InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Welke geneeskrachtige planten helpen tegen ADHD en ADD?

Welke geneeskrachtige planten helpen tegen ADHD en ADD?

Welke geneeskrachtige planten helpen tegen ADHD en ADD? Steeds meer kinderen, tieners en volwassenen lijden aan ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) en aan leer- en gedragsproblemen. Om deze veel voorkomende aandoening onder controle te krijgen wordt massaal geneesmiddelen als Relatine, Rilatine, Ritalin en Concerta voorgeschreven en dat is al minstens even verontrustend als het sterk stijgend aantal patiënten met ADHD. Deze geneesmiddelen behoren tot de harddrugs en kunnen gevaarlijke bijwerkingen veroorzaken. Maar het kan in vele gevallen ook anders, met geneeskrachtige planten bijvoorbeeld. Welke planten hebben een gunstig effect op een gebrek aan concentratie, en aandacht, maar ook bij hyperactiviteit, onrust, angst en onzekerheid en zorgen voor geen bijwerkingen?

Ongezond voedingspatroon

Wetenschappelijk onderzoek toonde aan al deze symptomen onder meer het gevolg zijn van een verkeerd en ongezond voedingspatroon, van een gebrek aan gezonde voedingsstoffen, voedsel allergieën. Andere mogelijke oorzaken zijn een gebrek aan discipline, structuur en aandacht of een moeilijke thuissituatie. Het aanpassen van deze symptomen vraagt vooral veel geduld en inspanning en is niet altijd even gemakkelijk realiseerbaar.

Gevaarlijke bijwerkingen

Om deze symptomen onder controle te krijgen wordt dus massaal geneesmiddelen voorgeschreven en dan vooral Rilitine, Relatine, Ritalin, en Concerta. Deze behoren allemaal tot de harddrugs en staan op de lijst van de opium wet naast harddrugs als XTC, LSD, morfine, heroïne en cocaïne. De belangrijkste nevenwerking van deze geneesmiddelen zijn emotionele instabiliteit, angst, agressie, paranoia, een verhoogd risico op een hartaanval, hartritmestoornissen, beroerte en zelfs zelfmoordneigingen.

Natuurlijke alternatieven

Er zijn nochtans voldoende geneeskrachtige planten met een gunstig effect bij gedragsproblemen, bij een gebrek aan aandacht, hyperactiviteit, onrust, angst, onzekerheid en hyperactiviteit. Wanneer deze geneeskrachtige planten in de voorgeschreven doseringen worden gebruikt hebben ze geen gevaarlijke nevenwerkingen. Daarnaast bieden ze vele andere gezondheidsvoordelen waaronder een antivirale, antibacteriële, schimmeldodende en antioxidante werking. Deze geneeskrachtige planten werken niet in op het centraal zenuwstelsel meer op het gehele lichaam.

Deze geneeskrachtige planten helpen bij ADHD, leer- en gedragsproblemen

Jatamansi

Deze geneeskrachtige plant stimuleert de aanmaak van serotonine dat niet voor niets hét gelukshormoon wordt genoemd. Serotonine maakt dat je je goed in je vel voelt en geeft je meer zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit. Het zorgt tevens voor een gezonde nachtrust. Dankzij de aanwezigheid van acetylcholine heeft jatamansi een een kalmerende effect met een gunstige werking op het geheugen, de concentratie en onze verstandelijke vermogens.

Pepermunt

Bevat menthol dat de concentratie, de alertheid, de reactiesnelheid en de informatiewerking stimuleert. Verder remt het de afbraak van acetylcholine en beschermt het de zenuwcellen tegen eventuele schade.

Basilicum

Remt eveneens de afbraak van acetylcholine met een gunstig effect op de concentratie en het geheugen. Linalol is het hoofdbestanddeel van basilicumolie en stimuleert de werking van de bijnierschors. Het verhoogt de concentratie adrenaline waardoor de aandacht, de concentratie en motivatie toenemen.

Rozemarijn

Verhoogt de activiteit van de bètagolven in de hersenen en zorgt ze voor een betere concentratie en meer aandacht. Rozemarijn stimuleert de aanmaak van hormonen zoals serotonine, dopamine, en van adrenaline en acetylcholine waardoor het geheugen, de concentratie en motivatie verhogen.

Nootmuskaat

Heeft een kalmerende werking en heeft een gunstige effect op hyperactiviteit. Daarnaast stimuleert nootmuskaat de hersenfuncties, verbetert het leervermogen en het geheugen en vermindert angst en depressie.

Passiebloem

Heeft een kalmerend en angstremmend effect en wordt veel gebruikt als natuurlijk slaapmiddel. Passiebloem vermindert angst, onzekerheid, sociale teruggetrokkenheid en concentratiestoornissen.

Ballote

Is een natuurlijk kalmeermiddel en helpt bij hyperactiviteit, rusteloosheid, nervositeit, angst, stress, irritatie en agressie.

Combinatie

Een combinatie van jatamansi, pepermunt, basilicum, rozemarijn,nootmuskaat, passiebloem en ballote is doeltreffend bij zowel ADHD als ADD.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
ADHD; wat is het?ADHD is de laatste jaren goed ingeburgerd, zelfs zo goed dat we bijna niet meer weten wat de betekenis van dit woord is.…
Kinderpsychiatrie: ADHD oorzaak, symptomen en behandelingVan ADHD heeft bijna iedereen wel eens gehoord. De afkorting ADHD staat echter voor de Engelse woorden Attention Deficit…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Bronnen en referenties
  • http://www.leefnugezonder.be

Reageer op het artikel "Welke geneeskrachtige planten helpen tegen ADHD en ADD?"

Reactie

Martine, 22-08-2019 09:37 #1
Waar vind men deze kruiden in 1 capsule of druppels want het is anders wel veel slikken en ik vermoed zo dat men dit wel gauw opgeeft

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 30-05-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!