Sex-appeal maakt je leven leuker. Vergroot het!
Sex-appeal heeft niets te maken met opzichtig bloot en andere clichés. Sex-appeal is voor iedereen bereikbaar en maakt je leven leuker. Dus vergroot het. Nu! En wel met behulp van onderstaande verrassende tips en inzichten van seksuologe Frida Bogaerts, sociologe Iteke Weeda én sekstherapeute/schrijfster Anne Hooper.
Waar doet het woord sex-appeal jou aan denken? Een type á la Marilyn Monroe? Een eeuwig glimlachend kindvrouwtje met rode lippen, volle borsten en draaiende heupen dat achter de schermen klaagde dat ze het haatte een ‘seksbom’ te zijn? Fijn. Het kan echter nog erger. Als ik het woord op internet intik, kom ik uit bij de website van de ranzige Amerikaanse restaurantketen Hooters met de hijgerige slogan ‘Sex-appeal is natural, and sex-appeal sells’. Reden waarom de serveersters zo hun eigen verplichte ‘bedrijfskleding’ hebben: strakke T-shirts en hotpants die billen, benen en borsten benadrukken. Leuk voor mannetjes van twijfelachtig allooi, maar niet voor jou of mij. Als dat sex-appeal moet voorstellen…
Is dit alles?
Vraag aan seksuologe Frida Bogaerts: ís dit nou echt sex-appeal? Frida: ‘Sex-appeal heeft zeker te maken met lichamelijke verleiding. Maar ook met zelfvertrouwen. Marilyn Monroe bijvoorbeeld is een aanfluiting voor sex-appeal. Zij werd door anderen gekneed tot het beeld van seksbom, en dat is niet het sex-appeal dat wij vrouwen willen hebben. Sex-appeal hoort bij een vrouw die haar verleidingskracht weet uit te spelen en geniet van haar impact op een man.’ Dat klinkt al heel aardig, maar er zijn ontnuchterende feiten. Wetenschappers hebben het verschijnsel sex-appeal letterlijk breed uitgemeten. In feiten en cijfers, betekent sex-appeal: een ideale heup-tailleverhouding (voor wie het weten wil: 1 op 0,7), gezichtsverhoudingen als van een baby (grote ogen, rond mondje) en ronde vormen die vrouwelijke vruchtbaarheid suggereren (als in: oertijd en baartijd). Van Kate Moss tot de eerdergenoemde Marilyn, ze voldoen aan die maatstaven. Dus? Frida Bogaerts: ‘Natuurlijk, vrouwen met een perfect lichaam hebben op het eerste gezicht een streepje voor. Maar mannen worden ook sterk opgepept door onze lichaamsgerichte cultuur. Zij moeten en willen zich manifesteren als “echte” man en richten hun aandacht dus openlijk op uiterlijke kenmerken zoals een mooi gezicht en grote borsten. Vooral jonge mannen doen dit, die nog niet bevestigd zijn in hun identiteit. Maar eigenlijk denk ik dat een volwassen man die zich alleen door zulke kenmerken laat beïnvloeden diep vanbinnen onzeker is en wezenlijker contact met vrouwen niet eens aankan.’
Mannencultuur
Kijk, nu wordt het leuk. Maar ondertussen komen psychologische onderzoekers telkens met dezelfde conclusie. De emancipatie ten spijt, zijn voor vrouwen de kenmerken ‘mooi’ en ‘jong’ bepalend. Maar dan mannen! Die kunnen buikje en rimpels compenseren met bezit, geld, macht en zelfs humor. Schrijver én voormalig universitair hoofddocent sociologie/ hoogleraar emancipatievraagstukken Iteke Weeda zet echter vraagtekens: ‘Ik denk dat die psychologen toch uitgaan van een wat verouderd model. Die nadruk op vrouwenlijven is een overblijfsel van een maatschappij waarin het mannelijke het vrouwelijke overschaduwde. Een maatschappij ook die de kenmerken strak verdeelde per geslacht: dít is typisch mannelijk, dít is vrouwelijk. Langzamerhand stappen we daar toch vanaf. Mensen hebben zowel het mannelijke als het vrouwelijke in zich. Naarmate mannen het vrouwelijke in zichzelf beginnen toe te laten in plaats van er bang voor te zijn, gebeurt er iets interessants. Het accent verschuift van het lichamelijke, bij uitstek een mannelijk aandachtspunt, naar de emotie die vrouwen belangrijk vinden. Dat proces is al begonnen. We gaan van sex-appeal naar “erotiek-appeal”.’
