InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van redi katun

De geneeskracht van redi katun

De geneeskracht van redi katun Redi katun is een Surinaams geneeskruid en komt van een struik die ongeveer drie meter hoog wordt. Het is een sierlijke plant die vaak wordt gekweekt in tuinen in de stad en op het platteland. Er zijn bewijzen dat deze plant reeds 8000 jaar voor Christus werd verbouwd in wat nu Peru heet. Het is een plant waarvan de katoen wordt gebruikt om bijvoorbeeld hangmatten te weven. De Surinaamse indianen doen dat nog steeds, net als indianen in de rest van Zuid-Amerika. Delen van deze plant worden het meest gebruikt om hun genezende kwaliteiten. Het is een ontstekingsremmend middel bij problemen in de blaas, baarmoeder en nieren. Daarnaast is het een uitstekend middel bij menstruatiepijnen. Het wordt nog vaker gebruikt om de nieren te stimuleren in hun functie.
Botanische tekening redi katun / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening redi katun / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal-Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving katun

De Latijnse naam van redi katun is Gossypium barbadense. In het Engels wordt het red coton genoemd. In de Surinaamse taal sranang tongo is de Engelse naam verbasterd tot redi katun. Er zijn nog een aantal namen in het Surinaams: weti katun, blaka katun, jaho khalemeru, mauru, maulu tubulu, maulu ta´mune, lebi poka, lebi katun, bë maáun uwii, kapas wulong, kapok abang, witte katoen, rode katoen, zwarte katoen, West Indische katoen, Sea Island Cotton. In het Nederlands heet de plant officieel Amerikaanse katoen.

Redi katun; een diureticum

Drie bladeren van de rode katoenplant op een liter water is een middel om prostaat-, blaas- en nieraandoeningen mee op te lossen. Dit wordt in Suriname veelvuldig gedaan. Dezelfde thee gemengd met citroengras en mira udu helpt het lichaam om te diuretiseren; vocht af te drijven. Verder is deze thee een middel bij gonorreu en urinewegontstekingen. De blaas en urinewegen worden schoon gemaakt.

Menstruatie en rode katoen

Menstruatieproblemen zoals uitblijvende menstruatie zijn voor vrouwen te ondervangen door katoenbladthee te drinken. Er is geen maximum aan de toepassing van deze drank; je kan er liters van drinken. Bij te veel menstruatie of overmatig bloedverlies door vleesbomen wordt een thee van rode katoen samen met de bast van cashew, mopé of mango gemaakt. Op deze manier kunnen vrouwen er eveneens voor zorgen dat de menstruatie uitgesteld wordt. Vrouwen moeten in Suriname afgezonderd zitten in een speciaal daarvoor bestemd huis. Wanneer een belangrijke gebeurtenis plaats vindt heeft het soms zin voor vrouwen om de menstruatie uit te stellen. Bovendien vinden vooral jonge vrouwen het sowieso niet bijzonder plezierig om dagenlang afgezonderd te zitten. Zo kunnen ze met rode katoen ervoor zorgen dat de menstruatieperiode hooguit drie dagen duurt. In een vroeg stadium van zwangerschap moet worden uitgekeken met deze thee; het kan een abortus opwekken.

Redi katun bij hoge bloeddruk

Redi katun verlaagt de bloeddruk. Dat komt onder andere doordat het vocht afdrijft. Het bevorderen van de urinelozing en de bloeddrukverlagende eigenschappen hebben rechtstreeks met elkaar te maken. Het is namelijk zo dat bij veel mensen waarbij sprake is van hoge bloeddruk er allerlei afvalstoffen in het bloed zitten. Deze worden met vocht vastgehouden zodat ze niet teveel schade aan kunnen richten. Normaal gesproken worden afvalstoffen uitgeplast. Zoals je weet zijn de nieren verantwoordelijk voor de urineaanmaak. Redi katun verbetert de nierwerking. Een betere nierwerking verhoogt het urinegehalte dat afgedreven wordt zodat er meer afvalstoffen worden uitgeplast waarna het niet meer noodzakelijk is om deze afvalstoffen in het bloed vast te houden. Doordat er minder vocht in het bloed zit verlaagt de bloeddruk. Een hoge bloeddruk kan de oorzaak zijn van duizelingen. Daarom kan redi katun ook deze aandoening verhelpen, mits de oorzaak van duizeligheid gelegen is in een hoge bloeddruk. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt wat de traditionele genezers al wisten; het is een bloeddrukverlagend middel.

