InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Mijn man of vriend is een moederskind

Mijn man of vriend is een moederskind

Mijn man of vriend is een moederskind Het moederskind kan zich niet losmaken van zijn moeder, ongeacht zijn leeftijd. Wanneer je man of vriend wel erg gehecht is aan zijn moeder, kan dat problemen opleveren voor jullie relatie. Jouw schoonmoeder staat vaak onverwachts op de stoep, belt vaak en eist bezoekjes van haar zoon. Ook heeft ze invloed op wat hij eet, wat hij draagt en hoe zijn liefdesleven eruit ziet. Sommige relaties lopen hier helemaal stuk op. Toch ziet de man dit niet altijd even duidelijk in. Voor hem is het moeilijk te begrijpen waarom zijn partner zijn moeder net accepteert.

Wat is een moederskind?

Een moederskind of moederskindje is iemand die heel erg aan zijn of haar moeder hangt. Bij moederskindje spreken we over de man: jouw partner. Hij kan zich niet loslaten van zijn moeder, en moeder bemoeit zich nog wekelijks, bij voorkeur dagelijks, met zijn leven. En dat terwijl hij al lang volwassen is.

Hoe herken je een moederskind?

Er zijn een aantal punten die erop wijzen dat de man een moederskind is. Zo zal het moederskind nagenoeg iedere dag contact hebben met zijn moeder. Hij belt haar, zij belt hem, of ze komen bij elkaar op bezoek. Daarnaast prijst de man zijn moeder de hemel in. Als vrouw of vriendin zijnde wordt je vaak geconfronteerd met hoe zijn moeder het doet, waarbij hij duidelijk aangeeft dat zijn moeder het ook beter of anders doet. Moeder bemoeit zich met het huishouden en het leven van haar zoon. Ze heeft ook invloed op wat hij eet, koopt en zelfs met welke vriendin hij thuis komt.

Op Moederdag en met de verjaardag van moeder is er steevast de 'verplichting' om naar zijn moeder te gaan. Bezoekjes aan haar duren lang en hij komt er vaak. Desnoods zonder zijn partner. Een bezoek aan de moeder van zijn partner wordt uitgesteld of duurt niet langer dan een uur. Soms noemt hij zijn moeder 'mammie' of 'mama' en laat zich graag vertroetelen door haar. Ook gaat moeder vaak mee shoppen, op vakantie of naar feestjes. Wanneer zijn partner iets zegt van bovenstaande feiten, wuift hij deze weg en neemt het op voor zijn moeder.

Een relatie mee beginnen?

Het is lastig om een relatie met een moederskind te hebben. De band moeder-zoon is soms erg sterk. Voor een moeder is het dan soms ook moeilijk om zoonlief los te laten, laat staan om hem te delen of af te staan aan een andere vrouw. De zoon is zo gehecht aan zijn moeder, dat hij niet inziet dat hij zijn partner hiermee opzij zet en haar onzeker ermee maakt. Ook ziet het moederskind niet in dat zijn moeder zijn leven beheerst en er invloed op heeft. Vrouwen die een relatie met een moederskind aangaan, moeten hier rekening mee blijven houden. Dit soort mannen zijn moeilijk te veranderen: hun moeder staat nou eenmaal op een voetstuk.

Bij een ruzie gaat hij naar zijn moeder

Wanneer het moederskind ruzie heeft met zijn partner, vertrekt hij naar zijn moeder. Daar praat hij met zijn moeder of 'huilt' bij haar uit. Hij zoekt troost of bevestiging, die hij ook vindt bij zijn moeder. In ernstige gevallen komt zijn moeder naar zijn huis en valt de partner van haar zoon met woorden aan. De man voelt zich gesterkt door zijn moeder. Moeder voelt dat haar zoon op haar leunt, wat de band alleen maar sterker maakt. Zoon vraagt advies aan zijn moeder en moeder beslist soms over zijn relaties. Ook hier is moeilijk tussen te komen.

De man doet niks

Dan is er nog een ander type moederskind: de man die er niks aan doet. Hij gaat bij een ruzie tussen hem en zijn partner niet naar moeder, maar doet er ook niks aan wanneer zijn moeder onverwachts op de stoep staat en zichzelf uitnodigt voor het avondeten. Dit soort type mannen zijn gehecht aan hun moeder en zien daar het kwaad niet van in. Wanneer hun eigen vrouw of vriendin wordt beledigd of gekleineerd door hun moeder, zien ze dat als opbouwende kritiek. Of ze weten gewoon niet wat ze ermee aan moeten, bang om zowel moeder als vrouw tegen zich in het harnas te jagen. Wat doet de man op zo een moment? Helemaal niks. Hij laat de vrouwen die hij liefheeft het zelf uitvechten.

Dominante moeder

Een dominante moeder is niet per definitie de moeder van een moederskind. Een dominante moeder wil over haar zoon heersen, of dit nou goedschiks of kwaadschiks is. Ze zal de partner van haar zoon, maar ook haar zoon zelf haar wil opleggen en bekritiseren. De moeder-zoon band is vaak verstoord: er is geen blijk van waardering of respect tussen beiden. De man kan het hier moeilijk mee hebben: hij houdt van zijn moeder maar weet niet hoe hij met haar dominantie moet omgaan. Argumenten van zijn partner neemt hij vaak wel aan of begrijpt hij wel, maar hij kan er niet altijd iets mee.

