InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > IOCOB de vraagbaak over complementaire geneeswijzen

IOCOB de vraagbaak over complementaire geneeswijzen

IOCOB de vraagbaak over complementaire geneeswijzen De complementaire geneeskunde biedt therapieën aan die in de zogeheten reguliere geneeskunde niet erg gangbaar zijn. Toch zijn er intussen al aardig wat reguliere artsen die bepaalde complementaire therapieën inzetten. Van een aantal is de werking ook in onderzoek bevestigd. Toch blijft het lastig voor patiënten om te beoordelen of een therapie werkzaam is. De Stichting IOCOB steekt daarbij de helpende hand toe. Sinds de populaire actrice Sylvia Millecam overleed na behandelingen door alternatieve genezers is de complementaire(aanvullende) geneeskunde in het verdomboekje terecht gekomen. Dat was mede te danken aan het feit dat de Vereniging tegen de Kwakzalverij dankbaar gebruik maakte van dit feit en Sylvia tot boegbeeld maakte van de verbeten strijd van regulier tegen complementair. Zoals zo vaak ligt echter de waarheid in het midden. Er bestaan complementaire geneeswijzen waarvan nooit enige werking is aangetoond en er bestaan complementaire geneeswijzen waar patiënten dikwijls meer baat bij hebben dan bij reguliere geneeswijzen. Ook bestaan er complementaire geneeswijzen die een waardevolle aanvulling zijn op reguliere behandelingen.

Objectieve voorlichting

IOCOB: Stichting voor Innovatief Onderzoek en onderwijs van Complementaire Behandelvormen, is opgericht om het publiek objectieve voorlichting te geven over complementaire geneeswijzen. IOCOB wil tevens een brug zijn tussen regulier en complementair en op de website het volgende over de bestaande tegenstellingen:
Deze polarisatie is niet constructief. Stichting IOCOB wil hierin verandering brengen. Er moet net zoals in het buitenland van elkaar geleerd worden en naar elkaar geluisterd worden. Het is mooi om te zien hoe in een topziekenhuis in New York regulier en complementair samen proberen het beste voor de patiënt met kanker te ontwikkelen. Die sfeer hopen we ook in Nederland te brengen en te dragen.

Groen, oranje, rood

Op de website is een veelheid aan aandoeningen en therapieën te vinden. Wie op de aandoeningen klikt, krijgt allereerst een beschrijving van de ziekte en de symptomen. Onder deze informatie worden complementaire therapieën beschreven en beoordeeld die als behandeling voor de aandoening worden aangeboden. De beoordelingen worden gevisualiseerd met verkeerslichten. Een groen licht betekent dat de behandeling zinvol is, groen/oranje betekent is mogelijk zinvol, oranje betekent is twijfelachtig, oranje/rood betekent is zeer twijfelachtig, rood betekent is volledig onbetrouwbaar. Een rood verkeerslicht wordt bijvoorbeeld gegeven bij de volgende therapieën: Electroacupunctuur volgens Voll, Rathega, alle vormen van bioresonantie, Radionica, Rife, en Hulda Clark behandeling van kanker.

Van wilgebast tot aspirientje

Acupunctuur krijgt voor een flink aantal toepassingen een groen licht. Daarbij worden ook wetenschappelijke verwijzingen gegeven. Homeopathie scoort wisselend. Bij griep en hooikoorts lijkt homeopathie mogelijk betekenisvol. De fytotherapie of plantgeneeskunde scoort tamelijk vaak een groen licht. Geen wonder want veel farmaceutische medicijnen zijn afgeleid van de kruidengeneeskunde. Aspirine bevat bijvoorbeeld salicylzuur dat ook in de bast van de wilg voorkomt. In tijden dat er nog geen pilletjes waren kauwde men bij hoofdpijn dan ook op wilgebast.

Welzijn patiënten

Therapieën die op geen enkele wijze werkzaam zijn of die zelfs onveilig zijn worden door de beoordeelaars hard gekraakt. Therapeuten die bijvoorbeeld bioresonantie aanbieden zullen niet blij zijn met IOCOB. Maar ja, het gaat ook niet om het welzijn van therapeuten maar om het welzijn van patiënten.

Tegengif

Onder de button tegengif is een amusante discussie te vinden met de Vereniging tegen de
Kwakzalverij. De rubriek wordt door IOCOB als volgt omschreven:
Tegengif is een nieuwe rubriek. Tegengif keert zich tegen alle ontwikkelingen in de samenleving die de noodzakelijke innovatie in de geneeskunde afremmen of verhinderen. Tegengif geeft tegengas tegen onjuistheden in de media omtrent complementaire geneeskunde. Tegengif wordt in het bijzonder ingezet om schade aan de betekenis van de complementaire geneeskunde te voorkomen.

Tegengas

Over de naam van de rubriek zal goed nagedacht zijn. Ongetwijfeld wordt met het gif de Vereniging tegen de Kwakzalverij bedoeld. De vereniging heeft in de laatste decennia niets anders heeft gedaan dan alles af te kraken wat niet door een dokter wordt voorgeschreven. Geen wonder dat IOCOB de VtdK het nodig vindt om eens wat tegengas te geven. En dat gebeurt met felheid en met humor.

Ook handig voor huisartsen

Voor eenieder die als patiënt of als behandelaar meer wil weten over complementaire geneeswijzen is de website van IOCOB bijzonder handig en informatief. Ook voor huisartsen trouwens. Want zij zullen toch ook zeer regelmatig te maken krijgen met vragen van patiënten over verschillende complementaire behandelingen. Het kan dan handig zijn om een groen of rood licht te kunnen geven.
© 2010 - 2018 Machosofty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alternatieve geneeswijzenNaast de reguliere geneeswijze die wij in Nederland kennen, van de huisarts en de ziekenhuizen met hun specialisten, bes…
Zorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenZorgverzekering: vergoeding alternatieve geneeswijzenAlternatieve geneeswijzen zijn geneeswijze waarvan het niet wetenschappelijk is vastgesteld of ze daadwerkelijk werken.…
Alternatieve geneeswijzen onder de loepIn dit artikel volgt een korte beschrijving van enkele populaire alternatieve geneeswijzen. Wens je een beroep te doen o…
Alternatieve geneesmiddelenAlternatieve geneesmiddelenEr zijn verschillende alternatieve geneesmiddelen die u kunt gebruiken. Er is een verschil tussen alternatieve geneeswij…
Paranormale geneeswijzenParanormale geneeswijzen zijn geneeswijzen die gebruik maken van technieken die wetenschappelijk niet of nog niet kunnen…
Bronnen en referenties
  • www.iocob.nl

Reageer op het artikel "IOCOB de vraagbaak over complementaire geneeswijzen"

Reactie

Henk, 30-12-2010 20:28 #1
Stichting Iocob zet regelmatig volslagen onzin op hun site en lijken vooral bezig om hun eigen winkel (acupunctuur, 'neuropathie' ) te promoten. Regelmatig worden er ook onderzoeken verzonnen of wordt er iets beweerd door een niet-bestaande professor. Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens op hun site om te zien hoevaak de imaginaire 'prof feyermorgen' wordt geciteerd.

Infoteur: Machosofty
Gepubliceerd: 29-09-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!