InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De kracht van Goudsbloemen

De kracht van Goudsbloemen

De kracht van Goudsbloemen De goudsbloem kan zowel inwendig als uitwendig worden gebruikt. Voor culinaire doeleinden of voor de huisapotheek. De goudsbloemcrème kan uitwendig wonderen doen voor verschillende (huid)problemen. Maar ook inwendig kan deze plant een last van je schouders halen.

De goudsbloem en zijn geschiedenis

De goudsbloem, ofwel Calendula officinalis genaamd, is een plant met grote oranje of soms gele bloem die afkomstig is van Zuid-Europa. Ze heeft ook vruchten die olie bevatten. Goudsbloem zaait zichzelf heel gemakkelijk uit omdat het een eenjarig kruid is. Als je zelf wil zaaien doe je dat best eind maart. De bloem komt elk jaar gewoon terug en bloeit heel lang. Goudsbloem heeft niet zo gauw een voorkeur van grond, maar overbemesting zal er geen goed aan doen. Verder staan ze graag in de zon natuurlijk. De goudsbloem kan zowel inwendig als uitwendig worden gebruikt, in de keuken of als huismiddel.

Goudsbloem crème

Goudsbloemcrème is een lichtgele crème enkel natuurlijke actieve bestanddelen bezit. Zoals bitterstoffen, saponinen, organische zuren en caroteen. Die leveren een bijdrage tot de goede werking van de crème. Bovendien is de crème niet vettig. Goudsbloemolie die voorkomt in de vruchten kan worden gebruikt als bindmiddel voor onder andere in lakken en verven. Na bewerking kan de olie ook dienen als onschadelijke verfverdunner. Goudsbloem crème heeft geen bijwerkingen als het als geneesmiddel word gebruikt en is geschikt voor ieder huidtype.

Waarvoor wordt goudsbloem crème gebruikt?

In de keuken, inwendig

De bloemen kunnen worden gebruikt in soepen. Maar kunnen ook dienen als kleurstof voor levensmiddelen zoals kaas. Het eten van jonge bloemen is goed voor lever en gal. Je kunt verder ook een lekker kopje thee zetten van deze bloem.
Dit werkt tegen pijnlijke maandstonden, gastritis, problemen met je galblaas, lymfeklieren, cellulitis en ontstoken amandelen. De thee helpt ook keelpijn en pijnlijk tandvlees bestrijden als je het als spoelmiddel gebruikt. De bloembladen bevatten etherische olie die gebruikt wordt in de crème.

Als geneesmiddel, uitwendig

De crème wordt onder andere gebruikt als wondzalf. Goudsbloemcrème verzacht en ontsmet tegelijkertijd ook nog eens. Goudsbloemcrème werk wond helend, kalmerend en antiseptisch. Maar bezit ook volgende eigenschappen:
  • Remt ontstekingen
  • Verminderd krampen
  • Bestrijd schimmels
  • Stelpt bloed
Goudsbloemcrème is ideaal voor eczeemhuid, droge lippen, verstuikingen, kneuzingen, op een pijnlijke anus, en zelfs op spataders. Ook het olie extract kan je gebruiken op een droge huid. Goudsbloemcrème is verder een goede huidverzorging en kan ook dienen als verzorging voor een baby. Let wel op! Het is afgeraden de crème op een acne huid te smeren. Goudsbloem crème ontsmet wel, maar sluit het puistje/wondje af. En zo kan de talg er niet meer uit en gaat het inwendig ontsteken. Je kunt goudsbloemcrème meermaals per dag aanbrengen door een dun laagje te smeren. Breng 's avonds een dikkere laag aan en dek eventueel af met een stukje plasticfolie of gaas. Met 1 pot van ongeveer 300g kom je zeer lang toe aangezien het enorm zuinig is in gebruik.
© 2012 - 2019 Creativesoul, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas Dobler, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.touchworld.nl/goudsbloem.html
  • http://www.kruidengeneeskunde.be/goudsbloem.html
  • http://www.natuurlijkerwijs.com/goudsbloem.htm#algemene_beschrijving

Reageer op het artikel "De kracht van Goudsbloemen"

Infoteur: Creativesoul
Gepubliceerd: 13-10-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!