"Je kunt een ontzettend lekker wijf of mooie vrouw zijn, maar als je niet straalt, kijkt er echt niemand naar je"
(DJ Jeroen Nieuwenhuize laat in Viva / Ditjes & Datjes horen dat hij het nieuwe 'erotiek-appeal', de opvolger van sex appeal, helemaal doorheeft)
Chazia en Madonna
Zoek naar die verschuiving en je vindt bewijs. Power-vrouwen als Madonna, Susan Sarandon en uit eigen land Astrid Joosten en Chazia Mourali, worden onbetwist gezien als vrouwen met sex-appeal. Stuk voor stuk sterke vrouwen, en geen piepkuikens meer. Opvallend is dat hun minnaars in het algemeen jonger, mooi en minder bekend/machtig zijn dan zijzelf. Iteke Weeda: ‘Dit zijn voorbeelden van vrouwen die het mannelijke én het vrouwelijke in zich hebben. Zij zijn in dat opzicht meer in evenwicht en trekken ook mannen aan die relatief in evenwicht zijn. Ik ben ervan overtuigd dat een dom, rondborstig kindvrouwtje voor dat type man geen sex-appeal heeft. Ze zullen heus wel kijken, maar verder gaat het niet.’
Dit verschijnsel zie ik ook om me heen. Ik en veel vriendinnen hebben een jongere vriend (gehad), die ook maatschappelijk nog weleens wat minder ervaring heeft dan wijzelf. De omgekeerde wereld ten opzichte van het cliché dus. Er is zelfs een (niet al te aardige) term voor bedacht: dating down. Verleggen ook wij vrouwen onze interesse, vinden wij oude stereotiepen minder sexy worden dan de ‘nieuwe’ kenmerken van sex-appeal? Iteke Weeda: ‘Het is niet onlogisch. Mannen zijn seksueel op hun piek rond hun achttiende, vrouwen pas tegen de veertig. En als je bedenkt dat vrouwen langer leven dan mannen, ligt die verschuiving in aantrekkingskracht nog meer voor de hand. Tot slot heeft Iteke Weeda nog een hoopvolle voorspelling over de toekomst: ‘Ik verwacht dat de tendens richting het vrouwelijke in de toekomst alleen maar sterker wordt. Seks komt minder centraal te staan en het “uitbarstende” gevoel, de emotie en het spel achter sex-appeal méér. Het lichamelijke zal altijd een flinke rol blijven spelen, maar meer in combinatie met emotie.’
Innerlijk sex-appeal
Mooi. Bewaar dat borsten-billen-benencliché maar voor Neanderthalermannetjes (en die willen we toch niet?). Maar dan nu sex-appeal voor échte vrouwen. Wat is dat? Hoe gebruiken we dat? De Britse sekstherapeute Anne Hooper schreef bestsellers als Can you pass the sex-test? en Sexopedia. Anne: ‘Het is een specifiek gebruik van lichaamstaal en sensualiteit. Uit onderzoek blijkt dat sex-appeal bijvoorbeeld zit in de manier waarop je als vrouw je ogen laat spreken, een keer wegkijkt en terug. Sex-appeal blijkt bovendien een kwestie van vrouwelijk initiatief. Niet van passief afwachten, zoals nogal eens gedacht wordt. Het is een vrouwelijk, subtiel spel dat begint met wat durf. Want je moet wél durven.’
