InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Samahan, Ayurvedische versterkende thee

Samahan, Ayurvedische versterkende thee

Samahan is een ayurvedische thee die er voor zorgt dat verkoudheid en griepverschijnselen snel weer verdwijnen. Samahan is in Sri Lanka en India op elke hoek van de straat te koop, omdat mensen daar er heilig in geloven dat de kracht van de 14 kruiden helpen. En dat doet het ook. Griep of verkouden? Neem Samahan, de ayurvedische thee uit Sri Lanka en India.

Verkouden: ayurvedische thee

Niezen, lopende neus, keelpijn, gewrichtspijn en hoesten zijn vaak de eerste verschijnselen dat er een verkoudheid of griep aan zit te komen. In landen als India en Sri Lanka gelooft men heilig in de ayurvedische geneeswijze en wordt in dergelijke gevallen direct naar kruiden gegrepen. Om zelf niet de hele dag bezig te zijn om allerlei kruiden te plukken en vervolgens te mengen zijn in India en Sri Lanka op elke straathoek kant en klare producten te koop die verlichting brengen.

Ayurvedische geneeskunst

Waar in Nederland de aspirines als zoete broodjes over de toonbank gaan, zijn het in deze landen de kruidenmengsels. Aspirines, zo is de mening, onderdrukken symptomen alleen maar en daardoor kan het lichaam zijn herstellende werk niet doen. Samahan daarentegen met zijn 14 geneeskrachtige kruiden wordt massaal gedronken. De populaire kruidenthee met de vrij pittige smaak is werkelijk overal te krijgen. Mensen die zich niet lekker voelen nemen een paar keer per dag een glas van de warme thee (eenvoudig door een zakje te mengen met heet water, hete thee of zelfs met hete melk) en proberen zo hun lichaam te stimuleren het gevecht tegen de (naderende) ziekte aan te gaan. Bovendien wordt de thee gebruikt om het immuunsysteem te versterken. Ook helpt het bij het afvallen omdat de kruiden erin het metabolisme aanjagen harder te gaan werken.

Lichaam dat zelf ziekten bestrijdt

De ayurvedische geneeskunde gaat uit van de vaardigheid van het lichaam om zelf ziekten te kunnen bestrijden. Daarvoor worden diverse zaken ingezet. Het gebruik van geneeskrachtige kruiden maakt daar deel van uit, maar ook massages zijn belangrijk in de ayurveda. India en Sri Lanka hebben tevens veel ayurvedische schoonheidsinstituten. Wie overigens gewoon komt voor een massage bij zon Spa, moet eerst gekeurd worden door een ayurvedisch arts. Met bijvoorbeeld een te hoge bloeddruk of een pols die bepaalde signalen afgeeft (in de ayurveda wordt veel aandacht besteed aan de pols. Artsen geven aan op die manier de conditie van het lichaam te kunnen beoordelen) wordt zelfs een eenvoudige massage niet gegeven. Overigens zijn die massages naast algeheel welbevinden ook vaak gericht op het activeren van organen.

Ayurveda ook in de keuken

De ayurveda maakt zon belangrijk deel uit van het dagelijks leven in Sri Lanka en India dat het doorwerkt in de hele maatschappij. Zelfs het voedsel dat mensen eten wordt bereid volgens de regels van de geneeskunst, waarbij kruiden worden ingezet die reinigen, antiseptisch zijn of stimuleren. In de Ayurveda wordt gewerkt met enkelvoudige kruiden of complex (combinatie) preparaten van meerdere kruiden. Het aantal verschillende kruiden kan oplopen tot 40. In Ayurvedische kruidencombinaties gaat het om de totale werking van de combinatie van kruiden. Sommige kruiden zijn alleen maar aan een mengsel toegevoegd om synergie met andere kruiden te bewerkstelligen.

