InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Belangrijke feiten over artrose op een rijtje

Belangrijke feiten over artrose op een rijtje

Belangrijke feiten over artrose op een rijtje Honderdduizenden Nederlanders hebben te kampen met de reumatische aandoening artrose waarbij de kwaliteit van het kraakbeen achteruit gaat, en het kraakbeen zelfs geheel kan verdwijnen. De kwaal komt meestal voor in de gewrichten van handen, heupen en knieën. Er zijn gelukkig steeds betere behandelmethoden. Ook kan de patiënt, in overleg met de arts, zelf veel aan de kwaal doen.

De gewrichtsziekte artrose

Wanneer het kraakbeen in een gewricht is beschadigd, dunner geworden, of deels is verdwenen, spreken we van artrose. De samenstelling van het kraakbeen is daarbij tevens gewijzigd: het is minder veerkrachtig en elastisch, alsook ruwer en zachter.
Artrose is een pijnlijke aandoening, aanvankelijk alleen bij beweging, maar in een erger stadium is er continue van pijn sprake. Rond het gewricht kan een zwelling ontstaan, het gewricht voelt instabiel aan en is krakerig. Artrose is trouwens niet hetzelfde als artritis, aangezien artritis een ontsteking is, terwijl artrose een achteruitgang van het gewrichtskraakbeen is.

Feiten over artrose

Kwestie van leeftijd?

Op latere leeftijd neemt de kans op artrose inderdaad toe, maar het is zeker geen ziekte van senioren aangezien er ook al mensen van 40 zijn, die nauwelijks nog een trap op kunnen lopen. Daarentegen zijn er zeer oude personen die absoluut geen klachten hebben.

Slijtage

Het is vaak, maar niet uitsluitend, een kwestie van mechanische slijtage daar artrose ook kan voorkomen in de vingergewrichten, waar de belasting doorgaans gering is. Overgewicht, leeftijd, hormonen en erfelijkheid lijken belangrijke factoren.

Pijn en bewegen

Ondanks dat bewegen met artrose vaak pijn doet, is het toch gunstig om te bewegen, aangezien artrose uiteindelijk geen mechanische slijtage is. Daarbij komt dat als je minder beweegt de conditie en spiermassa achteruitgaan, wat juist niet bevorderlijk is. Je moet natuurlijk niet fanatiek gaan zaalvoetballen als je last van je knie hebt, maar je kunt wel stevig fietsen, wandelen, zwemmen enz.

Pijnstillers

Hoewel niemand graag slikt, is het vermijden van pijn gunstig om beter met de klachten om te gaan. Drie maal daags twee stuks Paracetamol innemen is niet schadelijk, en effectiever dan er af en toe eentje innemen.

Ziekteverloop

De ziekte artrose kent een grillig verloop. Ook na een heftige periode kunnen de klachten na verloop van tijd verminderen. Uit een omvangrijk landelijk onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen na verloop van tijd de pijn kan afnemen. Het is dus niet zo dat de pijn hoe dan ook op termijn zal toenemen. Pijn is overigens niet altijd een juiste graadmeter voor de ernst van de klacht, aangezien bij hevige pijn soms weinig afwijkingen op een röntgenfoto zijn te zien, terwijl het omgekeerde ook het geval kan zijn.

Deskundige hulp

Allereerst natuurlijk via de huisarts, die wellicht bewegen en afvallen zal aanbevelen in combinatie met pijnbestrijding. Eventueel zijn ook injecties in het gewricht mogelijk. Cortison dat ontstekingsremmend en pijnstillend werkt is uitsluitend voor een korte periode zinvol.

Prothese

Als de noodzakelijke leefstijlveranderingen niet het gewenste resultaat geven en je van je beperkingen af wil, is een prothese wellicht een uitkomst. Hoewel met een prothese de pijn meestal verdwijnt is dat toch niet 100% gegarandeerd. Ook is het zo dat je met een kunstgewricht minder kunt dan met een natuurlijk gewricht.

Glucosamine

Onderzoek toont aan dat met dit middel na een aantal maanden minder klachten zijn, maar ook zonder Glucosamine verbetert de artrose na een aantal maanden vaak spontaan. Daarbij komt dat het lichaam de stof amper opneemt, hetgeen ook geldt voor chondroïte.

Nieuwe ontwikkelingen

De Sint Maartenskliniek te Nijmegen deed enige tijd onderzoek naar de effecten van doxycycline bij knieartrose. Een antibioticum waarvan goede hoop bestond dat het een afremmend effect op artrose heeft. In tegenstelling tot veel andere antibiotica tast dit middel de darmflora niet aan. Maar de kliniek vermeldt anno 2017 op haar site geen resultaten van het onderzoek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Artrose: is het erfelijk?Artrose: is het erfelijk?Artrose van een reumatische aandoening, waardoor het kraakbeen in een gewricht is aangedaan. Er wordt teveel kraakbeen a…
Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Artrose van de knie, ook wel gonartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen en bij mens…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: IAOM US, Pixabay
  • AvVN-Nieuws juni 2011,
  • De Telegraaf 22-11-2014
  • Maartenskliniek.nl (16-6-2017)

Reageer op het artikel "Belangrijke feiten over artrose op een rijtje"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-07-2019
Subrubriek: Ziekten
Special: Ouderdomskwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!