Maagdenpalm, meer dan een sierplant

Maagdenpalm, meer dan een sierplant Maagdenpalm en kleine maagdenpalm is een sierplantje wat in menig tuin staat en wat we allemaal kunnen waarderen. Het is een lieflijk plantje, wat gemakkelijk groeit en nagenoeg altijd past tussen al je planten. Het is een soort bodembedekker die menigeen ideaal vindt, want dan hoef je immers niet al het onkruid te verwijderen. Maar is dat de enige functie van de maagdenpalm of is dit lieflijk plantje meer?

De basis

Het geslacht waar de maagdenpalm toe behoort, komt oorspronkelijk voor in Europa (de meer zuidelijke gebieden), Noordwest- en Zuidwest Afrika. Het is een bodembedekker die er anders uitziet dan de meeste bodembedekkers. De takken kunnen tot twee meter lang worden, maar komen niet hoger dan gemiddeld zon 30 centimeter boven de grond. Ze kruipen als het ware over de grond en voor menig tuin ideaal om onkruid tegen te gaan en/of de zwarte aarde "aan te kleden" met een plant.
De kleine paarse bloemetjes hebben iets lieflijks en combineren met heel veel planten en bloemen in de tuin. Op een of andere manier past maagdenpalm bij menig tuin van romantisch tot strak.

De plant is in de loop der tijd een erg populaire tuinplant geworden en een bijkomend voordeel is dat de plant zich zeer snel verspreid. De bladeren blijven groen en dat vindt mensen ook een groot voordeel in de tuin. Geeft in de winter dus ook nog wat kleur.

Kleine maagdenpalm

In Nederland en België komt de kleine maagdenpalm (Vinca minor) voor. Ook deze is oorspronkelijk terug te vinden in het Middellandse Zeegebied. De bladeren zijn ook ongeveer de helft qua grootte van de normale maagdenpalm. Logisch met een oorsprong in het mediterrane gebied, is dat de plant van zon en halfschaduw houdt. Met de worteltjes in een beetje vochtige grond graag.

Maagdenpalm is meer dan een mooi plantje

Maagdenpalm heeft een historie als het gaat om meer dan een sierplant te zijn, want al in de 11e eeuw bood deze plant een soort bescherming tegen toverkracht. Duivelse krachten werden tegen gehouden en de plant inspireerde de creatievelingen.

Bron: Domeckopol, PixabayBron: Domeckopol, Pixabay
Maar behalve duivelse zaken uitschakelen heeft de plant, en dat is tot op de dag van vandaag zo, geneeskundige aspecten in zich. De plant wordt toegeschreven bloedreinigend te zijn en daarmee wordt aangemerkt dat het goed voor hart en bloedvaten is.
Waar kan je de plant zoal voor in zetten?
  • Neusbloedingen
  • Abcessen in de mond (het gebit / amandelen)
  • Wonden
  • Als je buikloop hebt
  • Als de menstruatie enorme bloedingen oplevert
  • Overdadige witte vloed
  • Maagpijn
  • Keelpijn en heesheid

Verder kan maagdenpalm een rol spelen als je problemen met de hersenen hebt, denk aan concentratieproblemen, hoofdpijn, oorsuizen, evenwichtsproblemen, oogproblemen en depressiviteit.

Wat zit er in de plant aan gezonde stoffen?

Alles wat boven de grond zit, wordt ingezet en totaal levert dat het volgende op:
  • Vitamine C
  • Calcium
  • Natrium
  • Kalium
  • Magnesium
  • Mangaan

Tot slot

Als je het toepast vanuit de geneeskunde, doe het dan verantwoord en laat het nooit zomaar een arts vervangen. Bijvoorbeeld een homeopathisch / natuurgeneeskundige arts zou een rol kunnen spelen, maar raadpleeg anders ook je normale huisarts.
Echter, als je het niet vanuit medische gronden toepast geniet dan gewoon van het mooie kleine plantje in de tuin.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van vinca of kleine maagdenpalmDe geneeskracht van vinca of kleine maagdenpalmKleine maagdenpalm is een mooie, decoratieve en bloemrijke plant. Hij wordt overal ter wereld gebruikt als sierplant. Da…
Kardoen, een eetbare distelKardoen, een eetbare distelKardoen is een soort distel; hij heeft stekelige bladeren en een paarse bloem. Hij groeit vooral in het Middellandse Zee…
De geneeskracht van ridderspoorDe geneeskracht van ridderspoorRidderspoor is een schitterende sierplant. Er bestaan 250 soorten ridderspoor. Er bestaan geen eetbare delen van ridders…
Wildemanskruid, een licht giftige anemoonWildemanskruid, een licht giftige anemoonWildemanskruid is een anemoonsoort met licht giftige eigenschappen en bevat beslist geen eetbare delen. Sommige mensen k…

Grahams Badolie: verkooppunten en prijsvergelijkingGrahams Badolie behoort tot het productassortiment van het snelgroeiende Australische merk Grahams Skincare. Grahams bad…
Rode jaspis, steen voor aarding, kracht en moedRode jaspis, steen voor aarding, kracht en moedDe roodbruine, ondoorzichtige jaspis is een van de weinige halfedelstenen die in ons land gevonden kan worden. Tussen he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • S. Verrest - natuurgeneeskundige
  • Afbeelding bron 1: Domeckopol, Pixabay

Reageer op het artikel "Maagdenpalm, meer dan een sierplant"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: September 2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!