InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Geneeskrachtige kruiden bij diarree

Geneeskrachtige kruiden bij diarree

Diarree kan heel vervelend zijn. Iedere keer naar de WC rennen is al lastig genoeg, maar daarbij komt vaak buikpijn en het over het algemeen niet goed voelen. Gelukkig zijn er verschillende middelen tegen diarree beschikbaar. Niet alleen in de apotheek, maar ook in de natuur. Van planten als bramen, frambozen, vrouwenmantel, oregano en aardappel zijn volledig natuurlijke huismiddeltjes tegen diarree te maken.

Diarree, wat te doen?

Een paar dagen last van diarree is voor een gezond mens niet iets ernstigs. Zolang je voldoende water drinkt is er niets ernstigs aan de hand. Een bezoek aan de dokter is aan te raden wanneer de diarree langer dan een paar dagen aanhoud, je toch al verzwakt bent of de diarree voorkomt bij jonge kinderen of ouderen. Ook wanneer de patiënt geen water binnen kan houden, is een doktersbezoek noodzakelijk. In andere gevallen, wat verreweg de meeste zijn, zijn medicijnen eigenlijk niet nodig. Om toch sneller van de diarree af te komen, kun je zelf aan de slag gaan met medicijnen uit de natuur.

Braam (Rubus fruticosus) of framboos (Rubus idaeus)

Bij lichte diarree kunnen de bladeren van zowel de braam als de framboos helpen. Beide planten zijn zowel in tuinen als in bossen te vinden. De bladeren bevatten tanninen, die bacteriegroei verminderen en looistoffen die een lichte samentrekkende werking hebben. Het bereiden van de thee gaat in beide gevallen hetzelfde, met als enig verschil de plant waarvan de blaadjes worden gebruikt.

Voor bramenthee is nodig:
  • 1 eetlepel gedroogd en verkruimeld bramenblad
  • 1 kop water

Kook het water en giet het over de bladeren. Laat het geheel tien minuten trekken en zeef het door een fijne zeef. Breng de thee op smaak met honing of citroensap. Om frambozenthee te maken volg je hetzelfde recept, alleen voeg je frambozenbladeren toe in plaats van bramenbladeren.

Tip: in plaats van een eetlepel gedroogd blad, kun je ook een kleine handvol fijngesneden vers blad gebruiken.

Vrouwenmantel / Bron: Kilom691, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vrouwenmantel / Bron: Kilom691, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Vrouwenmantel (Alchemilla vulgaris)

Vrouwenmantel of onzelievevrouwemantel helpt tegen diarree. Alle bovengrondse delen van de plant kunnen worden gebruikt. De plant bevat looistoffen, die de diarree verminderen als werkzame bestanddelen. Voor een kop thee van vrouwenmantel is nodig:
  • 2 eetlepels gedroogd vrouwenmantelblad
  • 1 kop water

Kook het water en giet het over het blad heen. Laat het tien minuten trekken alvorens het op te drinken. Als de thee te koud wordt, kun je ook een grotere hoeveelheid in één keer maken, bijvoorbeeld een pot thee. Houd wel dezelfde verhoudingen aan.

Let op : Drink niet meer dan 3 koppen vrouwenmantelthee per dag. Meer drinken kan leiden tot leverbeschadiging.

Oregano (Origanum vulgare)

Oregano / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)Oregano / Bron: Johann Georg Sturm (Painter: Jacob Sturm), Wikimedia Commons (Publiek domein)
De bovengrondse delen van de oregano of wilde marjolein kunnen worden gebuikt tegen diarree. Dit door de aanwezigheid van zowel bitterstoffen als looistoffen, die niet alleen de diarree beperken maar ook de productie van lichaamsvocht stimuleren. Voor een kop oreganothee is nodig:
  • 3 theelepels gedroogde oregano
  • 1 kop water

Kook het water en maak de oregano fijn. Giet vervolgens het kokende water over de oregano. Laat het geheel een kwartier trekken en zeef het. Drink de thee drie maal daags.
Aardappels / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Aardappels / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Aardappel (Solanum tuberosum)

Aardappel is niet allen een hoofdbestanddeel van veel Hollandse maaltijden, het is ook een plant die gebruikt kan worden tegen diarree. Alleen de knol is te gebruiken, de rest van de plant is giftig. Aardappel irriteert de maag niet en bevat veel kalium. Bij diarree verliest het lichaam veel kalium, dus is het belangrijk nieuw toe te voegen. Een aardappelsoep zorgt bij diarree er niet alleen voor dat je een maaltijd binnenkrijgt, maar kalmeert ook de maag. Voor deze soep is nodig:
  • 2 grote aardappels
  • 1 wortel
  • water

Schil zowel de aardappels als de wortel en snijdt ze in kleine stukjes. Zorg dat de stukken ongeveer even groot zijn, zodat niet het ene deel nog rauw is, terwijl de rest gaar is. Kook de aardappel en wordtel in ¼ liter water gaar. Dit duurt ongeveer 20 minuten. Pureer de soep goed en voeg naar smaak zout toe.

Tip: Deze soep is ook heel goed te eten wanneer je geen last hebt van diarree. Verder is hij bij vrijwel iedere maagklacht aan te raden.
© 2010 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vrouwenmantel, geliefd wegens haar prachtige bladerenVrouwenmantel, geliefd wegens haar prachtige bladerenDe mooie decoratieve gekartelde blauwgroene bladeren zijn de blikvanger bij de vrouwenmantel of Alchemilla mollis. Het i…
Frambozen uit de tuin of uit de winkelFrambozen uit de tuin of uit de winkelFrambozenplanten zijn samen met aardbeiplanten, de meest aangeplante fruitstruiken in de fruittuin of moestuin, omdat fr…
Buikpijn is er in soorten en matenBuikpijn is er in soorten en matenBuikpijn is er in soorten en maten. Het kan met eten te maken hebben, met menstruatiepijnen, met een maag die ontstoken…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geneeskrachtige kruiden bij diarree"

Infoteur: Info_lisa
Laatste update: 01-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!