InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van chanca piedra of steenbreker

De geneeskracht van chanca piedra of steenbreker

Chanca piedra, of misschien liever ´steenbreker´, is een superkruid dat nanobacteriën bestrijdt en calcificatieprocessen een halt toeroept. Chanca piedra is een geneeskruid dat met name in de tropen groeit, in de regio Zuid-Oost Azië, India, Afrika en Zuid-Amerika. De plant wordt 50 tot 70 centimeter hoog en kent bladerrijke aftakkingen. In Zuid-Amerika wordt de plant iets minder groot. Zowel in de Indiase Ayurveda als in de Zuid-Amerikaanse volksgeneeskunde is steenbreker een heilzame plant, voornamelijk tegen nierstenen maar het heeft diverse andere toepassingen. Deze geneesplant is bij fytotherapeuten eveneens bekend onder zijn Latijnse naam: Phyllanthus niruri.

Inhoud:

Traditioneel gebruik Phyllanthus niruri

Chanca piedra komt uit de Ayurveda, de Indiase vorm van geneeskunde. In India wordt Bhumyamalaki tegen deze plant gezegd. De plant is familie van de wolfsmelk of euphorbia. Het wordt gebruikt bij problemen in de maag, lever, nieren, milt en het urogenitaal systeem oftewel de urinewegen. Phyllanthus niruri wordt bij constipatie, diarree en huidziekten aangewend. Diverse huidziekten staan in verband met een verminderde leverwerking, zoals eczeem. Immers: de huid communiceert met de lever. Het is daarom niet zo raar dat de plant zowel voor spijsverteringsproblemen als huidziekten wordt gebruikt. Daarnaast is het een bekend middel bij diverse vormen van hepatitis, een leveraandoening met als bekendste symptoom een gele huid. Het wordt in de Ayurveda met name gebruikt bij blaas- en nierstenen. Het werkt ook bij galstenen.

Traditioneel gebruik in de Amazonegebieden

Ook in Brazilië en Peru is de plant een effectief volksmedicijn bij nierstenen. Etnische groepen mensen in Zuid-Amerika gebruiken de plant bij kolieken, suikerziekte of diabetes mellitus, malaria, dysenterie, koorts, griep, tumoren, jicht, vaginitis, gonorrheu en dyspepsie. De meeste van deze medicinale toepassingen zijn door wetenschappelijk onderzoek bevestigd. Zo is het bekend dat steenbreker een diuretische of vochtafdrijvende plant is. Urinezuur wordt sneller uit het lichaam verdreven. Overtollig urinezuur is een oorzaak van jicht. Planten met een diuretische werking zijn eveneens goed voor een lagere bloeddruk doordat het bloed
Phyllanthus niruri / Bron: Ashok modhvadia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Phyllanthus niruri / Bron: Ashok modhvadia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
overtollig vocht niet langer vasthoudt. Afvalstoffen worden soms in het bloed opgeslagen, wat leidt tot het vasthouden van meer vocht en hogere bloeddruk. Uit een onderzoek uit 1995 blijkt dat de bloedsuikerspiegel afneemt als met een thee van deze geneesplant drinkt. Dat zijn maar enkele voorbeelden van het wetenschappelijk onderbouwen van traditionele, medische kennis.

Drie maanden lang thee drinken van steenbreker verwijdert alle nierstenen

Fytonutriënten

Er zitten allerlei fytonutriënten in deze geneesplant. Zoals bij vrijwel alle geneesplanten is het volledige arsenaal aan fytonutriënten nog niet geanalyseerd. In de eerste twee decennia van het derde millennium van onze jaartelling zijn reeds duizenden nieuwe fytonutriënten ontdekt. Momenteel is het bekend dat er flavonoïden, alkaloïden, terpenoïden, lignanen, polyfenolen, tanninen, coumarinen en saponinen in Phyllanthus niruri of steenbreker zitten. Al deze stoffen samen maken de plant leverbeschermend, niersteenoplossend, bloeddrukverlagend en genezend bij hepatitus B. Meer specifiek is dit een greep uit de fytonutriënten die in steenbreker zitten: astragaline, brevifoline, carboxylidezuren, corilagine, cymeen, ellageenzuur, ellagitanninen, gallocatechinen, geraniine, hypofyllanthine, lintetralinen, lupeolen, methylsalicylaat, niranthine, nirtetraline, niruretine, nirurine, niruriside, norsecurininen, fyllanthine, fyllanthenol, fyllochrysine, fyltetraline, repandusinidezuren, quercetine, quercetol, quercitrine en rutine.

