InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Relatie en huwelijk > Zoenen is een interessante hobby

Zoenen is een interessante hobby

De primaire behoeften van de mens zijn eten en drinken en een dak boven zijn hoofd, maar voor de meesten onder ons maakt genegenheid geven en krijgen evenzeer deel uit van de basisbehoeften, omdat we zonder liefde niet kunnen leven.

Genegenheid en liefde

In relaties tussen mensen kun je je genegenheid tegenover iemand duidelijk maken door zekere gebaren en handelingen. Het soort van relatie bepaalt wat die inhouden. Genegenheid kun je bijvoorbeeld tot uiting brengen door iemand te omarmen of een knuffel te geven. Als je iemand zoent wijst dat op een intiemere band: dat doe je met familieleden of met (goede) vrienden afhankelijk van wat de gewoonte is in de kringen waarin je je ophoudt. Tongzoenen doe je enkel met een geliefde omdat het de meest intieme zoen is. Sommigen beschouwen het zelfs als de meest intieme handeling tout court die je kunt stellen met een mens. Illustratief in dat verband is dat het gros van de prostituees wel met mannen naar bed gaat en hun lichaam ter beschikking stellen, maar weigeren te zoenen omdat dat een activiteit is waarmee werkelijk diepe gevoelens gepaard gaan.

Verschillende soorten van zoenen

Zoenen of kussen is een activiteit die bij westerse mensen ingeburgerd is en deel uitmaakt van het dagelijkse leven. Velen staan er niet bij stil dat het een regelmatig terugkerend ritueel is. Naast de intieme tongkus (of French kiss) is de meest gebruikelijke de vriendschappelijke kus die in sommige kringen ook tussen mannen onderling uitgewisseld wordt. Andere soorten van kussen zijn bijvoorbeeld de respectvolle kus (met ouders of grootouders) of in religieuze middens de handkus waarbij je je in een soort van onderdanige relatie ten opzichte van de ander bevindt (een bisschop of de paus). Eenmalige kussen die niets meer met genegenheid te maken hebben, onheil inhouden en slechts eenmalig worden gegeven zijn de verraderskus (denk aan Judas in de Bijbel) en de maffiakus waarbij de gekuste duidelijk gemaakt wordt dat hij niet lang meer te leven heeft.

De oorsprong van de zoen

De meeste antropologen zoeken de oorzaak van de klassieke, liefdevolle zoen in de moeder-kind band. Het is een terugkeer naar de geborgenheid van de baby bij zijn moeder. Het voert terug naar het zogen van de baby. Denk hoe je je lippen tuit als je kust. Het is een gelijkaardige reactie van een kind dat aan de borst van zijn mama wordt gelegd. Freud was de eerste die het verband legde. Die innige band die moeder en kind aldus opbouwen is noodzakelijk om later de tederheid te kunnen ervaren die met het (tong)zoenen gepaard gaat. Psychologen wijzen op de gevaren van verwaarlozing van de baby bij het zogen: het gebrek aan affectie kan er op latere leeftijd toe bijdragen dat iemand zich als compensatie aan de drank begeeft of soelaas zoekt in drugs.

Vaak wordt de oorsprong van het zoenen ook gelinkt aan het snuffelgedrag van dieren (want de mens is uiteindelijk een veredeld dier dat het surplus van het verstand en de spraak heeft meegekregen). Het besnuffelen van elkaar is een vorm van begroeten dat bij de mens is uitgemond in zoenen.
Het tongzoenen kun je vergelijken met het voedergedrag van bepaalde diersoorten zoals de vogels die hun jongen via de bek voederen. Als we intiem kussen met iemand voederen wij onze partner als het ware met liefde.

Zoenen is goed voor de gezondheid

Tijdens het zoenen vinden er veranderingen plaats in het lichaam: de ademhaling versnelt, de bloeddruk stijgt, de speekselproductie verhoogt, de pupilllen verwijden, de huid verstrakt, er verschijnt een rozige blos op de wangen. Maar naast deze fysieke veranderingen heeft het zoenen een positieve invloed op onze gezondheid: zo worden er bij het zoenen 6,4 calorieën verbrand (bij een stevige zoensessie van een kwartier zelfs 30), worden door de stijging van de bloeddruk de huidcellen van meer bloed voorzien wat een gunstig effect op de huid heeft en is de verhoogde speekselproductie heilzaam voor de tanden daar speeksel zuren die de tanden aantasten neutraliseert. Zoenen is een prima middel tegen stress en je voelt je er super door dankzij de endorfinen (genotstof) die je hersenen afscheiden. Je blijft er langer jong uitzien omdat je je gezichtsspieren traint.

Uit een Japans onderzoek uit 2008 bleek dat een lange zoensessie een gunstig effect heeft op hooikoortspatiënten omdat het de productie van histamine, het eiwit dat verantwoordelijk is voor hooikoorts, vermindert.
Wie nog een goede hobby zoekt die nog heilzaam voor je lichaam is ook weet wat hem te doen staat… ZOENEN!!!
Gerelateerde artikelen
Hoe moet je tongzoenen?Een tongzoen is een daad waarmee je de wederzijdse liefde tussen twee personen kan aantonen. Veel mensen weten echter ni…
Het mysterie van de zoenIn de Van Dale staat de zoen oftewel de kus beschreven als een aanraking met de lippen, als groet of teken van genegenhe…
Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenHet belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenNatuurlijk is zoenen gewoon heel erg lekker. En opwindend en spannend. Maar wat veel mensen niet weten is dat kussen ook…
Zoenen, hoe doe je dat?Zoenen, het is een oud gebruik wat al afstamt van onze voorouders. Zoenen zou vroeger gebruikt zijn geweest om eten aan…
Acht verschillende soorten zoenenAcht verschillende soorten zoenenZoenen, iedereen doet het en het kan gewoon erg lekker zijn. Er zijn heel veel verschillende soorten zoenen en in dit ar…

Reageer op het artikel "Zoenen is een interessante hobby"

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 03-07-2010
Subrubriek: Relatie en huwelijk
Schrijf mee!