Ayurveda: Kennis van het leven

Ayurveda is een traditionele manier van Indische geneeskunst, die veel aanhangers heeft in India en Sri Lanka, maar die ook in het westen steeds meer aan populariteit wint. Het woord Ayur betekent leven en Veda betekent weten, kortom Ayurveda betekent eigenlijk kennis van het leven. Ayurveda concentreert zich op al die zaken die nodig zijn om gezond te zijn of ziekte te bestrijden. Ze doet dit door alle zaken op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel gebied te combineren. Ayurvedische medicijnen bestaan al 5000 jaar en komen voort uit de natuurgeneeskunde van India en Sri Lanka. Hoewel de methoden die gebruikt worden soms vrij rigoureus zijn (bij een reinigingskuur moeten mensen net zo lang olie drinken tot zij overgeven. Dit wordt voortdurend herhaald, totdat de persoon in kwestie volgens de geneeswijze helemaal gereinigd is. Ook bijvoorbeeld verslaafden moeten op die manier afkicken.) Overigens is er niets mystieks aan Ayurveda. Er worden geen geesten opgeroepen, er wordt niet aan hand opleggen gedaan en ook andere ietwat wazige rituelen maken geen deel uit van de Ayurveda hoewel de commercie wel eens doet voorkomen alsof dat wel zo is.

Ayurvedische artsen zijn hoog opgeleide artsen

Overigens zijn ayurvedische artsen in India en Sri Lanka hoog opgeleide artsen. Net als medici in het westen studeren zij 5,5 jaar en leggen vervolgens het examen af om zich Ayurvedisch arts te mogen noemen.

Samahan

Samahan, een kruidenthee van 14 kruiden wordt wereldwijd door miljoenen mensen gebruikt bij verkoudheid en griep en om het immuunsysteem te stimuleren of te versterken. De pittig smakende thee (dit komt onder meer door de gember, de galanga en de peper) stimuleert het lichaam om in actie te komen tegen de ziekmakers in het lichaam. Het lijf doet vervolgens datgene wat het moet doen, namelijk vechten tegen de ziekte.

Ingrediënten van Samahan zijn onder andere:

  • Koriander (anti-oxidant, schimmelwerend, anti bacterieel en bestrijdt aandoeningen van het ademhalingsapparaat)
  • Gember (Gember heeft gastro-intestinale voordelen en is ontstekingremmend)
  • Zwarte peper (immuunsysteem stimulerend, bio enhancer)
  • Kummel (anti-bacterieel, anti-viraal, stimulerend)
  • Galanga (anti-bacterieel, schimmelwerend, bestrijdt bronchitis, stimulerend)
  • Thaise aubergine
  • Zoethout (voor de smaak)
  • Rode peper (stimuleert het immuunsysteem, bio enhancer)
  • Indiaas Longkruid
  • Vasaka (een kruid dat verzachtend werkt op de luchtwegen)
  • Gele bessendragende nachtschade (de wortel wordt gebruikt voor hoest, astma en pijn op de borst, maar ook voor keelpijn en kiespijn).
  • Ajowan (Is verwant aan karwij en komijn. De zaden lijken op kleine selderijzaden en hebben een antiseptische werking.
  • Weniwel (anti-bacterieel en anti-oxidant)
  • Siritekku (ontstekingsremmend, anti bacterieel)

De thee is een extract van de kruiden en het mengsel wordt droog aangeboden in zakjes van 4 gram.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leuke weetjes - TheeOp water na is thee het populairste drankje ter wereld. Toch valt er over thee veel meer te vertellen dan wat we over he…
Bronnen en referenties
  • Dru Era
  • Samahan

Reageer op het artikel "Samahan, Ayurvedische versterkende thee"

Reacties

Anne, 27-09-2016 22:19 #3
Waar kan ik precies die samahan zakjes kopen? Reactie infoteur, 03-10-2016
Online kun je het via Marktplaats kopen. Zie hier: http://link.marktplaats.nl/m1093617043

Radjen, 08-05-2012 09:57 #2
Samahan is helemaal niet te koop bij marktplaats.

Lies Ameeuw, 04-05-2009 15:01 #1
Beste, waar kan ik de Samahan thee kopen?
Lies

Infoteur: Singalees
Laatste update: 02-04-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Sri Lanka
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!