InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Natuurgeneeskunde: Blaasstenen en urinevergiftiging

Natuurgeneeskunde: Blaasstenen en urinevergiftiging

De patiënt heeft maag- en darmstoornissen; soms geeft hij over. ‘Maar het ergste is dat ik niet meer kan plassen,’ zegt hij uitgeput. Hij heeft ook hoofdpijn. Is in 5 dagen tijd 6 pond afgevallen. Voelt zich ook geestelijk niet meer fit.

Blaasstenen

Symptomen:

Drukgevoel in de blaasstreek, soms blaaskrampen. Als een steen in de urinebuisingang terechtkomt, wordt de urinelozing plotseling onderbroken. Blaasstenen zijn nierstenen die in de blaas terecht zijn gekomen of stenen die in de blaas zelf gevormd zijn. Bij mannen treden heftige pijnen in de eikel op die naar de endeldarm en tot in de bovenbenen uitstralen.

Oorzaak:

Gevolg van een chronische blaasontsteking. Maar ook een chronische verstopping, een slechte verbranding van afvalstoffen in de stofwisseling, te weinig zuurstof en te weinig bewe ginkunnen de oorzaak zijn.

Behandeling:

Neuraitherapie van Huneke. Homoeopathische maatregelen. In het begin warme zitbaden met haverstro en warme as van hout. Voetbaden. Dampkompressen op het lichaam. Voedsel zonder kruiden. Fruit- en melkdagen. Kruidenmengsel van pimpernel en rozebottels. 15 minuten laten koken en warm opdrinken.

Genezingsproces:

Als verbetering optreedt totaalwassingen, kou- de Iichaamsomslagen en de bovenbenen begieten, ter harding. Blaasstenen veroorzaken meestal minder last dan nierstenen. Alleen heel grote stenen moeten operatief verwijderd worden.

Ter voorkoming:

Bij de eerste tekenen meteen laten behandelen. Regelmatig de blaas reinigen: Pimpernelwortels een half uur in wijn koken. Iedere week een kopje ervan opdrinken. Kleden naar het weertype: schoenen, kousen en warm ondergoed. Zorgen voor warme voeten. Regelmatige stoelgang.

Urinevergiftiging

Symptomen:

De patiënt heeft maag- en darmstoornissen; soms geeft hij over. ‘Maar het ergste is dat ik niet meer kan plassen,’ zegt hij uitgeput. Hij heeft ook hoofdpijn. Is in 5 dagen tijd 6 pond afgevallen. Voelt zich ook geestelijk niet meer fit. Last van ademnood, Begin van bloedsomloopstoornissen (soms ook bleekheid, gezichtsstoornissen en overmatig zweten).

Oorzaak:

Irisscopie wijst op een nierontsteking. Maar ook belemmeringvande afvoervan urine, vergiftiging en een langdurende bloedsomloopstoornis kunnen uraemie veroorzaken. Dat betekent dat de nieren hun uitscheidende functie niet naar behoren vervullen, waardoor er in het bloed stofwisselingsafvalprodukten zich ophopen. Gevolg is vergiftiging.

Behandeling:

De grondoorzaak bestrijden met acupunctuur. Bloedzuigers aanbrengen. Fruit- en melkdagen. Rauwkost. Warme baden met koude begietingen. Urine-opwekkende thee.

Genezingsproces:

Bij verbetering de doorbloeding gaan stimuleren met Kneippse behandelingsmethoden. Als de ziekteoorzaak weggenomen is, wordt men snel weer gezond. Ondersteunende maatregelen met thee: 3 delen zandzeggewortels, 3 delen wortels van de Amerikaanse winde en 2 delen lavaswortels en guldenroede
Gerelateerde artikelen
Blaassteen, wat is dat?Blaassteen, wat is dat?Blaasstenen zijn (kleine) steentjes die in de blaas zitten. De afmeting kan variëren van enkele millimeters tot wel enke…
Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen, hoe kom je er vanaf?Blaasstenen: symptomen, klachten, pijn, vergruizen, behandeling en verwijderen. Een blaassteen is een steen in de urineb…
Catheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren, het kunstmatig legen van de blaasCatheteriseren is het inbrengen van een slangetje (catheter) in de urineblaas zodat de blaas op een kunstmatige wijze ge…
Prikkelbare blaas: oorzaken en behandelingPrikkelbare blaas: oorzaken en behandelingDe term prikkelbare blaas is in feite een parapluterm voor iedere blijvende aandoening, die de spieren van de blaas onwi…
Enkele ziekten van de nieren en urinewegenDe nieren liggen ter weerszijden van de wervelkolom achter de buikholte ter hoogte van de laatste twee borstwervels en d…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Blaasstenen en urinevergiftiging"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 23-03-2008
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!