InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Verkoudheid en griep verlichten met kruiden

Verkoudheid en griep verlichten met kruiden

Verkoudheid en griep verlichten met kruiden De winter staat weer voor de deur en de griep en verkoudheid zijn weer in aantocht. Er zijn tal van middelen op de markt die helpen om een verkoudheid te verlichten. In het algemeen helpt stomen het beste, omdat dan je hele neus vrij komt en je weer goed kan ademen.

Welke kruiden gebruiken en waar helpt het tegen?

Je kan alleen gaan stomen met heet water, maar er zijn ook kruiden die je in het water toe kan voegen om een beter resultaat te krijgen. Hieronder een overzicht van de meest helpende kruiden.

  • Benzoë (hars) extract werkt tegen bronchitis, hoest, strottenhoofdontsteking, keelpijn en angina.
  • Bergamot werkt tegen neusverkoudheid en keelpijn.
  • Kamille werkt tegen neusverkoudheid, hooikoorts en bijholteontsteking.
  • Kaneel werkt tegenverkoudheid
  • Eucalyptus werkt tegen bronchitis, neusverkoudheid, gewone verkoudheid, hoest, hooikoorts, griep, bijholteontsteking en angina.
  • Lavendel werkt tegen bronchitis, verkoudheid, hoest, griep, bijholteontsteking, keelpijn en kinkhoest.
  • Citroen werkt goed bij griep.
  • Marjolein werkt goed bij hoest.
  • Melisse werkt goed bij hooikoorts.
  • Mirre werkt goed bij bronchitis.
  • Pepermunt werkt tegen neusverkoudheid en bijholteontsteking.
  • Grove den werkt goed tegen neusverkoudheid, hooikoorts en bijholteontsteking.
  • Sandelhout werkt goed bij strottenhoofdontsteking.
  • Tijm werkt tegen bronchitis, hoest, strottenhoofdontsteking, bijholteontsteking, keelpijn en angina.

Als je verse kruiden gebruikt om mee te stomen, hak dan 25 gram tot 50 gram kruiden fijn, doe dit in een grote kom en giet hier 500 ml tot 600 ml kokend water overheen. Met verse kruiden is het aan te raden om 2 keer per dag 5 minuten te stomen.

Gebruik je bij het stomen geen verse kruiden maar etherische oliën, gebruik dan hiervan 3 tot 4 druppels. Ook hierbij geldt dat 2 keer per dag stomen het beste is. Gebruik je een etherische olie, dan is het aan te raden om niet langer dan 2 minuten te stomen.

Neem tijdens het stomen een grote handdoek en leg deze over het hoofd en over de kom. Door middel van de stoom gaan de neusgangen wijder staan waardoor de bestanddelen van de kruiden in het bloed terecht komen en hierdoor de kwaal wordt verlicht.

Als je een bad hebt

Als je een ligbad hebt is het heerlijk om daarin te dompelen als je grieperig bent of last hebt van een verkoudheid. Een kruidenbuil kan hierbij nog extra verlichten.

Benodigdheden

  • Gedroogde kamillie
  • Gedroogde lindebloesem
  • Gedroogd kliskruid
  • Gedroogde vlierbloesem
  • Gedroogde bernagie

Bereidingswijze

Giet 1,25 liter water in een grote pan en voeg daarbij 1 handje kamille, 1 handje lindebloesem en 1 handje kliskruid toe. Voeg 1 handje vlierbloesem en 1 handje bernagie toe en breng het mengsel aan de kook. Is het aan de kook, sluit de pan af met een deksel en laat dit mengsel 20 minuten pruttelen. Giet het afkooksel door een zeef en druk met de bolle kant van een lepel al het vocht uit de kruiden. Doe hierna de kruiden in een dubbellaags stuk mousseline, haal de hoeken van het doek naar elkaar en knoop dit zakje dicht met een touwtje.

Laat het bad vollopen met water en hang halverwege het buideltje alvast in het bad. Als je in het bad zit, gebruik het buideltje dan als een massage spons over het hele lichaam om op deze manier het buideltje optimaal zijn werk te laten doen.

Andere tips bij verkoudheid

Naast deze kruiden kan het stomen met citroen ook goede resultaten boeken. Gebruik hiervoor 2 citroenen op 50 cl water en stoom boven een bord, ook met een handdoek over het hoofd.

Tevens verlicht thee ook goed bij verkoudheid. Zet thee (het beste is kruiden thee) en voeg hierbij een halve citroen en 3 theelepels honing toe. Van honing is bekend dat dit de keel verzacht. Deze thee kan ook goed gedronken worden door kinderen, maar geef dit niet aan zuigelingen. Er zit een bepaalde stof in honing die niet goed is voor kinderen onder de 1 jaar.

Wil je je kind laten stomen, kijk hier dan goed mee uit. Het advies luidt om kinderen onder de 6 jaar niet te laten stomen. Dit door het gebruik van kokend heet water. Wil je je kind toch laten stomen, doe dit dan alleen als je er naast zit en hou je kind goed in de gaten, zodat er geen contact komt tussen je kind en het hete water.

Rust voldoende, want slapen is altijd nog het beste medicijn bij griep en verkoudheid
© 2011 - 2019 Meisssie20, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wanneer je last hebt van een verkoudheidWanneer je last hebt van een verkoudheidLast van keelpijn een verstopte neus,een bonkende hoofdpijn en algehele malaise? grote kans dat je verkouden bent! hoe o…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid, hoe kan je dit voorkomen en genezen?Verkoudheid is een acute oppervlakkige ontsteking van de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen. Het wordt veroorzaakt…
RS-virus: veel voorkomend virus bij kinderenRS-virus: veel voorkomend virus bij kinderenHet RS-virus lijkt op het griepvirus en het is een veelvoorkomende oorzaak van luchtweginfecties dat vooral jonge kinder…
Weerstand, griep en verkoudheidWeerstand, griep en verkoudheidIn de wintermaanden worden veel Nederlanders weer geveld door griepvirussen. Griep wordt veroorzaakt door het influenzav…
Bronnen en referenties
  • 'De geheime wereld van de kruiden' van Uitgeverij Atlas

Reageer op het artikel "Verkoudheid en griep verlichten met kruiden"

Infoteur: Meisssie20
Gepubliceerd: 20-10-2011
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!