

Uit Iraans onderzoek uit 2009 waarin 53 diabetespatiënten werden onderzocht die dagelijks precies deden wat de onderzoekers hadden gevraagd: of tweemaal daags een kopje zwarte thee drinken, of tweemaal daags een kopje zure sjoeroethee, bleek dat de groep die sjoeroe dronk een beter bloedlipidenprofiel lieten zien dan de zwarte theedrinkers. Er kan worden geconcludeerd dat thee van sjoeroe goed is om diabetes minder snel te laten ontwikkelen. Voor niet diabetespatiënten geldt dat diabetes buiten de deur kan worden gehouden door sjoeroethee te drinken. Overigens is het goed voor mensen om bewust te zijn van het feit dat bloem, witmeelproducten en suiker diabetes veroorzaken.

Sjoeroe bij hart- en vaatziekten

In 1999 publiceerde een Iraans onderzoeksteam dat ze proeven hadden gedaan met sjoeroe en dat deze thee inderdaad de bevindingen van de traditionele volksgeneeskunde onderstreepte: sjoeroe werkt hoge bloeddruk tegen. Uit een in 2013 gepubliceerd onderzoek van de universiteit van Arizona bleek dat de anthocyaninen in sjoeroe een dermate krachtige antioxidant vormen dat het aderverkalking kan tegengaan. Daarmee is het een potentieel medicijn voor grootschalig gebruik tegen hoge bloeddruk, zo concluderen de onderzoekers. In plaats van ´s mensen aderen schoon te maken met dotteren zou men ook dagelijks sjoeroethee kunnen drinken. Deze twee voorgaande onderzoeken weerspreken de bevindingen van een Saudi-Arabisch meta-onderzoek uit 2010 waar meerdere onderzoeken bij elkaar werden gevoegd. De Saudi´s concludeerden weliswaar dat alle onderzoeken in het voordeel van sjoeroe pleiten, iedere onderzoeker vond een positief effect op de genezing van hoge bloeddruk, maar de onderzoeken zelf zouden niet aan de internationale maatstaven hebben voldaan waardoor wetenschappelijk gezien niet kan worden vast gesteld dat sjoeroe daadwerkelijk een medicijn kan zijn bij hoge bloeddruk. Een Mexicaans, academisch onderzoek uit 2010 adviseert juist wel om een Hibiscus sabdariffa poederextract voor te schrijven bij hoge bloeddruk, op basis van hun eigen onderzoek en vele voorgaande onderzoeken.

Sjoeroe tegen e. coli

Hibiscus sabdariffa of sjoeroe kan volgens een Amerikaans onderzoek uit 2011 worden gebruikt om voedsel mee te beschermen voor de Escherichia coli-bacterie in de media beter bekend als de E. coli-bacterie. De onderzoekers van de universiteit van Carolina zagen dat sjoeroe antibacteriële capaciteiten heeft. Hierdoor worden pathogenen dermate geremd in hun ontwikkeling dat ziekten door bacterie-uitbraken worden voorkomen. De onderzoekers stellen dat hun onderzoek is ingegeven door het feit dat synthetische antibiotica telkens weer bewijst dat bacteriën er resistent tegen kunnen worden en dit nadeel is nog nooit bij plantaardige antibacteriële stoffen aangetroffen. Daarom krijgt anno het begin van het derde millennium het gebruik van natuurlijke antibiotica steeds meer de overhand.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, olijfblad en hibiscusHoge bloeddruk? Te hoog cholesterol? Naast een gezonde voeding en een bewegende leefstijl kunnen ook geneeskrachtige pla…
Verlaag je bloeddruk op natuurlijke wijze met HibiscusVerlaag je bloeddruk op natuurlijke wijze met HibiscusHibiscusthee is in diverse landen een veel gedronken verfrissend drankje. Maar behalve dat het lekker is, heeft onderzoe…
Hibiscus, karkadétheeAls we rozenbottelthee drinken, proeven we meestal de friszure smaak van.... Hibiscusbloemen en ook de felle rode kleur…
Hibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee, een mediterrane weldoenerHibiscusthee kent vele gezondheidsvoordelen en wordt onder andere aanbevelen bij een hoge bloeddruk en een te hoge chole…
Hibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus of Karkadé tegen hoge bloeddrukHibiscus sabdariffa (roselle, rode zuring, Jamaicazuring) is een eenjarige plant die ongeveer twee meter hoog kan worden…
Bronnen en referenties
  • Mexicaans onderzoek sjoeroe en hoge bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19962289
  • Sjoeroe nuttig bij hart- en vaatziekten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23333908
  • Iraans onderzoek hoge bloeddruk uit 1999: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404421
  • Meta-onderzoek uit Saudi Arabië: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19801187
  • Bij diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19678781
  • Iraans onderzoek sjoeroe en diabetes: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404421
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • Sjoeroe tegen e.coli: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3157304/
  • Boek: Tinde van Andel, Sofie Ruysschaert, Medicinale en rituele planten van Suriname
  • Afbeelding bron 1: Spedona, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Conrado, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van sjoeroe"

Reacties

Mia, 25-10-2017 00:31 #8
Ik heb sjoeroestroop gemaakt, kan je het ook gebruiken als medicijn tegen suikerziekte?
Graag een reactie, alvast bedankt.

Mdvg Mia

As, 02-10-2016 01:44 #7
Hi Anne,
een Afrikaans recept voor sjoeroe jam, zij noemen dat Zobo. Zie link: http://dooneyskitchen.com/homemade-spiced-zobo-jam/
gr. As

Anne, 21-09-2016 04:08 #6
Gaarne verneem ik van u het recept van gestoofde sjuru met suiker (jam achtig). Vaker gemaakt door mijn oma, 45+ jaren geleden. Wie oh wie kent of heeft het recept? Hartelijk dank alvast.
Anne

Sita Shridam, 05-07-2016 09:33 #5
Waar kan ik sjoeroebloem of thee hiervan kopen in Nederland? Reactie infoteur, 07-09-2016
Via internet, of wellicht via een Surinaamse winkel. Dan moet je het binnen even vragen.

Nagatha Ritfeld, 06-06-2016 23:39 #4
Sjoeroe kan je op alle manieren drinken, zolang je het maar een beetje aanlengt met wat water.

Alamakee Otlin, 08-02-2016 02:44 #3
Mag sjoeroe ook koud gedronken worden bij diabetes? Reactie infoteur, 09-02-2016
In het algemeen kunnen sjoeroe en vele andere kruidentheeën koud worden gedronken.

Lilian, 10-03-2015 13:28 #2
Hele lekkere drank, ben al n tijdje mee bezig, de thee te drinken en ht is ook nog lekker.
groeit heel makkelijk in me tuin.
Bedankt

Stephen Jong, 17-08-2014 16:14 #1
Waar kan ik sjoeroe thee in Suriname vinden? Reactie infoteur, 18-08-2014
Probeer het eens op de medicinale plantenmarkt in Paramaribo.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!