Naamgeving

In het Engels is dit kruid bekend onder de naam steenbreker (stonebreaker). Dat slaat op het feit dat het nierstenen elimineert. De Latijnse naam voor deze plant is Phyllanthus niruri. In het Maleis is de plant bekend onder enkele namen zoals turi hutan, dukong anak en rami buah. De laatste naam is een samenvoeging van rami, wat hennep betekent en buah wat fruit beduidt. Het betekent dus eigenlijk ´hennepfruit´. De plant lijkt helemaal niet op hennep. Chanca piedra is de Spaanse naam, maar deze naam wordt soms ook in Nederland en het Vlaamse deel van België gebruikt, hoewel de meesten het over phyllanthus niuri hebben. Chanca piedra is de Spaanse vertaling van steenbreker. Steenbreker zou een uitstekende Nederlandse naam kunnen worden.

Bij stenen in blaas en nieren

Uit Braziliaans wetenschappelijk onderzoek uit 2010 blijkt dat Phyllanthus niruri calcium oplost waardoor nier- en blaasstenen poreus worden en uiteindelijk verdwijnen. Er deden 150 mensen mee aan het onderzoek en bij iedereen bleek dat lithiasis of niersteenvorming sterk was afgenomen of afwezig was. Uit een ander wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zowel de kristalvorming als de kristalsamenklontering wordt tegen gegaan. De bestaande stenen worden verzwakt in hun kristalstructuur waardoor ze oplossen. De plant kent helemaal geen bijwerkingen en blijkt een ideaal medicijn tegen stenen in de urinewegen. Dat de plant geen bijwerkingen kent, was al bekend uit de praktijk maar het is nog eens extra wetenschappelijk bevestigd in een Ghanees onderzoek uit 2011. Dit Ghanese onderzoek weerlegde een ander onderzoek uit India dat schadelijke effecten zag op de nieren en testikels, terwijl het onderzoek zelf aangaf dat het leverbeschermend werkt.

Steenbreker / Bron: Toro Muco, Wikimedia Commons (Publiek domein)Steenbreker / Bron: Toro Muco, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Steenbreker tegen kanker

Uit een ander Braziliaans onderzoek, gehouden in 2012 blijkt dat kankercellen worden gestimuleerd om zichzelf te elimineren terwijl deze plant gezonde lichaamscellen juist beschermd. Steenbreker past in de eindeloos lange rij aan geneesplanten die een antikankerwerking hebben en waarvan wetenschappers zeggen dat ze veelbelovend zijn om bij te dragen in een toekomstige remedie. Maar voorlopig wordt het vervolgonderzoek slechts mondjesmaat gedaan en houdt men het vooral bij onderzoeken die de constatering doen dat het ´wel eens zou kunnen helpen bij kanker´.
Gerelateerde artikelen
Blaasproblemen bij cavia'sBlaasproblemen bij cavia'sBlaasproblemen komen redelijk vaak voor bij cavia's. Wat begint met blaasgruis, kan eindigen met een blaassteen. Ga alti…
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
Ayurvedische kruiden voor de leverAyurveda is de eeuwenoude Indische gezondheidsleer, die zeer veel gebruik maakt van inheemse planten. Meestal zijn deze…
Natuurgeneeskunde: Blaasstenen en urinevergiftigingDe patiënt heeft maag- en darmstoornissen; soms geeft hij over. ‘Maar het ergste is dat ik niet meer kan plassen,’ zegt…
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Bronnen en referenties
  • Braziliaans onderzoek nierstenen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21176271
  • Tegen kanker; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23239439
  • Geen bijwerkingen; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22319255
  • Maakt nierstenen zwakker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16896689
  • Fytonutriënten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17331318
  • Medische werkingen wereldwijd: http://www.rain-tree.com/chanca.htm
  • http://fr.wikipedia.org/wiki/Phyllanthus_niruri
  • Afbeelding bron 1: Ashok modhvadia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Toro Muco, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van chanca piedra of steenbreker"

Reacties

Dirckx Joris, 10-09-2016 11:23 #2
Zou chancra piedra kunnen helpen bij kristallen op de nieren tengevolge van amyloidoses aa? Zijn eiwitten die zich vastzetten op de nieren en vervolgens kristallen vormen. Heel graag uw antwoord aub.

Frans Sommen, 15-10-2015 14:38 #1
Graag meer info over de bereiding van de plant en waar het verkrijgbaar is in tabletvorm.

Met dank bij voorbaat
Groetjes

Swa Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste Frans Sommen, het is niet altijd raadzaam zelf te dokteren. Een fytotherapeut kan uw vragen beantwoorden. Er zijn ook andere therapiemogelijkhdeden. Ee natuurgeneeskundige kan u ook vast helpen, net als een homeopaat. In principe kunnen veel problemen met medicinaal voedsel worden aangepakt.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 27-03-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!