InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van cumanda

De geneeskracht van cumanda

Cumanda is een niet al te hoge boom die deel is van de peulvruchtenfamilie en groeit in het Amazonegebied. De bast van de boom wordt in Peru sinds mensenheugenis als medicijn tegen malariakoorts. Verder was het lange tijd een middel bij reumatische aandoeningen, diarree en is het een versterkend middel voor het hele lichaam. Witoto indianen gebruiken het verpulverde poeder om wonden mee te behandelen. In Brazilië wordt de plant voor dezelfde doeleinden gebruikt als in Peru; namelijk vooral bij malaria, maar men kan er ook huidzweren en maagzweer mee behandelen.

Inhoud:

Naamgeving cumanda

De wetenschappelijke, Latijnse naam voor deze boom is Campsiandra angustifolia. In Brazilië zegt men acapurana en cumanda tegen deze boom. Andere namen zijn raintree, huacapurana, acapu-do-igapo, apikara, caacapoc en gapo. Behalve in Zuid Amerika groeit hij ook in Indonesië en de eilanden van de Stille Oceaan of Pacifische oceaan. In het Nederlands staat deze boom bekend als de regenboom. Vooral bij Indo´s en Nederlanders die in Nieuw Guinea hebben gewoond is deze boom bekend. Hij heeft een dik begroeid bladerdak waar je onder kan staan tijdens de regen. Verder regent het bloemen in het bloeiseizoen. Rondom deze tropische boom ligt een bloemen tapijt van roze-witte bloemen, wat een prachtig gezicht is.

Traditioneel gebruik cumanda

Cumanda behoort tot de bomen die niet vaak zijn onderzocht op medicinale werkzaamheid. In de traditionele geneeskunde wordt het gebruikt bij koorts, malaria, wonden, zweren, artritis en andere reumatische aandoeningen. Verder is in Peru het een tonicum; een algemeen versterkend middel. De bast van de boom wordt gekookt en dit aftreksel wordt twee tot drie keer per dag gedronken. Dit heeft niet alleen geneeskrachtige maar ook spirituele functies. Een sterk afkooksel wordt gebruikt om contacten met andere dan aardse rijken te verkrijgen. Voor dit doel moet men wat overhebben want het zorgt eveneens voor overgeven en diarree. Hierna voert met een ayahuasca ceremonie uit, die na het gebruik van cumanda tot meer heldere hallucinaties leidt.

Bouw het gebruik van cumanda langzaam op en wissel het af met samento.

Inhoudstoffen en dosis cumanda

Voor medicinaal gebruik wordt alleen de bast van deze boom gebruikt. In cumanda zitten anthocyaninen, cyanogeniden glycosiden, heterosiden, saponinen en tanninen. Op sommige internetsites wordt het als extract verkocht in een klein flesje van 30ml. De aanbevolen begindosis is vier tot tien druppels in een glas water van 120ml. Dit kun je al gelang naar behoefte opbouwen tot maximaal 60 druppels per dag.

Ziekte van Lyme

In de Verenigde Staten wordt cumanda regelmatig door natuurgenezers voorgeschreven bij de ziekte van Lyme, een ziekte die de reguliere geneeskunde niet kan genezen. De resultaten van cumanda zijn wisselend; de een zegt dat het werkt en de ander zegt van niet. De ziekte van Lyme is een moeilijk te bestrijden ziekte die vele fasen kent. De diagnostiek is niet gemakkelijk; er zijn 800 verschillende symptomen en iedereen heeft weer andere uitingsvormen van deze ziekte. Wanneer een grootschalig wetenschap onderzoek naar dit middel zou worden gedaan zou men meer te weten komen over onder welke omstandigheden het een werkzaam middel is. Men zou ook moeten onderzoeken in hoeverre het de Borrelia burgdorferi bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt, bestrijdt in samenwerking met een ander geneesmiddel, namelijk samento. De fabrikant van cumanda-extract, nutramedix, raadt aan om het gebruik van cumanda langzaam op te bouwen. Als je gelijk met een volledige dosis begint, is er kans op verergering van de symptomen. Verder kan er gewenning optreden; vandaar dat niet alleen wordt aangeraden om het middel in combinatie met Samento te gebruiken, maar ook om het af te wisselen met dit medicijn.

Medicinale eigenschappen cumanda

Cumanda heeft vele medicinale kwaliteiten. Het is antibacterieel, antischimmel, antiviraal, antiparasitair, ontstekingsremmend, pijnstillend en immuunsysteemmodulerend. De antischimmel of antifungale werking van cumanda is het meest sterk. Het kan onder andere de volgende schimmels bestrijden: mycosis fungoides, candida krusei, candida albicans en aspergillus niger. Deze schimmels kunnen als er sprake is van overgroei inwendige ontstekingen veroorzaken. In 2005 is een wetenschappelijk onderzoek met cumanda gedaan waaruit bleek dat het net zo werkzaam was bij ontstekingen als een middel van de farmaceut Pfizer genaamd Feldene, waar als werkzame stof piroxicam in zit. Uit een ander onderzoek bleek dat cumanda net zo pijnstillend werkt als een aspirientje. In tegenstelling tot deze synthetische medicijnen heeft cumanda geen bijwerkingen.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van LymeDe ziekte van LymeEen beet van een teek is vaak zonder gevolgen, maar soms doen zich symptomen voor die sterk aan Lyme doen denken. Wat zi…
Teken(beet) en de ziekte van LymeTeken(beet) en de ziekte van LymeTeken kunnen ervoor zorgen dat je de ziekte van Lyme krijgt. Tijdens een beet kunnen zij de bacterie Borrelia burgdorfer…
Wat te doen bij een tekenbeetEen teek is een klein insect dat zich voedt met bloed van dieren of mensen. Teken leven voornamelijk in bossen en struik…
Gezondheid: Ziekte van LymeGezondheid: Ziekte van LymeWe weten allemaal dat er een ziekte van Lyme is, maar wat het precies veroorzaakt als je de ziekte van Lyme eenmaal opge…
Bronnen en referenties
  • Foto bloem: http://rubens-plantasdobrasil.blogspot.nl/2012/04/campsiandra-angustifolia-spruce-ex.html
  • http://www.remedyspot.com/content/topic/869295-cumanda-is-an-herbal-extract-made-from-the-bark-of-the-campsiandra-angustifolia/
  • http://www.ayahuascaassociation.org/huacapurana-campsiandra-sp/
  • http://www.riohealth.co.uk/Immune-Support/Cumanda.aspx
  • Hoofdfoto: http://www.ayahuascaassociation.org/wp-content/uploads/2010/07/HuacapuranaThumb.jpg
  • http://jarla.wordpress.com/2008/11/25/dissecting-the-cowden-protocol/
  • Pdf: nutramedix_06flyers

Reageer op het artikel "De geneeskracht van cumanda"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 25-04-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!