InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van malva, marfa of lippia alba

De geneeskracht van malva, marfa of lippia alba

De geneeskracht van malva, marfa of lippia alba Malva is een struikje van een meter hoog dat sterk naar citroen ruikt. Dit plantje wat familie is van de verbenaceae heeft hoekige stengels en paarse of witte bloemetjes. De bloemen of de bladeren worden niet alleen medicinaal gebruikt; het is ook een lekkere thee of een kruid om badwater mee lekker te laten geuren. Het groeit in Suriname langs wegen, rivieroevers, bouwgronden en savannes. Het komt in heel tropisch Zuid-Amerika voor. Omdat de bladeren lekker naar citroen ruiken is een thee van marva zeer populair in Suriname. Marfa is een geneeskruid dat onder andere in Suriname nog steeds wordt gebruikt door de Indianen en Marrons als traditioneel geneeskruid. Het heeft geneeskracht bij diverse ziekten zoals nierstenen, geelzucht, hoge bloeddruk, buikpijn en koorts.
Malva / Bron: Joćo Medeiros, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Malva / Bron: Joćo Medeiros, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Inhoud:

Malva in de keuken

Malva is een kruid dat in de keuken kan worden gebruikt. De smaak van marfa lijkt nog het meest op die van oregano. Het is een uitstekende toevoeging in een pastarecept. De thee van malva wordt gezet door een theelepel kruid aan een halve liter kokend water toe te voegen. Het kruid wordt niet meegekookt; het hoeft enkel op het gekookte water te worden gestrooid. Dat kan ook als het water al in het kopje zit.

Naamgeving malva

De Latijnse naam van malva is Lippia Alba. Lippi betekent ´zieke´ en alba ´wit´. Wanneer de zieke wit ziet wordt dit kruid ingezet. In Suriname heeft het de volgende namen: blakatikimenti, marfa, bobi fyofyo, linzo pau, piëpië pau, podina en soldatenthee. Blakatikimenti betekent ´zwarte munt´. Het woord ´malva´ betekent eigenlijk wollig kruid, omdat de bladeren wollig aanvoelen.

Rituele baden van malva

De thee van malva wordt in Suriname gedronken tijdens voorouderrituelen. De plant is rijk aan etherische oliën en is daarom vaak ingezet bij kruidenbaden met een ritueel doel. Een bad waarin malva is verwerkt houdt de geesten in rust. De Surinamer onderscheidt bosgeesten, watergeesten, slangengeesten en indianengeesten. Het kan ook zijn dat met gebruik van malva in het badwater de geest wordt geëerd.Tijdens oudjaar kan een Surinamer een bad nemen met malva om zich spiritueel te reinigen. Er zijn eveneens speciale kruidenbaden om geluk, liefde en welzijn te bevorderen.

Marfa zuivert het bloed

Marfa heeft een bloedzuiverende eigenschap. Wanneer je veel medicijnen hebt gebruikt kan marva de schadelijke stoffen sneller uit het lichaam drijven. Dat komt met name door de urinedrijvende werking. Je kunt een soort thee van marva zetten door een theelepel van dit kruid op een halve liter water te mengen.

Marfa en bevalling

Na een bevalling kan een Surinaamse vrouw ervoor kiezen om tweemaal daags een stoombad te gebruiken met marfa, jamunblad, yarakopi, tajerknol, malëmbelëmbé, anijsblad, cashewbast en mangoblad. Bij de zojuist bevallen vrouw worden op deze manier de inwendige organen op hun plek gezet en krijgt ze weer een mooie platte buik. Het kind krijgt een beetje van dit aftreksel te drinken om koorts mee te behandelen. Babies kunnen worden ingewreven met marvabladeren om koorts preventief tegen te gaan.

Marfa bij gewichtsverlies

Marfa breekt vet in het lichaam af en drijft urine uit. Ook werkt het laxerend. Door deze medicinale eigenschappen kan marfa worden ingezet in een dieet dat is gericht op gewichtsverlies. Marfa kun je eenvoudigweg gebruiken door het toe te voegen aan het eten. Je kunt het door een salade mengen, door soep doen en in stoofgerechten gebruiken.

Marfa en hoge bloeddruk

Marfa kan bij hoge bloeddruk worden aangewend, net zoals veel andere vochtafdrijvende medicijnen. Hoe werkt dat? In het bloed zit vloeistof dat afvalstoffen vast houdt. Wanneer er minder afvalstoffen in het bloed zit, dan zal de totale vochtbalans die deze afvalstoffen bevat verminderd worden. Doordat marfa de nieren stimuleert, worden er meer afvalstoffen uitgeplast. Hierdoor is het niet meer nodig voor het lichaam om de afvalstoffen in het bloed vast te houden. Op deze manier verlicht marva hoge bloeddruk.

Marva bij griep en verkoudheid

Griep en verkoudheid gaan dikwijls gepaard met koorts en hoofdpijn. Marva thee wordt in Suriname gedronken bij griep, verkoudheid en koorts. Soms worden de bladeren gestampt en in alcohol getrokken waarna de zieke ermee ingesmeerd wordt. Om de koorts tegen te gaan kan men een thee van marva afwisselen met citroengrasthee. Er wordt ook een thee van citroengras, monkimonkikersie en marva gezet om koorts te bestrijden. Bij een zware verkoudheid kan men de bladeren mengen met kunami en liemswied; dat helpt eveneens bij koorts en urineweginfecties. Wanneer iemand hoofdpijn heeft, is het een remedie om een aftreksel van marva op het hoofd aan te brengen.

