InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Vernietiging van de relatie door vernedering

Vernietiging van de relatie door vernedering

Vernietiging van de relatie door vernedering Als je te vaak vernederd wordt door je partner, als je te vaak dat zeurende gevoel hebt dat je niet meetelt binnen je eigen relatie of huwelijk, kan dat de doorslag geven op de vraag van de relationele twijfel: Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden? Vernedering maakt alle liefde tussen jou en je partner kapot, vernedering wekt op den duur haat op. Wat zijn de kenmerken en signalen van vernedering binnen een relatie? Een overzicht:

Trek jij voortdurend aan het korste eind binnen je relatie of huwelijk?

Heb jij algeruime tijd het akelige gevoel dat je aan het korste eind trekt binnen je relatie of huwelijk? Geeft je partner jou het gevoel dat je niets (waard) bent? Geeft je partner je vrijwel dagelijks jou het gevoel dat je niets bent? Dagelijks?

Geeft jouw partner jou het gevoel dat je niets waard bent?

Wat doet dat met jou als je partner jou het gevoel geeft dat je niets waard bent? Welke gevoelens ervaar je als je partner je dagelijks vertelt dat je niets bent?
  • Je voelt je vernederd,
  • Je voelt je erg leeg,
  • Je voelt je lusteloos,
  • Je gaat je zeer onbeduidend voelen,
  • Je trekt je terug.

Geloof je dat je een nul bent?

Als je niet meer meetelt binnen je eigen relatie of huwelijk, als jouw gevoelens en jouw wensen absoluut niet belangrijk zijn, als je eigen partner jou dagelijks vernedert, als je eigen partner je haarfijn dagelijks vertelt dat je niets bent, ga je dat op een zeer kwade dag geloven, ga je op een zeer kwade dag inderdaad voelen als een nul.

Geef jij je partner zoveel macht over jezelf?

Zolang jij in relatie blijft met ene partner die jou het gevoel geeft een nul te zijn, zolang jij in contact blijft met een partner die je dagelijks het gevoel geeft dat je waardeloos bent, gaan die nare gevoelens nooit weg!!
Wil jij de rest van je leven te maken hebben met een partner die jou zo vernedert?

Gevoelens van vernedering: woede en depressie

Dagelijkse vernederingen te moeten ondergaan door je eigen partner binnen je eigen relatie of huwelijk, zijn er twee manieren waarop zij hun gevoelns van vernedering uiten:
  • Woede,
  • Depressie.

Vernedering: vernietig jezelf of vernietig je partner

Verteerd worden door vernietiging... Als je partner je vrijwel dagelijks het gevoel geeft dat je waardeloos bent en niets waard bent, wordt je op een gegeven moment overspoeld door vernedering. Als je verteerd wordt door vernedering ben je vroeg of laat uit op slechts 1 ding: vernietiging! Dat kan zich uiten in:
  • Vernietiging van jezelf,
  • Vernietiging van je partner en dus:
  • Vernietiging van de relatie of huwelijk.

Dagelijkse vernedering is de barometer van de haat

Gevoelens van constante en onophoudelijke vernedering door je eigen partner binnen je eigen relatie of huwelijk, is een echte liefdeskiller. Het wekt haat op. Pure haat. Je gaat je partner die jou vernedert, vroeg of laat, haten. Heel erg haten.

Signaal van een kapotte relatie of huwelijk: vernedering

Signalen dat je relatie of huwelijk echt kapot is en niet meer te redden valt zijn:
  • Als je partner je vrijwel dagelijks vernedert,
  • Als je partner je vrijwel dagelijks vertelt dat je niets waard bent,
  • Als je partner je vrijwel dagelijks het gevoel geeft waardeloos te zijn.

Kenmerk van een kapotte relatie of huwelijk: vernedering

Kenmerken dat je relatie of huwelijk echt kapot is en niet meer te redden valt zijn:
  • Als jij dagelijks met gevoelens van vernedering te maken hebt,
  • Als jij door de vernederingen je partner zo vreselijk gaat haten,
  • Als jij jezelf wil vernietigen,
  • Als jij je partner wil vernietigen.

Hoe erg is de vernedering in jouw relatie of huwelijk?

