InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Liefdesverdriet wordt door anderen niet altijd begrepen

Liefdesverdriet wordt door anderen niet altijd begrepen

Liefdesverdriet wordt door anderen niet altijd begrepen Liefdesverdriet is geen zeldzaamheid en veel mensen krijgen er in hun leven mee te maken. Soms is het verdriet om een onbeantwoorde liefde of om een stille liefde voor iemand die al een relatie heeft of waar om een andere reden geen relatie mee mogelijk is. Vooral het liefdesverdriet na een verbroken relatie kan enorm zijn. U kunt het vergelijken met een rouwproces. Men rouwt om het verlies van de geliefde en van de liefde zelf. Veel mensen hebben daarna veel tijd nodig om er weer bovenop te komen. Sommigen lukt het al snel om een nieuwe relatie aan te gaan, maar als dat te snel gebeurt, is die relatie na korte tijd ook weer verbroken. De oude relatie is dan nog niet goed verwerkt en zit de nieuwe relatie dwars.

Liefdesverdriet bij een eerste verliefdheid

Zeker als het om een eerste verliefdheid gaat valt iemand na de breuk in een groot gat. Alle dromen, alle voorstellingen van de toekomst en alle daarmee gepaard gaande gevoelens worden in een klap de bodem in geslagen. Daarnaast krijgt het zelfvertrouwen een grote klap.

Er weer bovenop komen

Het is moeilijk om daarna uit dat gat omhoog te klimmen en weer verder te gaan met het eigen leven. Toch is dat de enige manier om uzelf weer er bovenop te krijgen. Dat is echter beslist niet gemakkelijk. Hoe langer de relatie geduurd heeft, des te moeilijker is het om weer het gewone leven op te pakken en te wennen aan een leven alleen. Toch is dat de manier om weer in evenwicht te komen.

Liefdesverdriet als men lang een relatie gehad heeft

Geliefden die lang samengewoond hebben en/of zelfs getrouwd geweest zijn, verliezen bij een breuk niet alleen hun geliefde, maar ook hun normale, dagelijkse leven en alle gewoontes die daarmee samengingen. Samen gaan slapen, samen ontbijten, dineren, samen op vakantie, samen sporten, wandelen, samen voor kinderen zorgen, naar feestjes gaan. Het is er allemaal niet meer bij.

Alsof het leven geen zin meer heeft na het verlies van een partner

Het hele leven staat ineens op zijn kop. Ook al is de ander ontrouw geweest, dat verandert niets aan de pijn van het gemis. Hooguit komt er dan een flinke boosheid bij die de pijn van het gemis in het begin wat overstemt. Het gemis voert echter de boventoon. Men voelt zich gekwetst, alleen, in de steek gelaten en de toekomst ziet er mistig en troosteloos uit. Het is niet voor te stellen dat er ooit nog geluk aan de horizon verschijnt. Anderen kunnen op een dergelijk moment zeggen wat ze willen, maar voor de betrokken, in de steek gelaten partner, is dat allemaal onzin.

Liefdesverdriet en gebrek aan zelfvertrouwen gaan bijna altijd samen

Eenmaal weer alleen ontstaan er bovendien vragen als: “Waarom ik? Is er iets mis met mij? Waarom kan de ander niet genoeg van mij houden? Ben ik minder waard dan een ander? Zie ik er lelijk uit? Wat moet ik met mijn leven? Ik heb er geen zin meer in.” Al deze gedachten en vragen zijn heel begrijpelijk en logisch, maar ook gevaarlijk.

Zichzelf onder de armen grijpen

Wie te lang in deze neerwaartse spiraal blijft hangen en steeds negatiever over zichzelf gaat denken, komt er op den duur niet meer alleen uit. Het leven wordt uitzichtloos en dat mag eigenlijk niet gebeuren. Tenslotte is het leven een geschenk. Wie al wat levenservaring heeft weet dat na een dieptepunt het toch altijd ook weer omhoog gaat en er weer lichtpunten in het leven verschijnen. Vaak onverwacht, maar altijd welkom.

Liefdesverdriet heeft ook invloed op de gezondheid

Mensen met liefdesverdriet hebben vaak weinig eetlust. De maag is een van de lichaamsdelen die sterk reageren op psychische gesteldheden. Ook hoofdpijn en een compleet gevoel van lusteloosheid, oververmoeidheid en slapeloosheid kunnen een gevolg zijn van het verdriet. Het liefdesverdriet gaat u “niet in de koude kleren” zitten, maar zit vooral ook van binnen en het hele lichaam doet eraan mee.