Wat je ook in jezelf kunt stimuleren om je sex-appeal tot bloei te brengen, is ‘lijfbewustzijn’. Sta eens stil bij het feit hoeveel plezier je van je vrouwenlichaam kunt hebben: hoe je ermee kunt spelen, spreken en flirten, hoe je van aanrakingen en seks kunt genieten. Of het nu een simpele aanraking is bij het jezelf insmeren met een geurige bodylotion, of de sensuele aanrakingen tussen jou en je geliefde, je lichaam spreekt een heel eigen taal tegen zowel anderen als jezelf. Hooper benadrukt: ‘Als je je bewust bent of wordt van zulke dingen, kun je je des te beter afstemmen op je sex-appeal.’
Waarom eigenlijk?
Getrouwd of single, jong of ouder: sex-appeal is leuk voor alle vrouwen. Er zit namelijk véél meer achter dan alleen het feit dat je een man kunt versieren. Frida Bogaerts: ‘Het is het leven, het genot, de illusie die je schept. Je maakt het leven minder zwaar en serieus, en neemt anderen mee in dat spel. Bovendien is sex-appeal een leuke vorm van macht, die nog steeds vooral is voorbehouden aan vrouwen. Mannen zijn zeer kwetsbaar als je ze in hun kruis treft, en vrouwen weten dat. Als je sex-appeal niet misbruikt om mensen te kwetsen of andere vrouwen een loer te draaien, is het toch iets geweldigs?’ Gebruik vooral je sex-appeal ook om je vaste relatie een oppepper te geven. Frida: ‘Een vrouw die door het huis loopt en zich bewust is van haar sensualiteit, die haar vriend eens een lonk geeft of een verleidelijk gebaar, laat hem opkijken: o ja, mijn vriendin is een sensuele vrouw! Dat verleidingsspel bestond tussen ons ook nog!’
Hoe krijg je sex-appeal?
Er zijn een paar belangrijke dingen die je moet weten om je eigen sex-appeal de vrije loop te laten. Frida: ‘In de eerste plaats: voel je niet schuldig. Al sinds Eva wordt de vrouw schuldgevoel aangepraat over haar vrouwelijkheid. Sex-appeal is niet schuldig of zondig, het is leuk om voor je vrouwelijkheid te durven uitkomen. Maak ook bewust ruimte voor je eigen genieten. Een doodmoeie vrouw die zich altijd uitput voor anderen, in carrière, kinderen en sociale verplichtingen, heeft geen sex-appeal. Zij huppelt niet, maar sleept zich voort. Ook kun je je met kleine dingen bewuster worden van je vrouwelijkheid. Ga eens over straat zoals een vrouw van nature doet: rustig, met soepel bewegende heupen. Kijk wat het effect is als je een leuk jurkje aanhebt. En denk dan bij jezelf: ik ben een Carmen, ik stá hier en kan jou verleiden! Of begin een hobby die je vrouwelijke bewustzijn wakker maakt. Vorige week praatte ik in de pauze van een cursus met een groepje mensen; een vrouw begon toevallig over haar buikdansles en deed wat passen voor. Wij hadden allemaal ogen op schoteltjes: ze had nog haar gewone kleren aan, niets was veranderd, maar daar stónd me opeens toch een vrouw met sex-appeal!’
Instant sex-appeal uit de trukendoos
- Highlighter (lichte oogschaduw) boven je ogen, gecompleteerd met een kwistige hoeveelheid mascara, maakt je ogen groter en sexyer. Een tipje lichte lipstick midden op je mond of een laagje gloss doet lippen voller lijken.
- Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een symmetrisch, gelijkmatig gezicht sex-appeal heeft. Donkerder getinte rouge of bronzing powder maakt asymmetrische gezichtsdelen smaller en lichtere gezichtspoeders halen smallere gezichtsdelen juist naar voren.
- Sex-appeal uit de oertijd: benadruk dat je gezond bent, dús goede genen hebt. Laat je haar glanzen met glansspray, gebruik bodymilk met reflecterende deeltjes en bloos van het sporten – of van kleur uit een doosje.
Dit is een geautoriseerde bewerking van het hoofdstuk 'Sex-appeal maakt je leven leuker' uit het boek 'Mijn geluk maak ik zelf wel,' Astrid Maria Boshuisen, uitgeverij Het Spectrum.