Een kleine graadmeter:
  • Denk jij constant om geweld te gebruiken tegen of je partner die jou constant vernedert, of tegen jezelf?
  • Zou je het liefst vergif in het eten van je partner willen gooien zodat je al die vernederingen niet meer aan hoeft te horen, en denk je daar de hele dag aan?
  • Breng je, door toedoen van alle vernederingen, vrijwel de gehele dag door in pure woede en in grote razernij?
  • Breng je, door toedoen van alle vernederingen, vrijwel de gehele dag depressief, terneergeslagen en lamgeslagen door?

Vernedering binnen je relatie: Blijven? Uit elkaar gaan? Of gaan scheiden?

Het antwoord op de vraag van de relationele twijfel als je te maken hebt met vernederingen binnen je relatie of huwelijk, moet, hopelijk overduidelijk zijn als je dagelijks te maken hebt met gevoelens van vernedering. Als je ook maar een keer "ja" hebt geantwoord op de vraag "hoe erg is de vernedering in jouw relatie of huwelijk," is uit elkaar gaan of gaan scheiden echt de enige oplossing.
Gerelateerde artikelen
Emoties en vreemdgaanEmoties en vreemdgaanEen buitenechtelijke affaire binnen het huwelijk roept de nodige emoties op bij de partners. Zowel de ontrouwe partner d…
Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Is jouw partner nog aantrekkelijk en aardig?Tijdens de zoektocht naar het antwoord op de vraag: "Blijven? Uit elkaar gaan of scheiden?" is het belangrijk om te acht…
Relatie is te slecht om er mee door te gaanRelatie is te slecht om er mee door te gaanWat doet het gevoelsmatig met je als je beseft dat je relatie of huwelijk te slecht is om er mee door te gaan? Welke emo…
Heeft jouw partner een probleem?Heeft jouw partner een probleem?Wat gebeurd er met een relatie als je partner een probleem heeft? Met bv alcohol of drugs? Wat gebeurd er met een relati…
Bronnen en referenties
  • Scheiden of blijven (Too good to leave, too bad to stay) - Mira Kirshenbaum - Archipel - Amsterdam, Antwerpen

Reageer op het artikel "Vernietiging van de relatie door vernedering"

Reacties

Anoniem, 25-03-2018 11:33 #10
DAAROM HEB IK OOK GEEN RELATIE MET EEN VROUW.

Natasja van Driel, 28-12-2016 17:04 #9
Mijn partner schreeuwt en bekt mij af als hij boos op mij. ik voel mij hier de laatste tijd zo slecht door, soms voel ik mij een nul. weet mij met mijn gevoelens hierover geen raad. wie heeft hier een antwoord op?

Onzeker Iemand, 09-06-2016 13:24 #8
Ik ben nogal een flinke dame maat 44/46 mijn partner maakt de laatste tijden erg veel opmerkingen die me pijn doen ik weet niet goed wat ik ermee aan moet hij zegt constant Sorry zo bedoel ik het niet maar mij doet het gruwelijk veel pijn.
Help wat moet ik?

Dini, 21-10-2014 08:58 #7
Wie kan mij helpen of een huwelijk nietig is te verklaren wegens dwaling na een scheiding waarvan de te verdelen boedel nog niet door de rechter is uitgesproken.
Ben dagelijks vernederd en mishandeld en ben er onlangs achter gekomen dat de ex gedwaald heeft bij het aangaan van het huwelijk.

Sonja, 20-12-2013 12:22 #6
Ik ervaar dze vernedringen elke dag wat ik ook doe, wat ik ook probeer ik ben steeds de slechte. ik heb mijn eigen woning op mijn naam notarisakte ;hoe kan ik hem doen vertrekken? het gaat echt niet meer…