Losmaken van moeder

Als partner van het moederskind is er geen beginnen aan: moeder en zoon losmaken van elkaar zorgt er alleen maar voor dat de man de relatie met zijn partner verbreekt, of de relatie verslechtert snel. De zoon moet zichzelf los zien te maken van zijn moeder. Dit kan alleen wanneer de zoon een spiegel wordt voorgehouden. En dat is niet altijd even makkelijk. Soms is hier zelfs professionele hulp voor nodig. Dit kan alleen wanneer het moederskind dit ook zelf wil inzien. Voor de moeder kan het erg moeilijk zijn wanneer haar zoon zich losmaakt van haar. Ze voelt zich opzij gezet, gekwetst en vaak voelt ze emoties als angst en woede opkomen. Dit kan zich uiten in afzondering, negeren of boze gesprekken.
Gerelateerde artikelen
Help! Ik word gek van mijn schoonmoeder!Help! Ik word gek van mijn schoonmoeder!Vaak zijn het vrouwen die problemen hebben met hun schoonmoeder. De problemen lopen soms zo hoog op dat man en vrouw het…
Kenmerken van een sterke en goede relatieKenmerken van een sterke en goede relatieWat zijn de kenmerken van een goede relatie? Hoe herken je een goede relatie? Wanneer is een relatie sterk en niet kapot…
Vrijheid in een relatieVrijheid in een relatieIedereen heeft in een meer of mindere mate behoefte aan vrijheid. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst, v…
Zes signalen dat je nieuwe vriend je kind niet accepteertZes signalen dat je nieuwe vriend je kind niet accepteertIn onze moderne samenleving komt de klassieke vorm van een gezin: man – vrouw – kinderen steeds minder voor. Eén van de…
Zaken die duiden op een ongezonde relatieZaken die duiden op een ongezonde relatieIedere relatie kent zijn ups en downs. Natuurlijk komt het wel eens voor dat jij en je partner niet door een deur kunnen…
Bronnen en referenties
  • http://wijblijvenhier.nl/18204/trouw-nooit-een-moederskind
  • http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/1208219/2011/01/16/Zo-herken-je-een-moederskindje.html

Reageer op het artikel "Mijn man of vriend is een moederskind"

Reacties

Moederskind, 10-08-2019 15:37 #3
Ik heb 5 jaren (te lang) een relatie met man ( 42 jaar). Hij heeft altijd al thuis gewoond. Eerste instantie vond ik het alles zo lief en schattig hoe zij met elkander omgaan. Dat heb ik nog nooit gezien noch mee gemaakt. Naarmate begon het mij flink te irriteren. Moedertje lief zeikt over alles en nog wat. Voorbeeld? Hoe zoonlief zijn kleding draagt en geeft zijn vitamientjes elke dag op tijd, bedient zijn maaltijden op, maakt zijn bedje op en ruimt zijn slaapkamer op. Stormt slaapkamer binnen wanneer wij (vriend & ik) nog in bed liggen (staat zij met dienblad koffie/ broodjes) Hij moet op tijd naar bed. Wanneer (vriend) bij mij thuis Is belt zij continu of hij naar huis wilt komen met smoes voor allerlei huisklusjes te doen. Zelf Is hij superlui en vindt het eigenlijk best heerlijk om als een prins behandeld te worden. Hij poetst zijn tanden en wast zichzelf nog wel in zijn eentje. Alles wordt letterlijk en figuurlijk voor hem gedaan door moedertjelief. Hoe en wat kan ik eraan doen? Radeloos vrouwtje in luve

Wilffanoniemzijn, 07-09-2017 19:22 #2
Mijn vriendin bespreekt alles met haar moeder. Elke dag telefoontjes van circa een uur en appjes. De moeder bemoeit zich met onze relatie. Met het mom van: ik wil me er niet mee bemoeien, maar… zelfs nadat we zelf kinderen kregen is het allemaal erger geworden. Vooral ook hun kritiek op mij of mijn familie. Ik wil liever de relatie niet stopzetten, maar ik weet zeker dat ik op een moment ga ontploffen. Ben zelf overigens een lieve man die aardig wat begrip en acceptatie kan opbrengen. Is er een mogelijkheid om haar te doen inzien dat dit niet goed is voor de relatie. Als ik daar nu over begin, valt ze altijd mij of mijn familie aan. Word daar echt een beetje gek van. Heb het gevoel dat ik niet mijzelf kan zijn en mijzelf continu moet verdedigen tegen twee vrouwen. Net gaat mijn schoonmoeder op vakantie en dan huilt mijn vriendin zelfs bij het gedag zeggen. Wat te doen?

Kimberly de J., 11-03-2017 20:06 #1
Mijn vriend is al 45 en eet nog iedere week bij zijn moeder samen met zijn nog oudere broer en dan zijn het net twee jonge jongens. Heel apart, alsof ze daar niet volwassen zijn. De moeder vindt het heerlijk en praat altijd over haar gezin. Welkom in het gezin. Alsof ze nog met z'n alleen wonen. Er komen bijna geen vrienden. Alleen familie. Ze eten ook iedere week in hetzelfde restaurant. Het zal me niet verbazen als ze dan ook altijd hetzelfde eten aan dezelfde tafel. Is dit normaal? Ik ga er iig nooit wonen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 10-05-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 3
Schrijf mee!