InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Natuurlijke pijnbestrijding bij artrose en artritis

Natuurlijke pijnbestrijding bij artrose en artritis

Artrose en artritis zijn vervelende en pijnlijke aandoeningen die te verhelpen zijn. In eerste instantie is het verstandig om de pijn te bestrijden om later middels het innemen van beter voedsel en het afleren van enkele kwalijke gewoonten zoals roken en drinken. Tegelijkertijd kun je beginnen met het drinken van ontstekingsremmende groene thee om de infectie zelf te lijf te gaan. Roken en drinken zijn hoofdoorzaken van artrose en artritis maar het eten van witmeelproducten, suiker, transvetten uit margarine en voedingstofloos voedsel uit blikken en pakjes dragen sterk bij aan deze vervelende reumatische aandoeningen.
Koolbladeren helpen bij ontstekingspijn van artrose of artritis. / Bron: PublicDomainPictures, PixabayKoolbladeren helpen bij ontstekingspijn van artrose of artritis. / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Inhoud:

IJs tegen ontstekingspijn

Bij reuma werkt een ijskompres. Dat wisten de oma´s van onze oma´s al. Kou gaat zwellingen tegen en stopt de ontstekingen. Het is echter slechts een lapmiddel dat tijdelijk werkt. Maar het kan de pijn verlichten zonder reguliere pijnbestrijdingsmiddelen met allerlei nare bijwerkingen. Je kunt ijsblokjes wikkelen in een theedoek of handdoek. Ook kun je ze in een plastic zak doen, dan word je niet zo erg nat. Tegenwoordig zijn er allerlei icepacks of koelelementen die je als zak op een pijnlijke plek kan leggen. Je kunt tweemaal 15 minuten het ijs op een pijnlijke plek leggen, met een pauze van vijf minuten er tussenin.

Kwarkwikkel

Een ander middeltje uit overgrootmoeders huisapotheek is het gebruik van een koud kwarkcompress. In dat geval is het niet alleen de koude die helpt maar ook sommige goede stoffen uit de kwark. De kwark breng je aan op een doek en deze wikkel je om de pijnlijke plek. Je laat de doek net zo lang zitten totdat het opgedroogd is. Daarna haal je de kwarkwikkel eraf, doe je gedroogde stukjes in de prullenbak en kan de doek in de wasmachine.

Etherische olie-wikkel

In oudere tijden raadde men altijd af om een warme substantie te gebruiken bij artrose of artritis. Maar tegenwoordig maakt men wel gebruik van een hete doek waar wat druppels etherische olie op is gedaan. Zorg dat je altijd natuurlijke etherische olie gebruikt want er zijn kunstmatige, goedkope en niet werkzame oliën op de markt. Vraag naar een natuurlijk product bij je kruidenverkoper of verkoper van etherische olie. Voor een warme wikkel met etherische olie gebruik je vijf druppels van lavendelolie, vijf van majoraanolie en vijf van rozemarijnolie.

Zwarte mosterd

Zwarte mosterd is sterker van effect dan witte mosterd. Zwarte mosterd is in feite familie van de kool. Later zul je zien dat je ook delen van je lichaam met koolbladeren kunt inwikkelen tegen pijn. Mosterd heeft een ontstekingsremmende werking. Je kunt warm water van 60 graden mengen met vier eetlepels zwarte mosterd en dit op een doek aanbrengen wat je als kompres gebruikt. Het is de bedoeling dat je huid alleen het doek aanraakt, niet de mosterd zelf, want anders wordt de huid rood. Het kompres wordt om de plek, meestal het gewricht gedaan voor ongeveer 15 minuten.

Koolbladeren

Koolbladeren hebben een ontstekingsremmende werking, net als mosterd. Koolbladeren kunnen bij reumatische verschijnselen worden gebruikt, maar ze zijn ook goed in te zetten bij blauwe plekken, wonden, schaafwonden, brandwonden en moeilijk helende wonden. Gebruik altijd de grootste koolbladeren van een kool voor een omslag. Als er dikke stukken op zitten kun je deze kneuzen; zo komen de werkzame stoffen beter in de huid. Andere kompressen moet je soms na een kwartier eraf halen maar koolbladeren kun je de hele nacht laten zitten. Je slaapt ermee! Om ze op hun plek te laten zitten gebruik je een katoenen doek.

Drink ontstekingsremmende groene thee in plaats van frisdrank, dan ben je al een eind op weg naar verlossing van de oorzaak van reumatische verschijnselen.

Heilaarde

Er is genezende aarde te koop. Deze aarde kun je zelfs opdrinken voor een genezend effect. Een uitwendig gebruik van deze aarde, meestal heilaarde genoemd, is het aanbrengen op de huid. Je maakt een mengsel van water met de aarde uit het pak dat je hebt gekocht. Maak gebruik van koud water. Breng het op de huid aan en dek het af met een doek. Na een tijdje is de aarde opgedroogd; dan werkt het niet meer en kun je het weggooien. Als je een compostbak hebt, kun je dit aarde daarin doen maar je kunt het ook gewoon in een tuin strooien.

