InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Laurierolie voor huid en gewrichten

Laurierolie voor huid en gewrichten

Laurierolie is terug een beetje bekend geraakt omdat hij een belangrijk ingrediënt is in de nu weer populaire, ouderwetse Alepzeep. Maar laurierolie, geperst uit de bes van de gelijknamige boom was ooit zelf een veel gebruikt huismiddel tegen zweren en gewrichtspijnen. De laurierboom, Laurus nobilis, komt oorspronkelijk uit Azie, maar tegenwoordig groeit hij zowel wild als gecultiveerd in het hele gebied rond de Middellandse Zee, in de subtropische gebieden van Rusland en ook in Midden- en Zuid-Amerika.

Laurierolie is het uit de vruchten van deze boom gewonnen, gereinigde groene zalfachtige mengsel van vet en etherische olie. Het smelt bij lichaamstemperatuur en is daardoor gemakkelijk in de huid te wrijven. Het is soms nog in de apotheek verkrijgbaar onder de naam Oleum lauri of Oleum lauri expressum. Vooral als huismiddel is de laurierolie lang in gebruik geweest. Als middel om de huid mee in te wrijven werd het veelvuldig gebruikt. Zweren en gezwellen werden ermee behandeld om ze weker te maken. En ook voor gewrichtsklachten was de olie bijzonder geschikt.

Laurierolie bij Blankaart

Dat de laurierolie ook in het verre verleden een bekend middel was illustreert Blankaart in zijn ‘Nederlandschen Herbarius’ uit 1698. Hij schrijft ‘De bladeren en de bessen bestaan uit een vette, vluchtige olie. Zij zetten de maandvloed voort en drijven de pis, zijnde dienstig in hoofdkwalen, zenuwziekten, buikwee, winden, maagpijn….Uiterlijk doet het selvige vermorwen en verdwijnen, voornamelijk de bessen, en daarom op gezwellen dienstig. Hiervan werd een bekende zalf gemaakt. Alsmede een dikke, groene olie uit de bessen geperst. Het water, zegt Blankaart, heb ik veel gebruikt tegens de winden en buikpijnen der kinderen’.

Hoe laurierolie te gebruiken?

Zonder druk uit te oefenen wrijft men de zieke plaatsen behoedzaam in. De olie wordt vloeibaarder en dringt in de huid. Laurierolie is vooral werkzaam als inwrijving bij pijnlijke gewrichten en bij de behandeling van verkoudheidsklachten. Ook om een onreine huid te behandelen en voor massage wordt deze olie gebruikt. De doorbloeding wordt gestimuleerd, de etherische oliën werken antiseptisch en het vetgehalte komt een droge huid ten goede.

Hoewel de vette laurierolie vooral in landelijke gebieden populair geweest is en ook werkelijk goede diensten bewees, moet ik toch vermelden, dat sommige mensen allergisch op de in de olie aanwezige etherische oliën reageren met huidirritatie. Dit geldt niet alleen voor laurierolie maar ook voor de andere etherische oliën zoals terpentijn-, jeneverbes- of eucalyptusolie. Ik raad u aan om voor het gebruik van een van deze oliën eerst de eigen reactie van de huid te testen, door als proef een klein beetje olie op de onderarm aan te brengen en in te wrijven. Belangrijk: de pure etherische olie die uit het blad van de laurierboom wordt gewonnen, is in elk geval irriterend voor de huid. Als je toch de etherische olie op dezelfde manier wil gebruiken kun je hem best mengen met wolvet of eventueel een andere vette olie.

Laurierolie bij dieren

Laurierolie werd en word nog in de diergeneeskunde gebruikt. Gezwollen, ontstoken koeienuiers, wrijft men voorzichtig in zonder druk uit te oefenen. Veel zogenaamde uierzalven bevatten ook laurierolie als hoofdingrediënt. Verstuikingen bij paarden behandelt men ook door ze in te wrijven met laurierolie of door een zalfverband met deze olie aan te brengen. Ook hoefziektes bij paarden werden er mee behandeld.

Laurierolie, het helpt bij : zweren en gezwellen, verkoudheidsklachtcn, sportblessures, gewrichtspjjnen, reuma en jicht.

Enkele wetenschappelijke onderzoeken over Laurus

  • Nayak S, Nalabothu P, Sandiford S, et al. Evaluation of wound healing activity of Allamanda cathartica. L. and Laurus nobilis. L. extracts on rats. BMC.Complement Altern Med 2006;6:12.
  • Sayyah M, Saroukhani G, Peirovi A, et al. Analgesic and anti-inflammatory activity of the leaf essential oil of Laurus nobilis Linn. Phytother Res 2003;17(7):733-736.
  • Sayyah M, Valizadeh J, Kamalinejad M. Anticonvulsant activity of the leaf essential oil of Laurus nobilis against pentylenetetrazole- and maximal electroshock-induced seizures. Phytomedicine. 2002;9(3):212-216.
Gerelateerde artikelen
Kruiden: LaurierLaurier is een van oudsher bekend kruid. In het oude Griekenland werden de winnaars van de Olympische Spelen getooid met…
Laurier, een laureaat uit het verledenLang geleden, in nevelen gehulde mythologische tijden, achtervolgde de zonnegod Apollo met grote hardnekkigheid de nymf…
De geneeskracht van laurierDe geneeskracht van laurierLaurier is een lekker kruid dat zelden wordt gegeten omdat het een leerachtige, taaie structuur heeft. Door laurierblaad…
Kruiden: Laurier (Laurus Nobilis)Laurier is misschien wel het meest gebruikte tuinkruid in stoofpotten daarom mag het niet ontbreken in ons tuinkruidenho…
Het zelf maken van etherische oliënHet zelf maken van etherische oliënEtherische oliën kunnen het lichaam helpen om de doorstroming van lucht beter te laten verlopen. Daardoor kan men beter…
Bronnen en referenties
  • Meine Hausmittel. Manfried Pahlow. Blankaart. Den Nederlandschen Herbarius. Librije der Geneeskonst 3.

Reageer op het artikel "Laurierolie voor huid en gewrichten"

Reacties

Helma, 21-08-2017 22:08 #2
Is Laurierblad te gebruiken voor knie gewrichten en hoe dan te gebruiken?

Hans Joly, 04-07-2017 15:45 #1
Helpt gemalen laurier tegen knobbels op de voeten van jicht? En hoe is de inname?

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: 11-07-2009
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!