InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Netelroos - natuurlijke behandelingen

Netelroos - natuurlijke behandelingen

Netelroos - natuurlijke behandelingen Netelroos, ook urticaria of galbulten genaamd, zijn sterk jeukende roze bulten op de huid die in de meeste gevallen ontstaan als allergische reactie op voeding of medicijnen. Ze kunnen op elk lichaamsdeel voorkomen. Als de allergische reactie abnormaal groot is en als ook je keel begint op te zwellen, moet je dringend een arts raadplegen. In alle andere gevallen kunnen natuurlijke behandelingen soelaas bieden.

Peterselie

Peterselie verhindert de secretie van histamine, een stof die netelroos en bulten kan veroorzaken. Je kunt de peterselie rauw eten (bijvoorbeeld in salades of tussen de boterham) of ze integreren in groentensappen en soep.

Groene thee

Ben je iemand die gemakkelijk allergische reacties krijgt, probeer dan eens vaker groene thee te drinken. Eén kopje twee keer per dag volstaat.

Vitamine E, vitamine C, zink en cayennepeper

Neem extra vitamine E, vitamine C en zink om het genezingsproces te versnellen. Ook cayennepeper heeft dit effect.

Voedingsmiddelen die je moet vermijden

Vermijd voedigsmiddelen zoals eieren, aardbeien, bessen, pindanoten, chocolade, kaas, tomaten, soja, zeevruchten en schaaldieren. Dit zijn immers voedingsmiddelen die bij veel mensen allergische reacties en dus netelroos veroorzaken.

Kleding

Te strakke kleding dien je ook te vermijden. De wrijving met de kleren zal de jeuk niet alleen erger maken, maar zal de netelroos ook naar andere omliggende lichaamsdelen uitbreiden.

Water

Drink minimum anderhalve liter water per dag om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen.

Chloorwater

Enkele rondjes zwemmen in chloorwater is een prima methode om de pijn van netelroos te verzachten en zwellingen te verminderen.

Gember

Laat een dik stuk gember koken in een kom water en giet de inhoud vervolgens bij in je badwater. Als je hier minimum 30 minuten in blijft liggen, zal je je ongetwijfeld beter voelen. Gember kan trouwens ook als voedingssupplement ingenomen worden om je van je netelroos te verlossen.

Koud compres

Het aanbrengen van een koud compres vermindert de pijn en jeuk die met allergische reacties gepaard gaat. Hieronder volgen nog enkele natuurlijke behandelingen om koude compressen mee te verrijken.

Havermout en maiszetmeel

Meng twee kopjes havermout met drie theelepels maiszetmeel en een beetje water totdat je een dikke pasta verkrijgt. Bedek hiermee de netelroos en laat minimum een half uur intrekken. Daarna afspoelen.

Appelazijn

Drenk een wattenbolletje of een wikkel in appelazijn en leg dit op de bulten van de netelroos. Plak het compres eventueel vast met een beetje plakband zodat je je dagelijkse activiteiten kunt verderzetten terwijl de appelazijn zijn werk doen. Appelazijn vermindert jeuk en brengt de PH van de huid weer in evenwicht.

Aloe vera

Aloe vera herstelt de huid en dus ook netelroos maar liefst zeven keer sneller dan normaal. Bovendien dringt het tot in alle huidlagen door. Het is dus een goed idee om de aloe vera gel minimum twee maal daags op de bulten aan te brengen. De jeuk en pijn zal er ook door verminderen.

Grapefruit seed extract

Doe enkele druppels grapefruit seed extract in een theelepel olijfolie. Masseer hiermee het lichaamsdeel dat allergische reacties vertoont.

Essentiële olie van lavendel

Een andere kalmerende en natuurlijke behandeling tegen allergische reacties en netelroos is essentiële olie van lavendel. Deze olie kan rechtstreeks op de bulten worden aangebracht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos/Urticaria/Galbulten, hoe komt u er snel vanaf?Netelroos is een reactie van de huid, het staat ook bekend als Urticaria of Galbulten. Iedereen komt vroeg of laat er me…
Netelroos bij de hondNetelroos bij de hondNetelroos is een veelvoorkomend probleem bij zowel mens als dier. Het kan een enorme last zijn op je huisdier en soms is…
Kniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn - Natuurlijke behandelingenKniepijn is een veelgehoorde klacht; het is immers de grootste en één van de meest gebruikte gewrichten van het lichaam.…
Netelroos: een allergische huidreactieNetelroos: een allergische huidreactieNetelroos is een allergische reactie waarbij er over heel het lichaam een uitslag kan ontstaan met kleine tot grote bult…

Reageer op het artikel "Netelroos - natuurlijke behandelingen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 03-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Natuurlijke behandelingen
Medische informatie…
Schrijf mee!