InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Wat zijn enzymen?

Wat zijn enzymen?

Wat zijn enzymen? Enzymen helpen de spijsvertering beter te laten verlopen. In sommige slasoorten zit niet bijster veel vitaminen maar er zitten wel belangrijke enzymen in. Enzymen binnen krijgen zorgen ervoor dat het overige eten beter verteert. Voedingsstoffen worden efficiënter gebruikt. Enzymen worden ook wel biokatalysatoren genoemd. Een katalysator is een stof die processen versnelt. Hormonen, eiwitten en gifstoffen dienen te worden afgebroken dan wel chemisch te worden veranderd zodat de mens er meer baat bij heeft. Energie uit voedsel wordt beschikbaar gemaakt door het nuttigen van enzymrijk voedsel.

Inhoud:

Drie hoofdsoorten

Er zijn verschillende soorten enzymen. Ze zijn onderverdeeld in het chemische proces waarop de katalysatorwerking van toepassing is. Dit zijn de drie hoofdcategoriën.
  • Proteasen zijn enzymen die eiwitten afbreken,
  • Lipasen zijn enzymen die vetten afbreken,
  • Amylasen zijn enzymen die koolhydraten afbreken.
Het voert een beetje ver door om alle enzymen te benoemen; er zijn er namelijk 5000 gevonden.

Enzymen zijn aminozuren, oftewel proteinen of eiwitten. Ze sturen de spijsverteringsprocessen aan en zijn een belangrijke voorwaarde voor het in stand houden van de chemische huishouding in de mens.

De darm denkt mee, K.D. RunowDe darm denkt mee, K.D. Runow

Iedereen heeft andere enzymenbalans

Het lichaam produceert de juiste enzymen die nodig zijn om het voedsel te verteren wat je op dat moment eet. Iedereen heeft daardoor een specifieke samenstelling aan enzymen. Vegetariërs zullen planten veel makkelijker verteren, juist doordat ze enzymen hebben die erop zijn ingesteld om planten te verteren. Wanneer een vegetariër echter een grote homp vlees zou eten zou hij dat heel slecht verteren. Andersom geldt hetzelfde. Sommige voedselexperts zeggen wel eens dat het niet goed is om groente en fruit te combineren; de reden om dit te zeggen is dat beide voedselsoorten andere enzymen nodig hebben. Milieuarts Runow raadt mensen aan die willen switchen van een vegetarisch dieet naar vleesdieet of andersom, om dat langzaam te doen. Iemand die vegetariër wilt worden doet er goed aan langzaam af te bouwen naar eenmaal een beetje vlees in de week en daarna helemaal te stoppen. Zo zorg je dat je enzymenbalans zich geleidelijk aan kan instellen op het vegetarische dieet.

Enzymen tegen kanker

Enzymen breken eiwitten af. Kankercellen worden omhuld door een eiwitlaag. Normaal gesproken zorgt deze eiwitlaag ervoor dat de kankercel ongemerkt kan blijven. Als de eiwitlaag afgebroken is, wordt de kankercel opgemerkt door het immuunsysteem en kan het lichaam zich inzetten om deze onwenselijke cellen te elimineren. Een zwaar metaal als kwik kan roet in het eten gooien. Als enzymen kwik gewaar worden stoppen ze met hun enzymatische processen. Hierdoor kan de kanker welig tieren. Ook parasieten, schimmels en pathogene bacteriën kunnen worden vernietigd door enzymen. Kwik is een veel voorkomend gif in voeding. Kwik in glucose-fructosestroop is een bekend fenomeen wat komt door achterhaalde productietechnieken van deze toch al ongezonde versynthetiseerde fructose.

Ziek? Minder eten!

Enzymen bevatten veel energie die nodig is om voedsel te verteren. Wat gebeurt er echter als iemand ziek is? Dan is het niet goed om zware maaltijden te nuttigen. De energie van enzymen worden bij een ziekte vooral ingezet om het ziek zijn te bestrijden. Wanneer de enzymen moeten werken om eten te verteren, werkt dat averechts op het geneesproces. Veel mensen eten van nature al minder als ze ziek zijn; dat is een logische reactie die eveneens in het dierenrijk plaats vindt. Andersom is het waar dat als iemand last heeft van allergie, zenuwaandoeningen, luchtwegenproblemen, etcetera dat het spijsverteringsstelsel minder goed werkt. Dat komt omdat de enyzmen hun aandacht richten op het genezen in plaats van het verteren van voedsel. Hierdoor kunnen weer nieuwe ziekten ontstaan; de balans is zoek.

Hoe kom je aan enzymen?

Er zijn twee manieren waarop de mens aan enzymen kan komen. De eerste manier is het eten van rauwe groenten zoals ijsbergsla, wortel, bleekselderij, etcetera. Wanneer voedsel te lang wordt verhit, verdwijnen de enzymen. Vandaar dat het belangrijk is om bij elke maaltijd een kleine bijsalade te eten. De tweede manier om aan enzymen te komen is het aanmaken van enzymen door het lichaam. Om dit proces te laten plaatsvinden zijn vitaminen nodig.

Enzymremmers

Enzymen binden zich aan andere stoffen; pas zo kunnen ze in werking treden. Normaal gesproken hechten sporenelementen zoals natrium, kalium, mangaan, koper, magnesium, ijzer, zink, de vitaminen B1, B2 en C zich aan een enzym. Deze stoffen worden co-factoren genoemd en zonder deze stoffen kan het enzym zijn functie niet uitoefenen. Nu is het echter zo dat ook pesticiden en synthetische antibiotica zoals penicilline zich aan het enzym hechten. Hierdoor stagneert het katalysatorproces dat een enzym uitvoert. Het enzym is volledig onbruikbaar geworden; vandaar dat we in dit geval spreken van enzymremmers. Het gevolg is dat het voedsel slechter verteerd en er ontstekingen op celniveau ontstaan, wat kan leiden tot allerlei infectieproblemen en zelfs tot ziekten als candida, de ziekte van Crohn en de welvaartsziekten kanker, diabetes mellitus, obesitas en hart- en vaatziekten.
Gerelateerde artikelen
Eiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten en aminozuren en stofwisselingEiwitten hebben een belangrijke functie. Eiwitten spelen een rol bij de stofwisseling. Ook functioneren ze als bouwstoff…
Wat zijn eiwitten?Wat zijn eiwitten?Eiwitten zijn belangrijke stoffen die in het dagelijks leven van veel belang zijn. Zo zorgen eiwitten voor een gezond li…
Het belang van eiwittenHet belang van eiwittenEiwitten vormen een belangrijke bouwstof en brandstof voor ons. Zo is ons lichaam voor 17% opgebouwd uit eiwitten. Het b…
Enzymen in al hun aspectenEnzymen in al hun aspectenEnzymen of biokatalysatoren zijn stoffen die chemische processen in het lichaam versnellen. We hebben enzymen nodig om m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat zijn enzymen?"

Reactie

Quinta, 11-04-2016 11:23 #1
Lipasen zijn enzymen die vetten afbreken! Reactie infoteur, 11-04-2016
Bdeankt voor het opmerken! Er was inderdaad een foutje in de tekst geslopen.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!