InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Tips om jet lag te voorkomen

Tips om jet lag te voorkomen

Tips om jet lag te voorkomen Jet lag is een term die duidt op veranderingen in het lichaam die te wijten zijn aan een een moeilijke aanpassing aan uursveranderingen tijdens verre reizen. Hierdoor wordt het moeilijk om te werken, te eten en terug op een normaal uur te gaan slapen. In dit artikel gaan we dieper in op de symptomen van jet leg en geven we je verschillende tips om jet lag te voorkomen.

Jet lag symptomen

Jet lag doet zich voor na een lange reis (bijvoorbeeld tussen Europa en de Verenigde Staten) en wordt gekenmerkt door één of meer van de volgende symptomen:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Onregelmatige slaappatronen
  • Slapeloosheid
  • Lichte depressie
  • Constipatie of opstopping
  • Slecht humeur
  • Slechte oriëntatie
  • Moeilijkheden om zich te concentreren

Natuurlijke manieren om jet lag te voorkomen

Het is mogelijk om de symptomen van jet lag te voorkomen en te verminderen door het volgen van één of meerdere van de volgende tips:

Water

Drink veel water, vooral tijdens de vlucht zelf. De droge lucht van het vliegtuig deshydrateert het lichaam en zorgt voor bovenstaande ziekteverschijnselen. Door genoeg water te drinken worden deze symptomen dus tegengegaan.

Alcohol en caffeïne

Vermijd alcohol en cafeïne (koffie, chocolade, cola) voor en tijdens een lange vlucht. Alcohol deshydrateert het lichaam waardoor de symptomen van jet lag erger worden. Caffeïne verstoort dan weer de natuurlijke slaappatronen.

Rozemarijn en valeriaan thee

Voeg enkele druppels olie van rozemarijn toe aan een glas water en drink dit rustig op. Drink vervolgens, enkele uren later, een kopje valeriaan thee.

Slapen

Probeer genoeg te slapen tijdens de nacht die aan een nachtvlucht voorafgaat. Acht uur slaap is een minimum.

Kleren

Draag comfortabele kleren en schoenen. Vermijd kleren die te nauw zijn of waarin je bewegingen beperkt zijn, want deze maken de bloedsomloop moeizamer en zorgen ervoor dat de symptomen van jet lag erger worden.

Verkoudheid en griep

Ziektes zoals verkoudheid en griep maken jet lag alleen maar erger en putten het lichaam uit. Begin daarom een week voor de vlucht met het nemen van echinacea en/of cat's claw; deze versterken het immuunsysteem en voorkomen deze ziektes.

Douche

Heb je tussenvluchten? Probeer dan tijdens zulke tussenvlucht een douche te nemen als je hiertoe de mogelijkheid hebt. Een douche zorgt ervoor dat je bloedsomloop terug op gang komt en dat je spieren terug beter beginnen werken. Je zal je tijdens de rest van de vlucht een stuk beter voelen.

Lichaamsbeweging

Doe zoveel mogelijk aan lichaamsbeweging tijdens de dagen die aan de lange vlucht voorafgaan. Tijdens de vlucht zelf is het aangewezen om elk uur eventjes recht te staan, je benen te strekken en het vliegtuig op en neer te wandelen.

Natuurlijke slaapritmes

Probeer zoveel mogelijk je natuurlijke slaapritmes aan te houden. Is het je gewoonte om in je thuisland om 23u te gaan slapen, ga in je land van bestemming op hetzelfde uur slapen, ook al voel je je nog niet moe. Hoe sneller je je aan het nieuwe ritme aanpast, hoe sneller je lichaam aan de jet lag gewend zal raken.

Epsom zoutbaden

Is het kwaad al geschied, dan kan je je jet lag in een mum van tijd doen verdwijnen door te baden in Epsom zout. Dit is ook een goed idee om te doen van zodra je in je bestemming aankomt.
Gerelateerde artikelen
Het voorkomen van een jetlagEen jetlag kan zomaar de eerste dagen van je vakantie verpesten, of een vergadering onderbreken. Je kan zelfs behoorlijk…
Jetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjesJetlag vermijden: oorzaken, symptomen, tips en middeltjesJetlag is een aandoening die regelmatig voorkomt bij reizigers die in verschillende tijdzones vliegen. Hierdoor gaat je…
Jetlag: verstoring van het bioritmeJetlag: verstoring van het bioritmeOns biologisch ritme word bepaald door onze biologische klok. Wie met een vliegtuig reist en een tijdzone passeert, krij…
Zo voorkom je een jetlag bij baby'sZo voorkom je een jetlag bij baby'sMet je baby naar een andere tijdzone vliegen kan nogal wat slaapproblemen opleveren. Zeker als er een groot tijdverschil…
Slaapritme bij daglichtSlaapritme bij daglichtNormaal slaapt een mens 's nachts en het lichaam is daar dan ook op ingesteld. Het kan echter voorkomen dat iemand overd…

Reageer op het artikel "Tips om jet lag te voorkomen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 08-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!