InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van grote wolfsklauw

De geneeskracht van grote wolfsklauw

De geneeskracht van grote wolfsklauw Grote wolfsklauw kun je vinden in Europa, Azië, Amerika en de bergen van Afrika. Eigenlijk zie je het op alle continenten behalve Australië. In Nederland is het een zeldzame plant geworden maar je ziet het nog wel op zandgronden, in heidevelden, dennenbossen en bermen. Van grote wolfsklauw wordt alleen het sporenpoeder gebruikt. Het behoort tot de sporenplanten; dat wil zeggen dat er geen bloemen ontstaan maar dat de plant zich voortplant met behulp van sporen. De sporen kunnen onder de grond wel acht jaar rusten alvorens ze een begin van een plant vormen.
Botanische tekening wolfsklauw / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening wolfsklauw / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Algemene informatie

Grote wolfsklauw wordt vijf tot 25 centimeter hoog. Het kent een meter lange kruipende stengel waaraan groenblijvende bladeren omhoog schieten. Het is een kruipplant; het vermeerdert zich niet alleen door sporenvorming maar ook door te kruipen over de grond. Hoewel het geen bloemen heeft, heeft het wel een bloeisel wat te zien is in juli en september. Hij groeit graag op voedselarme grond in dennenbossen. Deze geneesplant is over de hele wereld verspreid. Er zijn echter vele variaties van deze plant; ze hebben dezelfde wetenschappelijke naam maar zijn wel een sub- of ondersoort.

In plaats van grote wolfsklauw zeggen we in Nederland ook enkel ´wolfsklauw´ tegen deze plant.

Naamgeving

Waarom gebruiken we in de wetenschap Latijnse namen? Omdat we ons ervan willen vergewissen dat men het in elk land heeft over dezelfde plant. De Latijnse naam van grote wolfsklauw is Lycopodium clavatum. Lycopodium betekent ´Klauw van de wolf´ en clavatum betekent geknotst. Dat slaat op het feit dat de sporen op knotsen lijken. In het Nederlands zeggen we ook wel Bosmos, Heksendans of Heksenkrans tegen deze plant. De naam wolfsklauw is gegeven omdat de bovenste uiteinden van de plant op een klauw lijken. Aangezien de plant in cirkels groeit en heksen in cirkels zouden dansen, gaf men in Limburg deze plant de naam heksen dans of heksenkrans mee. Vanwege de voorliefde voor bossen is deze plant vaak bosmos genoemd. De Duitse naam van deze plant is Keulenbärlapp maar men zegt ook Wolfsklaue. In het Engels zegt men wolf´s-foot clubmoss.

Traditioneel gebruik grote wolfsklauw

In de Europese traditionele geneeskunde wordt grote wolfsklauw gebruikt bij oedeem of vochtopeenhopingen. Deze ontstaan doordat men te weinig plast en wolfsklauw is een diureticum ofwel een vochtafdrijvend middel. Wolfsklauw stimuleert de nierwerking. Het kan allerlei nier-, blaas- en urinewegproblemen verhelpen zoals retentie of het niet vrijelijk kunnen plassen. Verder wordt het ingezet bij spijsverteringsaandoeningen zoals diarree en dysenterie. Daarnaast is het een veel gebruikt laxeermiddel. Hierdoor kan het uitkomst bieden bij dyspepsie en indigestie, maar ook bij constipatie. Het kalmeert de zenuwen waardoor het een effectief middel is bij spasmen, hartkloppingen en pleinvrees of watervrees. Ook bij duizeligheid of flauw vallen wordt grote wolfsklauw van oudsher ingezet. Bovendien is het een middel dat opkomend maagzuur tegengaat.

Bron: Christian Fischer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Christian Fischer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Wolfsklauw werd vroeger als universeel geneesmiddel gezien.

Universeel geneesmiddel

De gebruikstoepassingen van grote wolfsklauw zijn vrij breed. Het werd als een universeel geneesmiddel gezien. Vroeger werd er een thee van gedronken maar tegenwoordig vindt men dat veel te gevaarlijk, aangezien wolfsklauw verlammende stoffen bevat, vergelijkbaar met de gifstof die op pijlen werd gesmeerd. Aan de medicinale mogelijkheden kan worden toegevoegd dat wolfsklauw werkt bij reumatische aandoeningen zoals artritis en artrose, slecht helende wonden, eczeem en huidontsteking.