Roken veroorzaakt artrose en artritis. / Bron: PublicDomainPictures, PixabayRoken veroorzaakt artrose en artritis. / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

De oorzaken bestrijden

Tot nu toe heb je in dit artikel alleen uitwendige behandelmethoden gelezen. Omslagen zorgen dat de symptomen van artrose en artritis verminderen, hoewel sommige omslagen zoals met kwark, mosterd en koolbladeren direct ontstekingsremmende effecten heeft, is het verstandig de oorzaak aan te pakken en middels voeding artrose en artritis te bestrijden. De oorzaak van artritis en artrose zit echter binnenin. Het heeft te maken met je gewoontes en je voedselpatroon. Gifstoffen kunnen reumatische verschijnselen veroorzaken. In principe zal het lichaam zich van gifstoffen ontdoen maar als de lever en de nieren overbelast worden zal een aantal gifstoffen zich in het lichaam ophopen, bijvoorbeeld in de gewrichten. Aldaar kunnen de gifstoffen voor ontstekingen zorgen die we artrose of artritis noemen. Het is daarom een goed idee om de werking van de nieren en de lever optimaal te houden zodat je van deze ziekten verlost wordt. En als je eenmaal genezen bent, de rest van je leven gevrijwaard bent van reumatische verschijnselen.

Zaken die reumatische verschijnselen veroorzaken

Roken, tabaksrook bevat vele giftige verbindingen waarvan je jarenlang niks merkt omdat je lichaam het gif inkapselt in vochtopeenhopingen maar op een gegeven moment worden deze opeenhopingen oncontroleerbaar en kan het immuunsysteem de gifstoffen niet meer bestrijden, met name omdat de afvalstoffen van tabak zich maar blijven ophopen, totdat je stopt met roken.
Drinken, alcohol, zorgt er direct voor dat de lever minder werkt en dus afvalstoffen minder snel afvoert. Daardoor besluit het lichaam om de afvalstoffen op te hopen op andere plekken, of om de afvalstoffen via de huid naar buiten te laten komen. De huid communiceert met de lever. Daarom hebben mensen die regelmatig alcohol drinken geen gave huid; hun huid is wat smoezelig en vertoont in feite tekenen van vroegtijdige ouderdom.
Voeding zoals witmeelproducten, transvetten en suiker zijn alleen vulsel; het bevat geen voedingsstoffen. Daarom is het verstandig deze producten zonder voedingswaarde niet meer in te nemen. In principe zijn verse groente, fruit, noten, zaden en zuivel genoeg voor een mens.

Tabel voeding tegen reumatische verschijnselen

Gember is een voedingsmiddel tegen artritis en artrose. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Gember is een voedingsmiddel tegen artritis en artrose. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Verdere informatie

Er zijn legio geneesplanten die werken bij artrose en artritis. Hier zijn er een paar van. De in deze tabel genoemde voedingsstoffen worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek en zijn vrijwel allemaal opgenomen in het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst. Reumatische verschijnselen kunnen te maken hebben met vochtopeenhopingen. Lees daarom hier een artikel over diuretisch fruit zodat je van vochtopeenhopingen af kunt komen. Het meest lastig is het om bloem en witmeelproducten te laten staan; want daar zijn er zeer veel van. Alle nierstimulerende geneesplanten helpen afvalstoffen uit het lichaam te voeren. Deze afvalstoffen kunnen reumatische aandoeningen veroorzaken; daarom helpen nierkruiden bij artritis en artrose.
Gerelateerde artikelen
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Knobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden, ook wel Noduli van Heberden genoemd, is de vorming van knobbels aan de top van de vingers. Als er…
Artritis en artrose, behandelingen en oorzakenArtritis en artrose, behandelingen en oorzakenEr is haast niks vervelender dan pijn in de knie en jammer genoeg komt dit veel voor in de vorm van artritis of artrose.…
Belangrijke feiten over artrose op een rijtjeBelangrijke feiten over artrose op een rijtjeHonderdduizenden Nederlanders hebben te kampen met de reumatische aandoening artrose waarbij de kwaliteit van het kraakb…
Pijnbestrijding bij de hondPijnbestrijding bij de hondPijn bij honden kan verschillende oorzaken hebben, door ziekte, trauma en na een operatie. Afhankelijk van de oorzaak en…
Bronnen en referenties
  • Boek: Grossmutters hausapotheke, uitgeverij Garant
  • Tijdschrift: de natuur, uw arts, 39e jaargang nummer 233
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Natuurlijke pijnbestrijding bij artrose en artritis"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!