InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soorten

De geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soorten

De geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soorten Croton behoort tot de familie van de wolfsmelkachtigen. De naam wolfsmelk is gebruikt omdat er een melk uit de plant komt met kwaadaardige eigenschappen. Overigens is een wolf helemaal geen gevaarlijk dier, zoals vroeger werd gedacht en wat de reden was om hem in Nederland uit te roeien. Het is alleen een dier dat kippen berooft van boeren. Wolfsmelkachtigen zijn planten die vroeger regelmatig werden gebruikt om de geneeskracht die ze bevatten maar nu ziet men de medicinale waarde wat minder. Dat komt voornamelijk omdat is aangetoond dat crotonolie huidkanker veroorzaakt. Maar daardoor wordt het door wetenschappers een ideaal middel bevonden om huidkanker te onderzoeken. Men kan proefdieren zoals muizen en ratten huidkanker geven teneinde te onderzoeken of andere middelen helpen bij huidkanker.

Inhoud:

Tropische plant

De meeste crotons groeien in tropische landen. In de 17e eeuw werd Croton eleutaria (zie hoofdfoto) veel verscheept naar Europa. Het werd in Europa gebruikt in de geneeskunde als aromatisch middel maar ook als versterkend middel. Verder heeft de schors van deze boom een opwekkende werking. De meeste croton werd uit Nassau verscheept naar Europa. De stukken schors worden fijngestampt om vervolgens als basis voor een infusie (thee) te dienen. Deze thee is erg bitter en werd gebruikt bij spijsverteringsproblemen, winderigheid, wisselkoorts, dysenterie en diarree. Daarnaast kan deze thee longslijm goed oplossen waardoor het een uitkomst is bij bronchitis. Bij de behandeling van acute infectieziekten is meestal het hele lichaam verzwakt. Hierdoor kon deze thee van waarde zijn omdat het versterkend voor het lichaam is. Daarnaast gaat het incontinentie tegen.

Overige croton-soorten

In Mexico groeit een croton-soort met de Latijnse naam Croton pseudochina. Deze boom wordt voor dezelfde medicinale doeleinden gebruikt als croton eleutharia. Ook in Mexico groeit de Croton drago. Deze boom wordt als bloedstelpend middel en wondkruid gebruikt. In Argentinië groeit de familiesoort Pogonopos febrifugus. Deze heeft schors die als vervanging van kinine kan dienen. De schors is bekend onder de handelsnaam cascarilla. Deze naam kreeg het omdat Europeanen vroeger abusievelijk dachten dat het van een andere boom kwam; de Croton cascarilla.

Vijf leuke weetjes over croton-soorten

  1. Vanaf de jaren 20 in de 20e eeuw tot ver in de jaren 90, werd crotonolie gebruikt als peeling door Hollywoodsterren. In de jaren 60 werd het gebruik van peeling aan banden gelegd en mochten alleen geschoolde mensen dit doen. Na een peeling-behandeling met crotonolie moest de huid er 9 dagen over doen om te herstellen.
  2. Tegenwoordig wordt crotonolie in de wetenschap gebruikt om huidkanker te verkrijgen bij proefdieren zodat er andere middelen getest kunnen worden om huidkanker te genezen.
  3. Een van de nadelen aan het gebruik van croton is de braakneigingen die men ervan krijgt. Dat kan worden verholpen door kinine aan de infusie toe te voegen.
  4. In West-Indië, een gebiedsdeel waarmee men normaal gesproken delen van Zuid-Amerika en de Caraïbische eilanden mee aanduidt, wordt van de Croton eleutharia een zwarte verfstof gemaakt.
  5. Een paar overige croton-soorten, die in vroegere tijden regel,matig werden aangewend wegens hun medicinale eigenschappen, zijn: Croton micans, C. sanguifolicus en C. hibiscifolius.