11 leuke weetjes over de grote wolfsklauw

  1. Thee van wolfsklauw wordt ernstig afgeraden aangezien er lycopodine in zit, een alkaloïde met een verlammend effect.
  2. Sporenpoeder wordt sinds mensenheugenis gebruikt bij het afleveren van pillen; het zorgt dat de pillen niet aan elkaar kleven.
  3. Grote wolfsklauw houdt van kou. Het groeit graag in Siberië. In tropische gebieden groeit het alleen in koudere berggebieden.
  4. Sporenpoeder van wolfsklauw is licht ontvlambaar. Het wordt soms in theaters gebruikt als lichteffect, bijvoorbeeld de bliksemflits maar ook een vuurbol kan worden gemaakt met sporenpoeder; het is een relatief ongevaarlijk middel.
  5. Als je je handen inwrijft met wolfsklauwsporenpoeder en je doet ze in water, blijven je handen droog; het is extreem waterafstotend.
  6. De recherche gebruikt sporenpoeder samen met carnine om vingerafdrukken zichtbaar te maken.
  7. Sporenpoeder wordt nog steeds aangewend om de wanden van condooms soepeler te maken.
  8. Vroeger werd wolfsklauw gebruikt als flitslicht in de fotografie.
  9. De plant houdt niet van verstoring van de natuur. In bewoonde gebieden komt het nauwelijks meer voor terwijl het 150 jaar geleden overal om boerderijen en landbouwgronden groeide.
  10. Tegenwoordig is sporenpoeder nog steeds op de markt; het komt voornamelijk uit Rusland en China.
  11. In de homeopathie wordt wolfsklauw nog steeds als universeel geneesmiddel gezien; het verbetert de algehele constitutie.

Bron: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Gebruikstoepassingen in de homeopathie

In de homeopathie wordt grote wolfsklauw nog gebruikt. Rond de 19e eeuw werd het in de reguliere geneeskunde gebruikt maar daar is men van af gestapt omdat de ziekenhuizen en artsen de voorkeur geven aan medicijnen met een patent erop; op de universitaire opleiding leren artsen dat dat beter is. Lycopodiumzaad of lycopodiumpoeder, zoals het sporenpoeder wordt genoemd zijn lang gebruikt bij eczeem, erysipelas of wondroos, ontvellingen en als bloedstelpend middel. Dat zijn de uitwendige toepassingen. De inwendige toepassingen zijn legio en ongeveer hetzelfde als de hiervoor beschreven traditionele toepassingen. Verder kan nog worden vermeld dat wolfsklauw goed is voor de lever. Planten die goed zijn voor de lever zijn ook goed voor de huid want: de huid communiceert met de lever. De gezonde werking op de lever is bevestigd in een Indiaas onderzoek uit 2009. De onderzoekers concludeerden dat toxische stoffen sneller uit de lever worden geweerd als men sporenpoeder van grote wolfsklauw neemt in medicinale doses. Grote wolfsklauw verkleint en verwijdert zelfs tumoren; het is een kankerbestrijdend medicijn.
Gerelateerde artikelen
Kinderziektes genezen zonder apotheker: MiddenoorontstekingKinderziektes genezen zonder apotheker: MiddenoorontstekingEr zijn 2 vormen van oorontstekingen: de middenoorontsteking en de uitwendige oorontsteking. De middenoorontsteking komt…
Homeopatisch geneesmiddel: Lachesis,LycopodiumSymptomen die erger zijn bij het wakker worden, tijdens de slaap of aan de linkerkant van het lichaam zijn, samen met ee…
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Nieren, welke kruiden zijn goed voor de nieren?Nieren, welke kruiden zijn goed voor de nieren?De nieren staan in verbinding met de huid en de ogen. De nieren scheiden afvalstoffen uit het blad en voeren deze af mid…
Knobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden en BouchardKnobbels van Heberden, ook wel Noduli van Heberden genoemd, is de vorming van knobbels aan de top van de vingers. Als er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bernd Haynold, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: geneeskrachtige planten en kruiden, Ute Künkele en Till Lohmeyer
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_wolfsklauw
  • Blöte-Obbes: de geurende kruidhof
  • http://de.wikipedia.org/wiki/Keulen-B%C3%A4rlapp
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Lycopodium_clavatum
  • Indiaas onderzoek 2009: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19761046
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Christian Fischer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: BerndH, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van grote wolfsklauw"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 03-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!