Verwen uzelf eens

Ga er verstandig mee om en probeer etenswaren te vinden die u altijd al lekker vond. Iemand die “ziek” is mag best een beetje verwend worden en na een griepje moet een patiënt immers ook met wat lekkere etenswaren weer aan de gang geholpen worden. Dat is in dit geval niet anders.

Liefdesverdriet wordt vaak niet door anderen begrepen

Het medeleven en de steun van anderen doen vaak goed, maar helpen slechts korte tijd. Goed bedoelde uitspraken als “hij/zij is het niet waard dat erom getreurd wordt” kunnen het verdriet niet echt temperen. Bovendien zijn veel mensen van mening dat ook verdriet op een bepaald moment over moet zijn, maar dat klopt niet. Verdriet, en dat geldt zeker ook voor liefdesverdriet, hangt af van de emotionele gesteldheid van de persoon, de duur van de betreffende relatie en van de manier waarop ermee omgegaan wordt.

U bepaalt zelf hoelang u er verdriet van heeft

De duur van het liefdesverdriet kan geen enkele buitenstaander bepalen en die kan dus ook niet bepalen op welk moment u een einde aan dat verdriet moet maken. Liefdesverdriet heeft, net als elk ander rouwproces, zijn tijd nodig. Mensen die vinden dat "u er nu maar eens overheen moet zijn" hebben vast nooit iets dergelijks meegemaakt. Iedereen verwerkt verdriet en verlies op zijn eigen wijze. U ook.

Liefdesverdriet wordt slechts langzaam verwerkt

Liefdesverdriet heeft tijd nodig. Vaak veel tijd. Het duurt soms jaren. Een goede remedie om met liefdesverdriet om te gaan is afleiding te zoeken. Zorg dat uw hoofd bezig is met andere dingen dan met het onderwerp van uw liefdesverdriet. Probeer u zelf een plezier te doen. Ga fietsen, wandelen of in de tuin werken. Zoek andere mensen op, lees boeken en kijk goede films.

Staar u niet blind op andere paartjes

Let vooral niet te erg op andere paartjes, want uitgerekend nu vallen u de verliefde stelletjes op straat en in de bioscoop natuurlijk nog meer op dan vroeger. Geen wonder. Zoek echter naar mensen die, net als u, ook alleen zijn of met vrienden/vriendinnen uitgaan. Die zijn er altijd. Zeker in de tegenwoordige tijd, waarin veel relaties stranden. Zorg echter dat u bezig bent, zodat u niet kunt verdrinken in een poel van negatieve gedachten.

Kijk altijd weer naar de toekomst

Ook al lijkt de toekomst leeg en treurig, probeer toch lichtpuntjes te zien. Tel ook eens uw zegeningen. Het is goed om alle dingen die in uw voordeel werken af en toe op te tellen. Uw relatie is dan wel verbroken, maar misschien hebt u nog uw ouders, een of meer kinderen, een eigen huis, leuk werk, lieve vrienden en vriendinnen, goede buren waar u altijd bij terecht kunt, of andere positieve zaken.

Positieve punten in uw leven zoeken

Probeer zoveel mogelijk positieve punten in uw leven te ontdekken. Ga op bezoek bij mensen die positief in het leven staan. Geef uw hart een duwtje, want een verbroken relatie betekent echt niet dat u uw leven lang ongelukkig zult blijven, ook al denkt u daar op dit moment anders over. Ooit schijnt weer de zon. Ook voor u.
Gerelateerde artikelen
Overwin liefdesverdrietOverwin liefdesverdrietJij bent verliefd, of je houdt nog veel van je ex partner, maar de ander houdt niet meer van jou. Liefdesverdriet als ge…
Wat te doen met liefdesverdriet?Wat te doen met liefdesverdriet?Het leiden aan liefdesverdriet is alles behalve leuk. Het voelt alsof je hart in stukken is gescheurd en het is bijna ve…
Liefdesverdriet, de hel van het afkickenLiefdesverdriet, de hel van het afkickenDe wetenschap is er eindelijk achter, liefde is een chemisch proces in onze hersenen. Wanneer we verliefd zijn maken onz…
Afgewezen worden in de liefde: Wat nu?Afgewezen worden in de liefde: Wat nu?Veel mensen zullen dit fenomeen al hebben meegemaakt. Afgewezen worden door diegene waar jij zo stapelverliefd op was/be…
Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd of liefdesverdriet, hoe voelt het?Verliefd, de meeste mensen worden wel eens verliefd op iemand. Als je verliefd bent is die ander ongelooflijk verleideli…

Reageer op het artikel "Liefdesverdriet wordt door anderen niet altijd begrepen"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-08-2019
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!