InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Liefde, zo lekker als chocola

Liefde, zo lekker als chocola

Liefde, zo lekker als chocola Liefde laat zich niet zo makkelijk uitleggen in woorden. Kunstenaars weten liefde waarschijnlijk het dichtst te benaderen, net zoals musici, schrijvers en dichters. Liefde heeft veel gezichten. Je hebt onstuimige liefde, spannende liefde, rustige liefde, onvoorwaardelijke liefde. Dan heb je nog kalverliefde, eerste liefde, grote liefde, platonische liefde. Liefde is universeel en individueel en een definitie van liefde geven is haast niet mogelijk.

Wat is liefde

De betekenis die mensen aan liefde geven loopt uiteen. Wat de een onder verliefdheid verstaat, ziet de ander misschien wel als duurzame liefde. De ervaring van liefde is onbenoembaar. Zo heeft liefde ook iets mysterieus en blijft er ruimte voor ieder om dit individueel in te vullen. Liefde maakt het beste in ons los, we stellen onszelf open, zijn bereid ons te geven en soms is er zelfs sprake van zelfopoffering.

Oorsprong van het woord liefde

De oorsprong van ons Nederlandse woord liefde komt waarschijnlijk van het woord 'lubhyati'. Dit is Sanskriet en betekent 'hij verlangt.' Verlangen, liefde, hartstocht worden vaak met elkaar verward. Ze liggen dicht bij elkaar. Waar liefde is, is hartstocht en verlangen. Wanneer er sprake is van liefde, kun je een diepe verbondenheid voelen met iemand wat verder gaat dan de buitenkant en de tijdelijke hartstocht en verliefdheid, die veranderen in genegenheid, warmte en respect. Wanneer er warmte, genegenheid en respect is betekent dit dat liefde een duurzamer karakter heeft gekregen. Dat het een liefde is geworden waarvoor je kiest en waarin je energie investeert.
De oude Egyptische hiëroglief voor liefde nadert duurzame liefde meer dan het Sanskriet. Het teken bestaat uit een schoffel, een mond en een man met de hand aan zijn mond. Letterlijk betekent het: willen, kiezen en langdurig verlangen naar.

Liefde en verliefdheid

Je bent verliefd, misschien op het eerste gezicht, misschien was er eerst sympathie. Er is een vonk overgeslagen alsof je plotseling inspiratie hebt gekregen. Je vind de ander heel bijzonder en dit raakt je diep. Er gaat heel wat door je heen als je het 'object' van je verliefdheid aan ziet komen. Kriebels, verwachtingen en spanning. De zogeheten vlinders in de buik fladderen op en steeds vaker spoel je in je hoofd de film terug: hoe hij/zij naar je keek, lachte en de manier van bewegen. Door je verliefdheid denk je meestal dat de ander van binnen ook mooi is: liefdevol, intelligent, integer. Voordat je het weet ga je de film ook vooruitspoelen: je droomt ervan hoe de toekomst er samen uit zal zien. Je bent er in ieder geval helemaal vol van. Je denkt je ware liefde gevonden te hebben. Helaas valt het na verloop van tijd tegen met de mooie binnenkant en kun je juist door je verliefdheid van de koude kermis thuiskomen.

Verliefdheid vernauwd je bewustzijn

Verliefdheid geeft een bewustzijnsvernauwing, maar ook bewustzijnsverruiming. Het is moeilijk om je op andere dingen te concentreren dan op de man/vrouw waarop je verliefd bent en voor wie je je helemaal openstelt. Je vind de ander alleen maar bijzonder, lief en mooi. (bewustzijnsvernauwing). Je lijkt wel hoog sensitief waardoor je ineens de schoonheid van de natuur en misschien van de hele kosmos waarneemt, en met nieuwe ogen ziet. (bewustzijnsverruiming). Alles wat die ander doet zoals lachen, praten en aanraken brengt je in vervoering. Hij/zij lijkt de ware en jij lijkt wel niet meer normaal.