Snorbje, 26-03-2013 12:14 #5
Heb gedurende 4 jaar het vermoeden gehad dat mijn vrouw iets achter mijn rug bezig was. Heb tenslotte beginnen zoeken en vond al snel enkele frapante zaken (500 à 700 sms'en per maand naar zelfde persoon sturen, telefoongesprek buiten mijn weten van haar kant naar diezelfde persoon waarin ze zegt dat ze niet meer kan liegen (was niet het enige gesprek achter mijn rug). Desbetreffend persoon was in die jaren vriend aan huis. Wanneer ik er haar mee confronteerde zei ze dat ze mij ging verlaten. Op de vraag of ze samen sex hadden antwoordde ze "eerst niet, dan wel". Later in sms zei ze dat ze geen sex gehad had. Tevens bleven we bij elkaar. Sindsdien is het een ware hel voor mij. Ze negeert me en vernedert me. Als ik vraag of ze over het "feit" wil spreken, wilt ze niet. Wanneer ik vraag of ze me nog graag ziet antwoordt ze ontwijkend. Onder ons twee iets doen wil ze niet (steeds een uitvlucht of ontwijkend antwoord). Steeds is er kritiek op mij en op mijn werk, hoewel ik insta voor 2/3 van onze inkomsten en ze aldus deeltijds kan werken. Ik word bijna elke dag afgesnauwd. Met andere mensen kan ze vriendelijk babbelen, met mij babbelt ze bijna niet (alleen het hoogstnodige). Interesse in mij of wat ik doe is er niet. Nog steeds is die andere persoon (met zijn partner en kind) vriend aan huis en zijn we elk weekend samen, maar onder ons twee of zelfs gewoon met ons gezin (hebben 2 kinderen), kan er niets gedaan worden. Als er een discussie is draait en keert ze alles om mij de schuld te geven of laat ze uitschijnen dat zij de dupe is om medelijden op te wekken. Wanneer ik gewoon iets vraag snauwt ze mij af met "niet beginnen zagen hé". En er is nog veel meer… Denk dat ik hier een beslissing zal moeten nemen…

Josje, 07-03-2013 21:43 #4
Ik vraag mij af wat deze persoon is een man met twee zeer extreme kanten, … zeer charmant naar de buitenwereld en naar zijn kinderen. Ter wijl hij dikwijls is vreemd gegaan in zijn voorgaande huwelijk. Angst, meedogenloos en macht daarmee schetst hij zijn alter personages. Hij wil slaaf zijn, heeft nooit liefde gekend vanuit ouderlijk huis. En vindt dat hij gewone vriendinnen zodanig moet kunnen koesteren dat hij na onze scheidingen een paar duizend euro's spendeert aan iem. die hij nauwelijks kent, en meeneemt op plezier reisjes.
Maar, heeft mij vaker vernedert dan ik 10 sigaretten zal opsteken, want wat ben ik zonder hem als ik van hem ging scheiden… weg met de kinderen. Nee, het is 1 grote schijn, … en ik ben blij dat ik van hem ben gaan scheiden. Ik wens hem het beste, hij komt zichzelf nog eens tegen in het leven!

Zie het Niet Meerzitten, 07-09-2011 17:38 #3
Mijn Man houdt ervan om mij voor schut te zetten. Ik mag geen commentaar geven op iets want dan is het alleen maar zeiken en gekanker volgens hem als ik iets samen wil doen wil hij dat niet, en met mij kan hij niet praten maar wel met zijn ex vriendinnen en vrouwelijke collega, als ik daar wat van zeg ben ik Jaloers is het commentaar. Mijn werk is niet zo belangrijk dat van hem wel, en wat kan ik nou bereiken met mijn salaris. Het enige wat voor hem belangrijk is voor hem is zijn drank en hemzelf. Gelukkig hebben wij geen kinderen.

Anoniem, 05-11-2010 12:10 #2
Als je vrouw vraagt haar te slaan omdat het haar opwindt, ga je dat dan ook doen? Zij heeft duidelijk een probleem als ze je dat vraagt maar er niet mee omkan. zichzelf op één of andere manier pijnigen? Ik vind dat jij haar dan hoort te beschermen. Als je weet dat het haar pijn doet, doe het dan gewoonweg niet.

Jethi, 04-10-2010 14:50 #1
Mijn vrouw wil vernederd worden door te zien dat ik sex heb met een ander? Het wind haar op zegt ze, maar toch heeft ze een paar dagen last van dat erna, en zondert ze zich af… mag ik zelfs geen sex met haar hebben… ;;;

Hoe reageer ik daar op? Geef ik haar dat toe om die sex te hebben of is het te riskant?

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 24-08-2009
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Reacties: 10
Schrijf mee!