Gebruik redi katun

Redi katun kun je gebruiken door een theeëitje er voor de helft mee te vullen en het te laten trekken op een liter water. Je kunt gedurende de dag zoveel van deze thee drinken als je nodig hebt. Zoals eerder opgemerkt bestaat er geen maximum aan het gebruik van de rode katoenplant. Dit moet echter worden gezien in het kader van waarnemingen van shamanen en lokale kruidendokters. Wetenschappelijk gezien is er een klein onderzoekje geweest op ratten en daaruit bleek dat een minimale hoeveelheid redi katun schade kan toebrengen aan de spermaproductie, de lever, de nieren en spierweefsel. Overigens is dit een oud, Nigeriaans onderzoek uit 1991 en zou het verstandig zijn als er een nieuw onderzoek wordt gestart. Er zijn genoeg mensen die redi katun gebruiken dus het zou relatief eenvoudig moeten zijn om een onderzoek op te zetten waarbij de eventuele gevaren van redi katun definitief in kaart worden gebracht.

Redi katun bij ontstekingen

Redi katun gaat ontstekingen tegen, zoals in de blaas, urinewegen en in het bloed. De baarmoeder wordt gereinigd door het innemen van deze thee. Het spierweefsel van de baarmoeder trekt zich samen. Hierdoor worden allerlei stoffen uit het lichaam gevoerd. Ook kan het bij vrouwen witte vloed voorkomen en genezen. Verder is het een traditioneel natuurmedicijn bij baarmoederontsteking. Bij jeuk aan de geslachtsdelen, vaginale afscheiding of gonorreu wordt een aftreksel van de rode katoenplant gebruikt om mee te wassen. Na een bevalling worden stoombaden bereid om de vagina en baarmoeder te reinigen.

Overige medicinale werkingen redi katun

  • De jonge bloemknoppen worden fijn geknepen zodat er een sap vrij komt. Dit druppelt men in het oog zodat een oogontsteking over gaat.Bij oorpijn wordt een jonge vrucht opgewarmd om vervolgens uitgeknepen te worden in het oor.
  • Uitwendig kan deze plant ook worden gebruikt; dan worden fijngestampte katoenbladeren met olie of water op abcessen, wonden, wratten en kneuzingen aangebracht.
  • De bladeren worden geperst om een sap te verkrijgen. Deze wordt vermengd met een ei, melasse en castorolie van de wonderboom. Dat is een middel bij bronchitis.
  • Hoofdpijn verdwijnt als het pluizige zaad wordt verbrand en men de rook inademt.
  • Verder is een kruidenbad een middel om yorka´s, overledenen tot kalmte te manen.

Verkrijgbaarheid rode katoen

Redi katun of rode katoen is te koop in Nederland bij Surinaamse kruidenwinkels. In Suriname is het verkrijgbaar op de Vreedzaammarkt in Paramaribo. In de homeopathie wordt een extract van katoenblad gebruikt bij menstruatieproblemen.
Gerelateerde artikelen
Katoen om mee te hakenWaarmee je haakt, heeft invloed op het uiteindelijke resultaat. Met katoen zal het sneller gladder ogen dan met wol of k…
Biologische kledingBiologische kleding wordt steeds populairder en dit is niet zonder reden. Er wordt gemiddeld 42 liter water verbruikt om…
Spreien en dekens haken met vierkantjes en granny squaresSpreien en dekens haken met vierkantjes en granny squaresHaken is weer helemaal hip. Met behulp van gehaakte vierkantjes en granny squares worden de mooiste assecoires gemaakt,…
Cotton ball dieet: gevaarlijk voor de gezondheidCotton ball dieet: gevaarlijk voor de gezondheidJaarlijks komen er vele honderden diëten bij, maar sommige pogingen tot afvallen om een slanker lichaam te bereiken zijn…
KatoenplukkersziekteKatoenplukkersziekteDe katoenplukkersziekte is een ziekte van de luchtwegen: een longaandoening. Ze komt voor bij het veelvuldig inademen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Forest & Kim Starr, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Redi katoen verlaagt bloeddruk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15025864
  • Boek: Tinde van Andel, Sofie Ruysschaert, Medicinale en rituele planten van Suriname
  • Gevaren redi katun: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1776560
  • Hoofdfoto is een detail van een foto van Starr van wikimedia commons
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van redi katun"

Reacties

Verbruggen Hille, 03-08-2016 22:07 #2
Wist niet dat redi katun zoveel werkingen had. Goed om te weten!

Wouter Stecher, 03-05-2015 16:03 #1
Ik zoek een adres waar je het Surinaamse/Indiaanse kruid(en) rode katoenblad krijgen kan in Amsterdam.West rond de Kinkerstraat bij voorkeur.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!