Overige medicinale werkingen marva

  • Bij bloedarmoede drinkt men een handjevol bladeren van marva samen met een aftreksel van de bladeren van de lokusbast.
  • Wanneer men last heeft van diarree is het een Surinaams traditioneel geneesmiddel om marva, schildpadblad en kruidnagels te mengen in een thee.
  • Omdat het een infectieremmend middel is en het een sterke antioxidant is, vertraagt het de groei van kankercellen. In de wetenschap is bevestigd dat marfa de verspreiding van kanker bestrijdt, tumoren tegen gaat,
  • daar het dermatofyten bestrijdt is het een middel tegen huidschimmel, nagelschimmel en parasitaire ziekten op de haren.
  • Uit Braziliaans wetenschappelijk onderzoek blijkt dat malva een ideaal middel is voor mensen met migraine.
  • Uit een ander Braziliaans onderzoek blijkt dat malva goed werkt bij angststoornissen.

Inhoudsstoffen malva

Veel van de werkingen van malva zijn bevestigd door de wetenschap. Het plantje is uitgebreid onderzocht waarbij vast is komen te staan dat het over antivirale, antibacteriële, antischimmel en antiparasitaire eigenschappen beschikt. Er zitten flavonoïden,iridoïden, etherische oliën zoals citral, terpenoïden zoals carvoon, geraniol, limoneen en perillylalcohol.

Verdere gebruikstoepassingen

Behalve de hierboven genoemde geneeskrachtige eigenschappen heeft marva ook geneeskracht bij:
  • Buikpijn,
  • Kortademigheid,
  • Reuma,
  • Zwakke blaas,
  • Menstruatieproblemen,
  • Dysenterie,
  • Hartkloppingen,
  • Nierstenen,
  • Depressie
  • Geelzucht.
Gerelateerde artikelen
Alcoholvrije cocktails: voor een receptieOp een receptie is het vaak moeilijk om een drankje zonder alcohol te pakken te krijgen. Eigenlijk vreemd, want hoeveel…
Tijm, dat is pas fijnTijm, dat is pas fijnHet wordt weer herfst, de tijd om verkouden te worden! We slaan weer hoestsiroop,neusdruppels en dampo in. En gelukkig h…
Alles over de citroenAlles over de citroenDe citroen is lid van de citrus familie. Dit is een belangrijke vertegenwoordiger van de wijnruitfamilie. De hele famili…
De geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbenaDe geneeskracht van geurig ijzerhard of citroenverbenaCitroenverbena komt oorspronkelijk uit Chili en wordt thans als keukenkruid wereldwijd gebruikt. De blaadjes kenmerken z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • Boek: Henri J.M. Stephen, Geneeskruiden van Suriname
  • Boek: Tinde van Andel, Sofie Ruysschaert, Medicinale en rituele planten van Suriname
  • Gezondheidsgids Frontier World
  • http://www.pikinsranan.net/cms/pages/bun-sani-bio-prod/100-bio-marva-thee-pije-pije-paw.php
  • Inhoud en tegen kanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168191/
  • Huid-, haar-, en nagelschimmel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23323991
  • Migraine: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21802924
  • Angststoornissen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22358424
  • Foto met datum: http://lasplantasylasalud.blogspot.nl/2009/11/pronto-alivio.html
  • Hoofdfoto: ;http://planetasustentavel.abril.com.br/blog/biodiversa/tag/cosmeticos/
  • Foto naast inhoud: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Joćo Medeiros, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van malva, marfa of lippia alba"

Reacties

Gerda Bakker, 11-04-2018 19:51 #5
Lief mens

Ik heb een vraag, waar kan ik dit kopen? Dit is me niet duidelijk.

Mvg Gerda Bakker

Maureen Doorson, 01-08-2016 20:23 #4
Waar kan ik marva thee kopen? Ik heb gelezen dat het helpt tegen misselijkheid en zenuwen. Reactie infoteur, 27-08-2016
Ik maak geen reclame voor winkels maar tegenwoordig zijn er veel producten op internet te koop.

Soe, 24-02-2016 00:19 #3
Beste,
ik heb een vraag. Als iemand HIV active is, kan malva een hulpmiddel zijn? Als dat zo is, hoe zou de persoon het moeten gebruiken?

Grtn,
Soe

M. Ik van Windt, 10-04-2015 10:20 #2
Marva is behalve zijn geneeskrachtige werking ook een lekkere thee.

Van Lunteren, 24-09-2014 16:50 #1
Waar kan in het boekje over marva kruiden kopen b.v. Geneeskruiden van Suriname Reactie infoteur, 25-09-2014
Wil je het boekje ´geneeskruiden van Suriname´ van Henri Stephen kopen? Dat kan bij www.boekwinkeltjes.nl Dat is een vlot en leesbaar boek. Het andere boek ´Medicinale en rituele planten van Suriname´ van Tinde van Andel en Sofie Ruysschaert is bestelbaar bij boekhandels en is een stuk wetenschappelijker en vollediger als het gaat om de Surinaamse geneeskruiden.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!