InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Kniepijn - Natuurlijke behandelingen

Kniepijn - Natuurlijke behandelingen

Kniepijn - Natuurlijke behandelingen Kniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam. Enkele oorzaken zijn verwonding, artritis, zwaarlijvigheid, mechanische problemen, Osteochondritis dissecans, chondromalacia patellae en de ziekte van Osgood-Schlatter. Gelukkig zijn er heel wat natuurlijke behandelingen die kniepijn kunnen verlichten.

Waarom kiezen voor natuurlijke behandelingen tegen kniepijn?

Hoewel er veel pijnstillers beschikbaar zijn om kniepijn te verlichten, kiezen een pak mensen toch voor natuurlijke behandelingen. Dit komt omdat klassieke pijnstillers neveneffecten hebben voor onze gezondheid, zeker als we ze op langere termijn gebruiken. Het opteren voor natuurlijke behandelingen tegen kniepijn komt dus onze gehele gezondheid ten goede.

Natuurlijke behandelingen tegen kniepijn

Koudebehandeling

Wikkel enkele ijsblokjes in een handdoek en leg dit ongeveer 15 minuten lang op de pijnlijke knie. Het is echter niet aangeraden het ijs langer dan 20 minuten op dezelfde plek te laten liggen. Dit kan immers de huid en de zenuwen in dat gebied beschadigen.

Warmtebehandeling

Warmte is even efficiënt in het verlichten van kniepijn als koude omdat het de bloedtoevoer verbetert. Je kunt bijvoorbeeld een warm bad nemen waarbij je knieën de warmte van het water opnemen of je kunt ervoor opteren een warmte-element op de pijnlijke knie te leggen.

Rust

Rusten is één van de belangrijkste dingen die je kan doen om kniepijn te verzachten. Het is van primordiaal belang dat je druk op je knieën ten allen tijde vermijdt.

Massage

Masseer je pijnlijke knieën twee tot drie keer per dag met warme olijfolie.

Kruidenwikkels

Kruidenwikkels behoren tot de beste natuurlijke behandelingen om kniepijn te verlichten. Laat de wikkels weken in één van de onderstaande kruidenmengsels, bedek hiermee de pijnlijke knie en laat drogen.
  • Mosterdzaadolie en fenugriekzaad;
  • Honing en kaneelpoeder;
  • Mosterdzaadolie en olijfolie;
  • Appelazijn;
  • Geitenmelk, bloem en kurkuma;
  • Kokosolie en kruidnagelolie.

Benen hoger leggen

Zwellingen in de knieën kan je verminderen door je benen zo vaak mogelijk iets hoger te leggen (bijvoorbeeld door er enkele kussens onder te leggen).

Oefeningen voor de bloedsomloop

Ga op een stoel zitten en laat je benen rusten op een andere stoel. Hef één voet langzaam op, wacht tien seconden en keer terug tot de basispositie. Herhaal met het tweede been. Doe dit verschillende keren na elkaar.

Gember

Meng zo vaak mogelijk verse gember onder je gerechten en smoothies. Gember bevat immers uitstekende pijnverlagende eigenschappen.

Glucosamine

Glucosamine is een echt wondermiddel bij gewrichtspijnen en artritis. Dit kan je het best als voedingssupplement nemen. Glucosamine voorkomt ook dat je gewrichten te snel verslijten.

Voedingssupplementen

Andere voedingssupplementen die de moeite van het nemen waard zijn: vitamine D, vitamine E, vitamine B3, levertraan en lijnzaadolie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Pijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tipsPijnlijke knieën en kniepijn: behandeling & tipsPijnlijke, zere knieën kunnen erg veel ongemak met zich meebrengen, vooral 's winters bij kou en vochtigheid. Ook na een…
Kniepijn symptomen verklaardKniepijn symptomen verklaardEr zijn veel verschillende soorten kniepijn en veel verschillende soorten kniepijn. Hier een overzicht van soorten kniep…
Pijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenPijnlijke borsten - natuurlijke behandelingenDe meeste vrouwen krijgen vroeg of laat te maken met pijnlijke borsten. Deze pijn kan constant zijn of kan slechts af en…
Pijnlijke knieën, wat doe je er aan?Naarmate men ouder wordt, kan het zijn dat de knieën gevoelig, of pijnlijk gaan worden. Meestal heeft dit met wat slijta…

Reageer op het artikel "Kniepijn - Natuurlijke behandelingen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 02-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijke behandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!