InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderziektes genezen zonder apotheker: Middenoorontsteking

Kinderziektes genezen zonder apotheker: Middenoorontsteking

Kinderziektes genezen zonder apotheker: Middenoorontsteking Er zijn 2 vormen van oorontstekingen: de middenoorontsteking en de uitwendige oorontsteking. De middenoorontsteking komt het meeste voor bij kleine kinderen terwijl de uitwendige oorontsteking vooral voorkomt bij volwassenen die zich regelmatig in het zwembad begeven. De mogelijke oorzaken en de behandeling van een middenoorontsteking, wordt hier kort uiteengezet.

Mogelijke oorzaken van een middenoorontsteking (otitis media)

  • Oorpijn kan een teken zijn van gebitsproblemen.
  • Sommige kunnen in verband gebracht worden met voedselallergiën.
  • Men gelooft dat de vatbaarheid voor oorontstekingen erfelijk is.
  • Neus- en keelinfectie die zich verder zet tot een oorontsteking. Door de nog kleine, korte buis van Eustachius, wordt het vocht niet optimaal afgevoerd. Deze vochtophoping vormt een broedplaats voor bacteriën (Stafylokokken, Pneumokokken, Haemophilus influenzae, Moraxella catarrhalis, Streptokokken) en virussen. Er ontstaat druk op het trommelvlies door de opgehoopte etter. Meestal wordt de etter door het lichaam uiteindelijk opgelost maar soms verdwijnt de etter doorheen een gaatje dat in het trommelvlies is ontstaan. Er komt dan bloed en stinkend etter uit het oor. Dit noemt men een loopoor. De eerste en soms enige tekenen van loopoor, zijn een zekere mate van doofheid. Het gaatje hersteld zich van nature. Andere tekenen van oorontsteking zijn koorts, oorsuizingen , braken, en opgezwollen amandelen.
  • Middenoorontstekingen kunnen ook optreden tijdens het krijgen van de Mazelen en Roodvonk.
  • Verkoudheden worden vaak op de kribbe/crèche/school overgedragen van kind tot kind. Vooral kleinere kinderen hebben er last van omdat ze een verminderde afweersysteem hebben. Kinderen zijn gemiddeld 6 tot 10 maal verkouden op een jaar wat dus de kans op een oorontsteking sterk vergroten.

Gevolgen

  • Oorontstekingen moeten behandeld worden, zoniet kan ze chronisch worden en kunnen er zelfs spraak- en taalproblemen optreden.
  • Een onbehandelde oorontsteking kan blijvende gehoorschade aanrichten. De ontsteking kan zich ook naar andere delen van het hoofd verspreiden en kan in bepaalde gevallen levensbedreigend zijn.

Behandeling

Men raad zelfs het gebruik van antibiotica af omdat sommige het effect alleen nog maar kunnen verergeren.

Volksmiddel

  • Oordruppels: toverhazelaar + Sint Janskruidolie tegen de ontsteking
  • Honing + geperst teentje knoflook op en verbandje. Stop dit in het oor om de infectie tegen te gaan.
  • Drink honing met citroen. Dit versterkt het lichaam en helpt om de slijmen op te lossen.
  • Zwarte bessenthee helpt het immunsysteem op te peppen en de slijmen te verminderen.

Kruidengeneeskunde

  • Leg een compres van Sint Janskruid op de hals en oren.
  • Kamillethee drinken zal de pijn verzachten en het kind kalmeren.
  • Bij een acute aanval, gebruik dan Leptandra virginica en hop om de koorts te verlagen en de ontsteking te verminderen.

Aromatherapie

  • Lavendelolie op een watje en in het oor steken en smeer de hals in met lavendellie.
  • Een stoombad van eucalyptus, kamille of lavendel helpt de slijmen op te lossen en de ontsteking weg te nemen

Homeopathie

  • Hepar sulfuris calcareum (calsiumsulfaat) bij acute aanvallen.
  • Aconitum napellus (blauwe monnikskap, winterakoniet).
  • Lycopodium clavatum (grote wolfsklauw, vossestaart) en doofheid en suizingen.

Voedingstherapie

  • Vit. C (citrusvruchten) en levertraan om het immunsysteem aan te wakkeren.
Gerelateerde artikelen
Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Oorpijn. Wat kan de oorzaak zijn?Pijn in één oor of beide oren kan erg pijnlijk zijn. Kinderen worden vaak getroffen door oorpijn. Meestal wordt de pijn…
Oorontsteking van het middenoor, symptomenOorontsteking van het middenoor, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van het middenoor zijn een pijnlijk gevoel in het oor en het gevoel van druk dat op h…
Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Middenoorontsteking: naar de dokter met een oorontsteking?Een middenoorontsteking is een van de vervelendste soorten ontstekingen die je kunt hebben. Het doet pijn, en je kunt je…
Kinderziekte - MiddenoorontstekingKinderziekte - MiddenoorontstekingKinderen beschikken nog niet altijd over de voldoende woorden om duidelijk te maken hoe zij zich voelen. Daarbij zijn zi…
Oorpijn bij kinderenOorpijn bij kinderenKinderen kunnen soms vrij vaak last hebben van oorpijn. De oorzaak is lang niet altijd ernstig en komt nog al eens voor…
Bronnen en referenties
  • C. Noman shealy, Könemann 1999

Reageer op het artikel "Kinderziektes genezen zonder apotheker: Middenoorontsteking"

Infoteur: Raphaella
Laatste update: 21-03-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!