InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De goudsbloem: helpt bij wondjes

De goudsbloem: helpt bij wondjes

De goudsbloem: helpt bij wondjes Geneeskrachtige kruiden staan ook vaak gewoon in de bloemen- of groentetuin. Neem nu salie. Dat helpt uitstekend bij blaren in de mond. Gewoon een blaadje tegen het wang waar de blaar zit en pijn en blaar zijn snel vertrokken. Nog zo’n wonderplant is de goudsbloem, ook wel calendula genoemd. De goudsbloem helpt bij wondjes. Maar de goudsbloem is ook een ontstekingsremmer.

Kruidenboeken over geneeskrachtige kruiden

Kruidenboeken vertellen al heel lang het verhaal van kruiden die helpen tegen allerlei aandoeningen. De oudste van die boeken zijn van Hildegard van Bingen die leefde van 1098 tot 1179. Zij maakte een verdeling in geneeskrachtige planten die was gebaseerd op haar visie op de mens en op de oorsprong van ziekten. Deze verdeling staat nog steeds bekend als de signatuurleer in de natuurgeneeskunde. Van Bingen verdeelde planten onder in:
  1. Warm
  2. Koud
  3. Droog
  4. Vochtig

Liber subtilitatem diversarum naturarum creaturarum

In haar boek waarin zij ruim 200 planten beschrijft, geeft Abdis Van Bingen eigenlijk geen recepten voor geneesmiddelen die kunnen gemaakt van planten. Wel geeft ze aan waar planten tegen kunnen helpen.

Goudsbloem

Goudsbloem zalf of te wel calendulazalf is inmiddels redelijk ingeburgers. Mensen met een beurse pols smeren het erop, zwellingen nemen af, het helpt tegen kleine wondjes en zelfs bij schaafwonden en insectenbeten. De goudsbloem heeft veel goede eigenschappen en is:
  • Antiseptisch
  • Ontstekingsremmend
  • Wondhelend
Bovendien bevatten de delen die boven de grond staan ook nog eens wat salicylzuur. Dit zit ook in aspirine en is pijnstillend en ook ontstekingsremmend.

Goudsbloemen kweken

Goudsbloemzalf is overal te koop, maar het zelf maken is nog veel leuker. Bovendien staat de plant in bijna elke tuin of is hij zo te kweken uit zaad. Het is overigens een eenjarige plant, maar als de zaden van vorig jaar zijn gevallen, staat de oranje bloem elk jaar opnieuw parmantig met het kopje omhoog te bloeien. Als het regent vouwen ze overigens hun bloemblaadjes dicht.

Zelf goudsbloemzalf maken

Iedereen kan in de zomermaanden zelf goudsbloemenzalf maken. Snijd daarvoor verse open bloemen. Voor 200 gram vaseline is zo’n 60 gram bloemen nodig. De bloemen moeten heel fijn gesneden worden. Verwarm vervolgens de vaseline op een heel zacht vuur en roer er de fijne stukjes goudsbloem doorheen. Als het geheel kookt van het vuur halen. Dan een nacht laten staan. De volgende ochtend moet het mengsel nog een keer worden opgekookt en zodra de zalf kookt moet het gezeefd worden. Het overblijfsel van de bloemen moet goed door een zeef worden gedrukt, want daarin zitten veel van de heilzame stoffen. Het mengsel nog een keer goed roeren en dan in uitgekookte potjes doen die goed afgesloten kunnen worden. Overigens kan de goudsbloemzalf ook met andere vette producten worden gemaakt, maar vaseline legt een laag over de huid die extra beschermd.

De werking van goudsbloemzalf

De goudsbloemzalf kan gebruikt worden bij:
  • Kleine wond
  • Kleine brandwond (niet als er een blaar op zit)

Goudsbloemzalf laat littekens verdwijnen

Door de zalf verdwijnt niet alleen de pijn, ook worden littekens voorkomen. Helpt trouwens niet bij grote wonden of ernstige brandwonden. In al die gevallen is het enige wat helpt een bezoek aan de dokter.

Wat helpt nog meer bij kleine wonden:

Er zijn nog veel meer kruiden die helpen bij wonden en verwondingen. Dit zijn onder andere:
  1. Hondsdraf
  2. Duizendblad
  3. Brede weegbree
  4. Grote klis

Het helpt om een paar blaadjes te plukken en ze op de wond te leggen als er verder niets anders voorhanden is. Normaliter moeten wonden uitgewassen worden. Dit kan ook met kruiden bijvoorbeeld van jonge berkentoppen of de groene bladeren van prei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goudsbloem in oude kruidenboekenPlanten hebben een lang gemeenschappelijk verleden met de mens. Die kruidengeschiedenis van duizenden jaren vinden we te…
De kracht van GoudsbloemenDe kracht van GoudsbloemenDe goudsbloem kan zowel inwendig als uitwendig worden gebruikt. Voor culinaire doeleinden of voor de huisapotheek. De go…
Hildegard van Bingen, vrouw én componist, visionair, heiligeHildegard van Bingen, vrouw én componist, visionair, heiligeHildegard van Bingen (in het Duits: von Bingen) is, volgens Tijl Beckand, de allereerste 'componist'. Daarmee bedoelt de…
Geneeskrachtige kruiden bij verzwikkingenEen verzwikking komt meestal voor aan de enkel, doordat mensen ‘door hun enkel gaan’. Vaak gaat een verzwikking gepaard…
Geneeskrachtige kruiden bij verbrandingen en brandwondenGeneeskrachtige kruiden bij verbrandingen en brandwondenBrandwonden en zonverbrandingen kunnen veel irritatie aan de huid opleveren. De verbrandingen kunnen lang aanhouden en v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De goudsbloem: helpt bij wondjes"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden
Medische informatie…
Schrijf mee!