Verliefdheid en hersenen (alsof je chocola eet)

Door je verliefdheid worden er allerlei stoffen in je hersenen aangemaakt, zoals fenylethylamine. Deze stof zit ook in chocola. Mensen worden depressief bij een gebrek aan fenylethylamine. Het is een natuurlijke drug die dezelfde werking teweegbrengt als amfetamine. De natuurlijke drug zweept je op, maakt je koortsachtig en euforisch. Hij verhoogt zelfs de snelheid van de informatiestroom tussen de verschillende zenuwcellen. Dus sta je in alle zenuwuiteinden op scherp. Je voelt je licht in je hood en onvast op de benen. Je maag zweeft gewichtloos rond. Eetlust vermindert en slapen wordt moeilijker. Want om te slapen zou je je hoofd moeten leegmaken en je hart tot rust moeten laten komen, moeilijk! Je wilt juist de ander steeds weer voor ogen halen.

Liefde maakt blind

Als de verliefdheid wederzijds is, dan is het helemaal een explosie van emoties en fenylethylamine. Dan is het passie. Er volgt een periode waarin je helemaal genoeg hebt aan alleen elkaar en vol bewondering voor elkaar bent. Je wilt elkaar van binnen en buiten leren kennen. Een piekervaring. Het bekende spreekwoord 'liefde maakt blind' gaat vaak wel op. Door de roze bril (bewustzijnsvernauwing) en de hormonen. Je bent blind voor de gebreken van de ander, en dicht de ander eigenschappen toe die de persoon misschien nauwelijks bezit.

Liefde en verwarring

Iedereen vindt het heerlijk om verliefd te zijn, maar zo leuk is het niet altijd. Het maakt je onrustig, onzeker en in twijfel. Je kunt je verlammend verlegen voelen wanneer de persoon in kwestie in de buurt is. Je zou juist charmant en leuk over willen komen maar doordat je je sterk bewust van jezelf bent lukt dit niet altijd. De ongedwongenheid verdwijnt dan want het is juist hinderlijk om steeds in de smaak te willen vallen. Wie kent ze niet: blunders, juist in het bijzijn van je de man/vrouw waarop je verliefd bent.
Gerelateerde artikelen
Verklaring vreemdgaanVerklaring vreemdgaanVreemdgaan is een natuurlijke drift, vol met passie en hartstocht. Vreemdgaan wordt sterk veroordeeld. Toch zijn er veel…
Liefde: de ware vindenLiefde: de ware vindenLiefde is het belangrijkste in ons leven. We willen de ware vinden én houden. Toch blijven velen zoeken naar de ware, oo…
Kost liefde vrienden?Kost liefde vrienden?Over het algemeen kost een nieuwe liefde je twee vriendschappen. Hoeveel intieme vriendschappen heeft een mens? Waarom i…
Passie in je relatiePassie in je relatieWe hebben gemiddeld één keer in de vier dagen seks. Toch wordt er in veel slaapkamers alleen nog maar geslapen. Is het e…
Test - Verliefd of liefde?Test - Verliefd of liefde?Verliefd en liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…

Reageer op het artikel "Liefde, zo lekker als chocola"

Reactie

Charles, 16-09-2010 13:34 #1
Deze beschrijving (van het woord liefde) is mijnziens meer van toepassing op het woord verliefdheid. Liefde, kan liefde onafhankelijk bij ieder mens bestaan? Onafhankelijk van derden?

Zou deze beschrijving meer toepasbaar zijn op het woord liefde? Liefde is weten dat je volledig geaccepteerd bent. Dat je volledig uiting geeft aan wie je bent, mag zijn in alle vrijheid wie je bent. Dat er ruimte is gereserveerd voor wie jij bent. Reactie infoteur, 16-09-2010
Dat is ook een hele mooie omschrijving.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!