InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Gevolgen van geregistreerd partnerschap

Gevolgen van geregistreerd partnerschap

Gevolgen van geregistreerd partnerschap Het geregistreerd partnerschap is een formele manier van samen zijn. Waar wat is het verschil met trouwen en wat is het verschil met een samenlevingsovereenkomst? Wanneer gaat men een geregistreerd partnerschap aan en hoe komt dit tot stand? Wat gebeurt er als de relatie stuk loopt? En het belangrijkste: wat zijn de gevolgen van deze vorm van samen zijn? Het geregistreerd partnerschap is een formele manier om aan te tonen dat er een verbintenis is tussen twee personen. Het is in Nederland toegestaan deze vorm van verbintenis aan te gaan tussen twee mannen, twee vrouwen of tussen een man en een vrouw ouder dan 18 jaar. Het is een vorm van samenleven en deze vorm is wettelijk geregeld. Daarnaast wordt geregistreerd partnerschap formeel geregistreerd. Men kan niet met meerdere personen tegelijk een partnerschap aangaan. Wat de voorwaarden betreft lijkt het geregistreerd partnerschap veel op trouwen.

Geregistreerd partnerschap en trouwen

De voorwaarden bij deze twee vormen van samenleven zijn vrijwel gelijk. De juridische status is hetzelfde, namelijk: gehuwd. De gevolgen van beide situaties zijn ook vrijwel gelijk. Eerder was het zo dat een kind geboren tijdens het geregistreerd partnerschap, nog erkend moest worden door de vader. Vanaf 1 april 2014 is dit verschil opgeheven. Een kind wordt automatisch erkend door de ouders die een geregistreerd partnerschap met elkaar hebben. Daarnaast is er nog het verschil dat er bij het geregistreerd partnerschap geen ‘ja-woord’ wordt gegeven, dit is alleen het geval bij het aangaan van een huwelijk.

Geregistreerd partnerschap en een samenlevingsovereenkomst

Bezittingen en schulden
Zoals eerder genoemd zijn de voorwaarden, rechten en plichten bij een geregistreerd partnerschap voor een groot deel wettelijk vastgelegd. Bij een samenlevingsovereenkomst is dat niet zo. Bij een samenlevingscontract leggen de twee partijen zelf vast welke afspraken zij met elkaar maken. Bij het geregistreerd partnerschap vallen vanaf 1 januari 2018, alle bezittingen en schulden niet automatisch meer in de gemeenschappelijke boedel. Bij registreren na deze datum is er sprake van een beperkte gemeenschap van goederen. Bij een samenlevingsovereenkomst kunnen de partijen zelf aangegeven wie de bezitter is van de boedel. Bij geregistreerd partnerschap is automatisch wederzijds onderhoudsplicht geregeld, bij een samenlevingsovereenkomst kiezen de partijen zelf of ze hier wat over willen vermelden.

Wel of niet erfgenaam

En het belangrijkste verschil: bij een samenlevingsovereenkomst zijn de partijen geen erfgenaam van elkaar (tenzij dit in een testament is vastgelegd). Door het noemen van een verblijvingsbeding in een samenlevingsovereenkomst kan men wel afspreken dat bepaalde zaken die in de gemeenschappelijke boedel vallen, het volledig eigendom van de partner worden bij bijvoorbeeld overlijden van de andere partner. Dit zijn de voornaamste belangrijke verschillen tussen beide vormen van formeel samen zijn.

Wanneer geregistreerd partnerschap?

Voor veel stellen is een reden om geregistreerd partnerschap te kiezen boven een samenlevingsovereenkomst dat de kosten hiervan veel lager zijn. Sterker nog, bij veel gemeenten kan men op een doordeweekse dag gratis het geregistreerd partnerschap aangaan. De kosten van een samenlevingsovereenkomst kunnen variëren van €200 - €400, dit moet vastgelegd worden bij een notaris. Voor stellen die een huis gaan kopen is daarom geregistreerd partnerschap een optie die vaker wordt gekozen omdat men ook automatisch erfgenaam is.

Gevolgen van geregistreerd partnerschap

Gemeenschappelijke bezittingen en schulden

Nadat het partnerschap is geregistreerd vallen de bezittingen en schulden die worden aangegaan, in de gemeenschappelijke boedel. Dus als een stel een huis koopt nadat men geregistreerd partnerschap is aangegaan, dan valt het huis in de gemeenschappelijke boedel. Alle bezittingen voor het samengaan van het partnerschap zijn beperkt gemeenschappelijk. Men kan altijd nog partnerschapsvoorwaarden of huwelijkse voorwaarden laten opstellen bij een notaris. Een goede tip om te voorkomen dat alle bankgelden in de gemeenschappelijke boedel terecht komen, is om ieder een eigen bankrekening aan te houden. Ieder maakt dan maandelijks een vast bedrag over naar een gezamenlijke rekening waar alle lasten van worden betaald. Wat dan bij eventueel uit elkaar gaan op de privé-bankrekening staat, is dan van de betreffende persoon.

Fiscaal partner

Verder een gevolg is dat stellen fiscaal partner van elkaar worden. Dit houdt in dat men bijvoorbeeld samen aangifte inkomstenbelasting moet indienen. De bezettingen en schulden worden in de aangifte verdeeld. Dit zou invloed kunnen hebben op de hoeveelheid belasting en premie die betaald moet worden.

Kinderen

Als er kinderen worden geboren tijdens het geregistreerd partnerschap, dan zijn de ouders allebei juridisch de ouder en de ouders hebben dan samen het ouderlijk gezag over het kind. Het is voor de vader niet nodig het kind officieel te erkennen. Deze regel geldt per 1 april 2014.

Erfgenaam

Tot slot is een belangrijk gevolg van geregistreerd partnerschap dat u automatisch erfgenaam bent, tenzij in een testament anders is vastgelegd. Bij een samenlevingsovereenkomst is dit niet automatisch het geval, daarom is het goed beide vormen te overwegen.

Ontbinden van geregistreerd partnerschap

Bij het ontbinden van een huwelijk is het nodig dit te laten beëindigen door een rechter. Bij het ontbinden van het geregistreerd partnerschap hoeft in eerste instantie geen rechter betrokken te worden. Dit is alleen het geval als beide partijen het met elkaar eens zijn en er geen minderjarige kinderen bij betrokken zijn. Als hier geen sprake van is kan het partnerschap ontbonden worden bij een advocaat of notaris. Bij de advocaat of notaris worden vervolgens afspraken gemaakt over de partneralimentatie en het opgebouwd pensioen.
© 2018 - 2019 Rambo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geregistreerd partnerschapJe kunt ervoor kiezen om de relatie met je partner vast te laten leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit k…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
Het geregistreerd partnerschap in ons rechtHet geregistreerd partnerschap in ons rechtHet geregistreerd partnerschap is op 1 januari 1998 in onze samenleving ingevoerd. In eerste instantie was het enkel bed…
Huwelijk of geregistreerd partnerschap?mijn kijk opHuwelijk of geregistreerd partnerschap?De grote droom van elk klein kind, trouwen met de man of de vrouw van je leven. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer z…
Bronnen en referenties
  • https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/relatie/fiscaal_partnerschap/getrouw_of_geregistreerd_partnerschap

Reageer op het artikel "Gevolgen van geregistreerd partnerschap"

Infoteur: Rambo
Laatste update: 22-04-2018
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!