InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Spanning voorkomen door een goed functionerend zenuwstelsel

Spanning voorkomen door een goed functionerend zenuwstelsel

Spanning voorkomen door een goed functionerend zenuwstelsel Examenvrees en nervositeit hebben beide te maken met het autonome zenuwstelsel, dat op zich vele taken heeft uit te voeren. Examenvrees of plankenkoorts is namelijk een vorm van nervositeit die kan optreden wanneer iemand wordt geconfronteerd met de dwang een geestelijke prestatie te moeten leveren in een bepaalde tijd. Zo'n gevoel kent praktisch wel iedereen. Gelukkig bestaan er ook natuurlijke middelen om een mens te ontspannen, bijvoorbeeld homeopathische middelen zonder toevoeging van chemische producten. Ook sommige kruidenmengsels kunnen dienst doen om te ontspannen...

Hoe kan men examenvrees en nervositeit voorkomen?

Voorkomen is inderdaad beter dan genezen, maar zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Na de eerste examenvraag te hebben beantwoord of wanneer de eerste zinnen richting publiek zijn uitgesproken, zijn de zenuwen voor de meeste mensen al weer gekalmeerd.

In dergelijke situaties klappen sommigen echter al helemaal dicht of worden ziek van de spanning. In zo'n geval is een effectief werkend middel dat de zenuwen kalmeert en dergelijke nervositeit voorkomt vast en zeker welkom.

Overspanning van het zenuwstelsel door een te grote belasting

Ook een opleiding of nieuwe baan die tegenvalt, alsook andere onaangename problemen zoals een sterfgeval of een ongeluk, kan een mens parten gaan spelen en niet iedereen is daar tegen opgewassen.

Personen die hun verantwoordelijkheid niet aankunnen, daardoor extreme stress ervaren, of voortdurend worden geconfronteerd met ontevreden opmerkingen of kritiek, moeten hun eigen grenzen leren kennen en 'nee' leren zeggen om nervositeit (of zelfs een burn-out) te voorkomen.

Hoe kunnen we onze zenuwen kalmeren?

Normaal gezien merken we weinig van ons zenuwstelsel. Wanneer de belasting door aanhoudende spanningen te groot wordt, dan merken we pas dat er iets niet in orde is. Wie voortdurend onder psychische, emotionele of fysieke druk staat - dat vast en zeker een stresstoestand veroorzaakt - kan heel nerveus en uitgeput zijn en er zelfs ziek van worden. Deze stresstoestand is te herkennen aan lichamelijke klachten zoals trillen en beven, transpireren, hoofdpijn en duizeligheid.

Deze symptomen wijzen op een verstoord evenwicht in het autonome zenuwstelsel dat zonder meer behandeld moet worden om ergere lichamelijke klachten te voorkomen. Wanneer deze stresstoestand te lang duurt kan dit zelfs tot overspannenheid leiden, met als gevolg een burn-out. Wacht dus niet te lang.

Een burn-out is kenbaar aan een voortdurende vermoeidheid lusteloosheid en machteloosheid

Ook ontevredenheid en een minderwaardigheidscomplex spelen hierbij een grote rol. Overspannen personen kunnen ook bij de minste tegenslag in woede uitbarsten.

Homeopathische middelen

Om onze zenuwen te kalmeren en te versterken bestaan er natuurlijke middelen met specifieke werkingen, zoals o.a.:

Passiflora complex

Kalmeert en ontspant zonder verslavend of verbluffend te werken. Ook aanbevolen bij het rijexamen. Het bevat verschillende natuurlijke 'rustgevers' zoals:
  • citroenmelisse,
  • passiebloem,
  • valeriaan.

Avena sativa complex

Op basis van onder andere haver, werkt het ontspannend en rustgevend en verbetert het de gemoedstoestand. Het middel is aanbevolen bij langdurende nervositeit en stress.

Gelsemium D6

Dit homeopathische middel is effectief bij examenvrees die gepaard gaat met beven en de neiging tot vaak te moeten plassen.

Ginseng complex

Verhoogt de weerstand tegen stress en versterkt het zenuwstelsel.

Eleu-thero-coccus tinctuur

Vooral aanbevolen voor personen met geestelijke uitputtend werk. Dit middel verbetert het reactie- en concentratievermogen en vergroot het uithoudingsvermogen.

Ignatia D6

Bij nervositeit en overgevoeligheid voor uitwendige prikkels, wanneer de klachten verergeren door koffie en tabaksrook.

Nux vomica D4

Bij nervositeit ten gevolge van overwerktheid. De klachten komen vooral 's morgens voor en verergeren door licht en geluid, en door koffie en alcohol.

Hoe kunnen we lichamelijke stress voorkomen?

Om stress te voorkomen moeten we in eerste instantie ons lichaam (zowel fysiek als psychisch) voldoende rust geven. Misschien was ons immuunsysteem verzwakt door een bepaalde ziekte of verwaarloosde kwalen.

Door te zorgen voor een optimale lichamelijke conditie, door met regelmaat ontspanning te nemen en voldoende te slapen kan stress worden voorkomen. Ook gevarieerde gezonde voeding is hierbij van belang.

Het is ook van groot belang om geen problemen op te kroppen. Probeer ze beter uit te praten, dat brengt verlichting. Probeer dagelijks een wandeling te maken en adem bewust in en uit. Ook een warm bad met lavendel- en rozemarijnolie kan wonderen verrichten.

Wat de voeding betreft

Het zenuwstelsel kan alleen maar goed functioneren als er voldoende brandstof en andere hulpstoffen aanwezig zijn. Voor een goed functionerend zenuwstelsel zijn vooral de vitaminen van de B-groep, alsook het mineraal magnesium zeer belangrijk. Deze vitaminen zijn te vinden in volkorenproducten en biergist.

Vermijd geraffineerde producten die van wit meel zijn gemaakt, hieruit is de B-vitamine verwijderd. Ook al de andere soorten vitaminen en mineralen zijn onontbeerlijk voor een optimale gezondheid, omdat ze de natuurlijke processen in ons lichaam ondersteunen.

Eindresultaat

De remedie om ons lichaam gezond te houden is nog steeds: voorkom tekorten door een goede gevarieerde voeding. Vooral groenten, fruit en volkorenproducten, liefs biologisch geteeld, zijn rijk aan mineralen zoals o.a. magnesium.

Lees verder

© 2016 - 2019 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Werk: presteren onder druk en spanningWerk: presteren onder druk en spanningHoe blijf je op beslissende momenten op het werk kalm, terwijl de druk hoog is? Hoe presteer jij onder druk op het werk?…
Nervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit, stress en angst. Onderstaand recept bevat een kruidenmengsel voor thee dat kan zorgen voor ontspanning. Ook…
Plankenkoorts en podiumvrees - Glossofobie en lalofobiePlankenkoorts en podiumvrees - Glossofobie en lalofobiePlankenkoorts, het is heel vervelend en dan speciaal voor mensen die wel eens het podium op moeten of op willen. Ze will…
Foutloos presteren onder druk en stress, ondanks onzekerheidFoutloos presteren onder druk en stress, ondanks onzekerheidPresteren onder druk is moeilijk. Als er grote belangen op het spel staan wordt het zelfs lastig om de simpelste dingen…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnieuws. Lifetime. Anders beter worden. Volgens de inzichten van A.Vogel.
  • www.boekenwereld.com ISBN 90-215-3650-1.

Reageer op het artikel "Spanning voorkomen door een goed functionerend zenuwstelsel"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 03-05-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!