InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Waarom een bruid haar trouwboeket in de lucht gooit

Waarom een bruid haar trouwboeket in de lucht gooit

Waarom een bruid haar trouwboeket in de lucht gooit Een bruiloft kent veel tradities. Een voorbeeld van zo'n traditie is het in de lucht gooien van het bruidsboeket. Dit ritueel zorgt vaak voor grappige momenten: volwassenen vrouwen die strijden om een boeket! Hoe is deze traditie eigenlijk ontstaan? Waarom gooit een bruid haar boeket in de lucht?

Bruidsjurk scheuren

Het gooien van het bruidsboeket is een traditie die uit de Angelsaksische landen is overgewaaid. De traditie kent echter een ontwikkelingsproces.

In de middeleeuwen stond een bruid symbool voor geluk en een bruidsjurk symbool voor vruchtbaarheid. Vrijgezelle vrouwen geloofden dat een stukje van de bruidsjurk hen zou helpen bij het vinden van de geschikte huwelijkspartner. Na de bruiloft renden deze vrouwen daarom de bruid achterna om een stukje van haar jurk te scheuren. Het stukje trouwkledij namen de vrouwen mee naar huis. De bruid bleef uiteindelijk achter in een kapotte jurk.

Bruidsboeket gooien

Hoe komt het dat het scheuren van de bruidsjurk niet meer voorkomt? Waarom begonnen bruiden met het gooien van hun boeket?
Bruidsjurken werden steeds duurder. Ook wilden bruiden hun jurk graag bewaren. Daarnaast vonden bruiden het sowieso niet leuk om achternagezeten te worden door de vrouwelijke bruiloftsgasten. Logisch dus dat het bruidsjurk-scheuren-ritueel vervangen moest worden! En dat gebeurde ook. Maar hoe?

Bruiden gooiden hun boeket in de lucht om de vrijgezelle dames af te leiden. Door de chaos die het boeket veroorzaakte, had de bruid tijd om weg te rennen en haar bruidsjurk te redden. Gaandeweg werd het gooien van het bruidsboeket een traditie.

Tegenwoordig

Ook tegenwoordig komt het in de lucht gooien van een trouwboeket voor. Aan het eind van de bruiloft verzamelen alle vrijgezelle vriendinnen, nichtjes en collega’s zich. De bruid gooit het boeket over haar rechterschouder, zonder te kijken. Het bijgeloof gaat dat degene die het boeket vangt, de eerstvolgende is die gaat trouwen.

Aangezien bruidsboeketten tegenwoordig duur en exclusief zijn, willen bruiden hun boeket niet weggeven. Zij vinden een boeket een mooi aandenken. Veel bruiden nemen daarom speciaal voor het gooiritueel een dummyboeket mee. Een dummyboeket is een kleinere en goedkopere kopie van het originele bruidsboeket.

Er zijn ook bruiloften waar geen bruidsboeket wordt gegooid. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo kunnen de bruid en de bruidegom dit ritueel ongemakkelijk vinden voor hun vrijgezelle gasten.Ook kunnen de bruid en de bruidegom de chaos veroorzaakt door deze traditie onaangenaam vinden.

Maretak

De maretak (mistletoe) staat in Wales symbool voor de liefde. Derhalve vormt de maretak een belangrijk onderdeel van het boeket van de bruiden in Wales. De bruid geeft de ongetrouwde vrouwen een stukje van de maretak. Thuis aangekomen planten of zetten de vrouwen dit stukje in het water. Als de tak groeit, zou dit betekenen dat de vrouw in kwestie binnenkort gaat trouwen.
© 2014 - 2019 Dezy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een bruidsboeket makenEen bruidsboeket makenAls u gaat trouwen is het natuurlijk ook belangrijk om een bruidsboeket te hebben. Dit moet natuurlijk ook bij de rest v…
De bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketDe bruid: Trouwjurk, bruidskapsel en bruidsboeketOp een bruiloft is de bruid het middelpunt, alle ogen zijn op haar gericht. Het is daarom belangrijk om er goed uit te z…
Tips voor trouwen voor weinig geldNu er een duidelijke trend zichtbaar is richting meer traditionele normen en waarden, kiezen mensen weer massaal voor he…
Het bruidsboeket: geschiedenis, trends en weetjesHet bruidsboeket: geschiedenis, trends en weetjesHet bruidsboeket. Als je een bruid ziet, zie je een bruidsboeket. Maar toch is het bruidsboeket een verschijnsel met bet…
Trouwtradities en een originele bruiloftTrouwtradities en een originele bruiloftJe bruiloft is als het goed is één van de mooiste dagen van je leven. Natuurlijk kun je je bruiloft vieren zoals iederee…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.hoewatwaarom.nl
  • http://www.eenspeciaalmoment.nl/
  • Wij Gaan Trouwen door Karin Kustermans

Reageer op het artikel "Waarom een bruid haar trouwboeket in de lucht gooit"

Infoteur: Dezy
Gepubliceerd: 04-08-2014
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!