InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De helende werking van kruidnagel

De helende werking van kruidnagel

De helende werking van kruidnagel Kruidnagel is een kruid met een sterk overheersende smaak, het wordt voornamelijk in Indonesië gekweekt waar het in sigaretten wordt verwerkt. Kruidnagel wordt gebruikt in curry, speculaas, stoofgerechten of glühwein. Het wordt in Azië al eeuwenlang gebruikt om zijn medicinale werking en kan helpen bij de spijsvertering, diabetes, kanker, infecties en als afrodisiacum.
Bloemen van de kruidnagelboom / Bron: Prof. Chen Hualin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Bloemen van de kruidnagelboom / Bron: Prof. Chen Hualin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Wat is kruidnagel

Kruidnagel wordt gekweekt in Indonesië, China, India en Pakistan. Het wordt in Azië al meer dan 2000 jaar gebruikt om zijn medicinale eigenschappen. De Chinezen gebruikten verse kruidnagel om een frisse adem te behouden en als afrodisiacum. In de vierde eeuw introduceerden de Arabieren het in Europa. Kruidnagels zijn de ongeopende bloemknopjes van de kruidnagelboom, Syzygium aromaticum. De bloemknopjes worden met de hand geplukt en daarna gedroogd, ze lijken dan op een nagel, vandaar de naam.

Het belangrijkste bestanddeel van kruidnagel is eugenol, het werkt antibacterieel en verdovend. Eugenol komt ook voor in nootmuskaat en basilicum en wordt nog steeds gebruikt bij tandartsen om de mond te verdoven. Kruidnagel zit ook boordevol antioxidanten, flavonoïden en de metalen mangaan, ijzer, magnesium en zink. Tevens bevat het tal van vitaminen zoals vitamine C, vitamine B12, vitamine K en vitamine E. Kruidnagel kan gebruikt worden om de spijsvertering te verbeteren, infecties te bestrijden en de botten sterker te maken. Het zou kunnen helpen tegen kanker en diabetes en werkt als afrodisiacum.

Spijsvertering

Kruidnagel kan de spijsvertering verbeteren omdat het de productie van spijsverteringsenzymen stimuleert en de beweeglijkheid van de darm bevordert. Het kan gebruikt worden bij maagklachten, diarree, misselijkheid, tegen overdreven winderigheid en prikkelbare darm-syndroom.

Infecties

Eugenol werkt antibacterieel, het kan de mond ontsmetten en helpen bij tandabcessen. Het doodt de bacteriën Escherichia coli, Proteus mirabilis en Psuedomonas aeruginosa, die urineweginfecties veroorzaken. Het kan ook Staphylococcus aureus en Enterobacter aerogenes doden, die bekend zijn als ziekenhuisbacteriën.

Botten versterken

De vitamine K in kruidnagel helpt bij de productie van botweefsel en helpt om de botdichtheid te behouden. Regelmatig kruidnagel gebruiken kan dus helpen om sterkere botten te krijgen en breuken te voorkomen.

Kanker

De antioxidanten in kruidnagel helpen om de organen te beschermen tegen vrije radicalen, wat het risico op kanker kan verminderen. Eugenol zou de kankercellen kunnen doden door de celmembranen te doen barsten. Ook zou het verhinderen dat de kankercellen zich vermenigvuldigen. Kruidnagel zou vooral geschikt zijn bij de preventie en behandeling van darmkanker, borstkanker, eierstokkanker en leverkanker.

Diabetes

Eugenol kan de functie van insuline imiteren en helpen de bloedsuikerspiegel te reguleren, tevens helpt het de hoeveelheid triglyceriden en cholesterol in het bloed te verlagen. Een studie uit 2006 in Pakistan toonde aan dat bij zesendertig testpersonen de gemiddelde glucosewaarde in het bloed daalde van 225 mg/dl naar 150 mg/dl. De gemiddelde triglyceridenwaarde daalde van 235 mg/dl naar 203 mg/dl. De totale cholesterolwaarde daalde van gemiddeld 273 mg/dl naar 239 mg/dl. De onderzoekers konden besluiten dat een inname van één tot drie gram kruidnagel per dag een gunstig effect heeft bij mensen met type twee diabetes.

Afrodisiacum

Kruidnagel kan ook gebruikt worden als afrodisiacum, zowel bij mannen als bij vrouwen, omdat het de productie van het hormoon testosteron stimuleert. Een grotere hoeveelheid testosteron kan zorgen voor een verhoging van het libido.

Hoe innemen

Kruidnagel kan zowel heel als in poedervorm gebruikt worden, de smaak van hele kruidnagel is erg sterk en wordt meestal aan gerechten toegevoegd als smaakmaker, maar niet opgegeten. Kruidnagelpoeder is milder van smaak. Hele kruidnagel kan tot zes maanden bewaard worden in een glazen bokaal. Kruidnagel kan gebruikt worden om soep en bouillon smaak te geven en het wordt vaak gebruikt in Indische curry gerechten. Kruidnagelpoeder wordt samen met nootmuskaat, gember, kardemom en kaneel gebruikt in kruidenkoek en speculaas. Kruidnagel geeft zijn sterke smaak af aan glühwein en je kunt er ook thee van maken. Tevens zijn er capsules en etherische oliën te koop met kruidnagelolie.

Bijwerkingen

Een normale hoeveelheid kruidnagel is één tot twee gram per dag. Kruidnagelolie in een bad moet beperkt worden tot vijf druppels per bad. Eugenol kan de werking van de bloedplaatjes verstoren, mensen die bloedverdunnende medicatie innemen moeten voorzichtig zijn met kruidnagel of kruidnagelolie en steeds een arts raadplegen. Tijdens de zwangerschap en borstvoeding moet de inname van kruidnagel beperkt worden tot maximaal één gram per dag omdat het zenuwschade en geboorteafwijkingen kan veroorzaken.

Lees verder

© 2016 - 2019 Valedevento, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De helende werking van kardemomDe helende werking van kardemomKardemom is een kruid dat vaak gebruikt wordt in de Oosterse keuken, het is lekker in currygerechten en wordt bij ons ge…
De gezondste kruiden en specerijenDe gezondste kruiden en specerijenKruiden en specerijen horen tegenwoordig in iedere keuken thuis. Het verschil tussen kruiden en specerijen is dat kruide…
Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?Wat is kruidnagel en hoe gezond is het?Kruidnagel is in de Nederlandse keuken bijna niet weg te denken, terwijl het er toch echt niet altijd geweest is. We wer…
De helende werking van kaneelDe helende werking van kaneelKaneel is een heerlijke geurende specerij die we allemaal kennen dankzij speculaas of appeltaart, maar het wordt ook vaa…
De helende werking van basilicumDe helende werking van basilicumBasilicum is een heerlijk aromatisch kruid dat vaak gecombineerd wordt met tomaat. Het is onmisbaar op pizza en in pesto…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sabine07, Pixabay
  • https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-cloves.html
  • http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378874104004593
  • http://www.fasebj.org/cgi/content/meeting_abstract/20/5/A990-b
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidnagel
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24418657
  • Afbeelding bron 1: Prof. Chen Hualin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "De helende werking van kruidnagel"

Infoteur: Valedevento
Laatste update: 17-05-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden en specerijen
Medische informatie…
Schrijf mee!