Olie

De C. tiglium is geschikt voor het bereiden van een geneeskrachtige olie, crotonolie, die een purgerende werking heeft. Purgeren betekent ontlasting bevorderen, reinigen en zuiveren. De Croton tiglium werd vroeger Tiglium officinale genoemd; alle planten die eindigen op het deel ´officinale´ worden als geneesplant gebruikt. ´Officinale´ betekent letterlijk: ´Uit de werkplaats van de apotheker´. In Indonesië heet deze plant kemalakian en groeit het wild in de bossen, maar plant men het soms aan. Crotonolie bevordert het vocht afdrijven en het is een laxeermiddel. De olie wordt ook wel crotonzuur genoemd. Je hebt er maar weinig van nodig en het werkt heel snel. Wanneer je er te veel van neemt kan dat leiden tot pijn en zelfs de dood. Crotonolie wordt eigenlijk alleen nog gebruikt in combinatie met castorolie. Het wordt soms uitwendig gebruikt als een smeersel bij reumatische aandoeningen zoals jicht, artritis en artrose. Vroeger legde men een druppel crotonolie op de tong van iemand die in coma was. Er wordt gezegd dat de patiënt hierdoor zijn comateuze toestand verlaat. Ook zou het succesvol bij personen met lethargie en stupor zijn aangewend. Lethargie is een chronische slaapziekte en stupor is sterke vermindering van het bewustzijn.

Naamgeving

De naam eleutaria komt van het eiland eleuthera. Het is de naam van één van de Bahama-eilanden waar deze boom gevonden wordt. Croton is afkomstig van het Griekse woord Kroton wat ´teek´ betekent. De zaden van deze plant hebben dezelfde vorm als een teek. In Nederland kent men deze bomen onder de naam Euphorbia soorten, de overkoepelende familienaam van alle croton-soorten. In het Nederlands noemt men deze soort ook: Heksenmelk, Bollenkruid, Duvelsdrek en Duyvelsmelck.

Croton eluteria / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Croton eluteria / Bron: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wolfsmelk

Wolfsmelk is de Nederlandse naam voor enkele croton-soorten. Het kreeg deze naam omdat er een giftig melksap uit de plant komt. Het melksap van de hieronder staande planten is sterk giftig, behalve die van tuinwolfsmelk. Daarvan is het melksap volgens de meeste deskundigen zwak giftig.
  • Heksenmelk of Euphorbia esula
  • Cipressen wolfsmelk of Euphorbia cyparissias
  • Zandwolfsmelk, Euphorbia gerardiana
  • Kroontjeskruid of Euphorbia helioscopia
  • Tuinwolfsmelk of Euphorbia peplus

Planten uit de euphorbia familie zijn overal ter wereld lokaal gebruikt als geneesplant.

Kruisbladwolfsmelk

De meeste gebruikt wolfsmelk soort in de Nederlandse contreien is kruisbladwolfsmelk in het Latijn Euphorbia lathyris geheten. Deze soort wordt ook wel Blanket, Koffieboon, Springkruid en Molkruid genoemd. Het heet springkruid aangezien de zaden bij het rijpen ver weg springen. Molkruid is een naam die het kreeg omdat je mollen kan wegjagen met deze plant. Enkele bladeren bij de ingang van een molsgang neerleggen zorgde ervoor dat de mol voortaan weg bleef. De zaden van wolfskruid werden volgens Rembert Dodoens, de baanbrekende kruidenwetenschapper, vooral gebruikt als braakmiddel. De functie van een braakmiddel is dat je vergif snel het lichaam uit kunt werken. Vroeger had men een diepere betekenis voor een braakmiddel; je kon er een betovering mee verbreken.
Gerelateerde artikelen
Croton, de kamerplant met gekleurde bladerenCroton, de kamerplant met gekleurde bladerenDe croton (Codiaeum variegatum) heeft qua kleur wel iets weg van esdoornbladeren in de herfst, de plant heeft felle rode…
Homeopathie bij diarree: tabletten en druppelsHomeopathie bij diarree: tabletten en druppelsDiarree wordt gekenmerkt door ontlasting die veel dunner is dan normaal, met veelvuldige aandrang en krampen in de dikke…
Pythagoras, de wiskundige en filosoofPythagoras, de wiskundige en filosoofPythagoras was een Griekse wiskundige en filosoof die zeer veel verschillende experimenten heeft uitgevoerd. Het grootst…
Het geheim genootschap van PythagorasHet geheim genootschap van PythagorasDe Griekse mathematicus en filosoof Pythagoras is vooral bekend om zijn wiskundige stellingen en andere verdiensten in d…
Homeopathie bij buikpijnHomeopathie bij buikpijnBuikpijn wordt voornamelijk veroorzaakt door het nuttigen van zwaar verteerbaar voedsel of door te veel voedsel eten. Oo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Blöte-Obbes, de geurende kruidhof
  • Boek: Kroniek der geneeskruiden, Richard le Strange
  • http://id.wikipedia.org/wiki/Kemalakian
  • Peeling: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10626997
  • Als onderzoeksmiddel bij huidkanker: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20932247
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Franz Eugen Köhler, Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soorten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-09-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!